کد خبر: ۳۴۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 26
مجتبی قربانپور، مدیرعامل یک شرکت بسته‌بندی تولیدات دارویی، آرایشی و بهداشتی نیز درباره مشکلات حوزه چاپ و بسته‌بندی به بازار گفت: بیشترین چالشی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم موضوع مستهلک‌بودن تجهیزات چاپ است که نمی‌توانیم کیفیت موردنظر را دریافت کنیم.
شفا آنلاین>سلامت>صنایع کشور از جمله صنایع دارویی و تولیدکنندگان شوینده‌ها، آرایشی و بهداشتی که نیازمند ظروف و چاپ و بسته‌بندی با استانداردهای کیفی خاصی نسبت به صنایع دیگر هستند، همواره با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند. یکی از این چالش‌ها نبود ثابت کیفی پلیمرهای داخلی است که در ظروف داخلی مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر چالش‌های این بخش نیز می‌توان به فرسودگی شدید ماشین‌آلاتی اشاره کرد که‌درصد بالایی از تولیدات آنها تبدیل به ضایعات می‌شود و بر هزینه نهایی محصول می‌افزاید.

به گزارش شفا آنلاین:در این خصوص، سمانه کاشانکی، مدیر فروش یک شرکت تولیدکننده اقلام بسته‌بندی در زمینه بسته‌بندی دارو و آرایشی و بهداشتی، گفت: بخشی از چالش‌های حوزه تولید متعلق به مواد پتروشیمی است؛ موادی که حتی بخشی از آنها در ایران تهیه می‌شوند و همواره دچار نوسان قیمت هستند، در نتیجه همیشه مجبور هستیم به‌روز قیمت بگیریم و به‌روز به مشتری قیمت بدهیم که هم باعث چالش برای خودمان و هم منجر به آزار دیدن تولیدکنندگان حلقه‌های دیگر و در نهایت مشتری نهایی یعنی مردم می‌شود.

به گفته وی مشکلات حوزه تولید ظروف بسته‌بندی فقط به همین‌جا محدود نمی‌شود و واردات و تامین مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید نمی‌شوند نیز با چالش درهای بسته گمرک همراه است؛ به‌طوری که از زمانی‌که سفارش‌گذاری می‌کنیم تا ورود محصول به بندر حدود ۴۵ روز بیشتر زمان نمی‌برد اما وقتی می‌خواهیم همین محصول پشت گمرکات کشور را ترخیص کنیم حداقل سه ماه زمان می‌برد.

نیاز به نقدینگی بیشتر با سختگیری‌های گمرک

کاشانکی گفت: با این تفاسیر یکی از دست‌اندازهای حوزه تولید همین قوانین سختگیرانه گمرکات کشور است، بنابراین برای اینکه خطوط تولید متوقف نشود ناچار هستیم خیلی زودتر سفارش‌گذاری کنیم که به گردش مالی سنگینی نیاز دارد و این موضوع برای تولیدکننده بسیار اذیت‌کننده است. همچنین در کنار این موضوع باید انبارداری هم کنیم و هزینه زیادی بابت خواب سرمایه و انبار مواد اولیه بپردازیم. 

مدیر فروش این شرکت تولیدکننده ظروف به بازار گفت: اگر این هزینه‌ها را نپردازیم در عمل باید تولید را با ۲۵۰نفر نیروی انسانی متوقف کنیم؛ چون فقط یک ماده‌اولیه نرسیده‌است و تولید متوقف می‌شود، بنابراین این اتفاق باعث‌شده حداقل سه‌برابر نقدینگی‌ای که در حالت عادی نیاز داریم را هزینه کنیم. این مساله خیلی چالش‌زا شده؛ اتفاقی که باعث می‌شود در عمل حتی برای پرداختی به پرسنل خودمان نیز دچار مشکل شویم.

وی ادامه‌داد: به‌خصوص امسال، فروش‌ها خیلی ضعیف شده و رکود شدیدی را در بازار شاهد هستیم. خرید و فروش به‌راحتی انجام نمی‌شود و حتی باید امتیازات زیادی را درنظر بگیریم تا فروش داشته باشیم. جدا از همه این مسائل، باید در حوزه مواد اولیه نیز سرمایه‌گذاری کنیم تا شاید راهی برای تولیدکننده‌ای پیدا شود و بتواند نیاز ما را در داخل تامین کند.

کیفیت مواد اولیه داخلی نوسان دارد

مدیر فروش این شرکت تولیدکننده ظروف بیان‌کرد: مواد اولیه داخلی که تامین می‌کنیم نیز همیشه روی یک کیفیت نیست و درجه‌بندی‌های آن مدام در حال تغییر است، بنابراین برای جبران این نوسان همواره باید از افزودنی‌های مختلفی بهره ببریم تا این تغییر را اصلاح کنیم، به‌خصوص در برخی از کالاها که رنگ به‌خصوصی دارند و رنگ نیز جزوی از مواد پلیمری است مشکل دوچندان می‌شود. کاشانکی با اشاره به نوسان کیفی مواد اولیه داخلی افزود: نمی‌توانیم یک‌درجه مشخص در محصول داشته باشیم و همین موضوع یک زنجیره بی‌اعتمادی از تولیدکننده ماده‌اولیه تا مصرف‌کننده محصول نهایی ایجاد می‌کند که مصرف‌کننده نمی‌داند کالای اصلی را خریداری کرده یا محصول تقلبی که زیر پله‌ای تولید می‌شود به‌دستش رسیده‌است.

وی ادامه داد: این موضوع نیز به‌خاطر تولید بی‌کیفیت ماده‌اولیه توسط شرکت‌های داخلی است، بنابراین ما با یک کد رنگ یکسان نمی‌توانیم ماده‌اولیه یکسانی را دریافت کنیم و خودمان باید به سختی قدری از این تفاوت را برطرف کنیم. این درحالی است که برای هر نام تجاری مشخص باید محصول ثابت تولید کرده و ارائه دهیم.این فعال حوزه تولید ظروف و بسته‌بندی از مسوولان درخواست کرد که وقتی هزینه زیادی برای تولید محصولات وارداتی می‌شود حداقل مسوولان تدابیری بیندیشند که جلوی واردات بی‌رویه محصول گرفته شود و تولیدکننده داخلی ناامید نشود.

افزایش هزینه‌ها با ماشین‌آلات مستهلک

مجتبی قربانپور، مدیرعامل یک شرکت بسته‌بندی تولیدات دارویی، آرایشی و بهداشتی نیز درباره مشکلات حوزه چاپ و بسته‌بندی به بازار گفت: بیشترین چالشی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم موضوع مستهلک‌بودن تجهیزات چاپ است که نمی‌توانیم کیفیت موردنظر را دریافت کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه تحریم هستیم و نمی‌توانیم واردات دستگاه‌های جدید داشته باشیم یا اینکه دستگاه‌های جدیدی که به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند نیز آنقدر گران هستند که در ازای سودی که می‌خواهد به تولیدکننده بدهد به هیچ‌عنوان صرفه اقتصادی ندارد، بنابراین تولیدکننده یا با همان دستگاه فرسوده قبلی ناچار به ادامه کار است که کیفیت را کاهش می‌دهد و حجم ضایعات را بالا می‌برد یا اینکه کلا تولیدکننده از ادامه تولید صرف‌نظر می‌کند. متاسفانه اکنون در چنین وضعیتی قرار داریم.

قربانپور ادامه داد: همچنین قیمت مواد اولیه چاپ براساس نوسانات نرخ ارز روزبه‌روز در حال افزایش است و حتی در تغییرات دوره‌ای نیز ممکن است برای یک محصول به مدت یک ماه نتوانیم قیمت اعلام کنیم. اگر قیمتی هم اعلام کنیم فقط برای دو روز انقضا دارد و نیازمند به‌روز‌رسانی است. این تولیدکننده تاکید کرد: اگر بحث تحریم‌ها چه داخلی یا خارجی و مشکلات حوزه تولید نبود آنقدر که در حوزه تولید دست‌انداز است، در حوزه سرمایه‌گذاری چالش نداشتیم.

تجهیزاتی که بین ۲۰ تا ۱۰۰سال‌ عمر دارند

همچنین مدیرعامل یک شرکت بسته‌بندی فعال در حوزه آرایشی و بهداشتی و دارو بیان کرد: جای تاسف دارد که در این صنف باید از تجهیزات بسیار قدیمی استفاده کنیم؛ برای مثال در یکی از مراحل چاپ یعنی دایکات، شاید دستگاه‌هایی باشد که ۱۰۰سال‌ عمر دارند و هنوز کار می‌کنند. وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه‌های مستهلک دیروز نیز با تغییر کاربری دوباره به خط برگشته‌اند، افزود: برای مثال دستگاه‌هایی داریم که در گذشته دستگاه چاپ بوده‌اند و اکنون به دایکات یا لتر پرس تبدیل شده و تیغ می‌زند. البته این موضوع استاندارد نیست؛ چراکه اکنون باید دستگاه‌های جدیدی وارد کنیم که بتوانند این کار را انجام دهند، اما متاسفانه حدود ۵۰ تا۶۰‌درصد از چاپخانه‌های کشور از همان دستگاه برای دایکات استفاده می‌کنند.

قربانپور ادامه داد: متاسفانه در حوزه‌های دیگر هم شرایط مناسبی را شاهد نیستیم و فکر نمی‌کنم ماشین‌آلات جدیدتر از ۲۰سال ‌باشند و همگی قدیمی و فرسوده شده‌اند. هرچند طول عمر استاندارد این ماشین‌آلات نسبی است و به نوع استفاده از آنها بستگی دارد اما همان‌طور که گفتم عمر اغلب آنها از ۲۰  سال می‌گذرد. وی تاکید کرد: درخواست بنده هم همان خواسته تکراری تمامی اعضای صنف چاپ است که یک نوسازی‌ای در این سیستم داشته باشیم اما امکان دسترسی به آن هر روز کمتر می‌شود و شرایط دشوار‌تر شده‌است. خواسته ما این است که بسترهای نوسازی را فراهم کنند.

سهم ۳۰‌درصدی تولید ضایعات از کاغذهای وارداتی

این فعال صنف چاپ و بسته‌بندی با اشاره به اینکه ضایعات تولید با تجهیزات فرسوده بسیار بالا است، گفت: هرچند در مجموعه خودمان یک‌واحدی را ایجاد‌کرده‌ایم که نگذارد کار باطله به‌دست مشتری برسد و تفکیک‌سازی انجام شود اما آنقدر ضایعات در این حوزه با توجه به فرسودگی بالا رفته که حتی مشتری هم روی این نکته سختگیری ندارد.

قربانپور افزود: متاسفانه می‌توان گفت سالانه در حدود ۳۰‌درصد از تولید تبدیل به ضایعات می‌شود. ضایعاتی که آنقدر زیاد است که امید ما را نسبت به ادامه فعالیت کاهش می‌دهد. این درحالی است که هر بند‌کاغذ مصرفی که حدود ۳۰‌درصد آن ضایعات می‌شود کمتر از ۱.۵ و ۲‌میلیون‌تومان قیمت ندارد. وی تاکید کرد: همچنین با توجه به اینکه استاندارد خاصی در این حوزه مورد‌توجه است، ۹۵‌درصد کاغذها هم وارداتی است و از کاغذ داخلی نمی‌توان استفاده کرد./دنیای اقتصاد



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: