کد خبر: ۳۴۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 26
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران: این پوشش بیمه‌ای تنها برای 200هزار بیمار صعب‌العلاج و مزمن برقرار شده است
شفا آنلاین>سلامت>انتشار خبر بیمه رایگان برای اتباع خارجی و مهاجرانی که از کشور افغانستان در ایران حضور دارند، با واکنش‌هایی همراه شده که چرا باید بخشی از بودجه سلامت کشور صرف این حوزه شود. از سوی دیگر بررسی حضور بیماران در مراکز درمانی کشور هم حاکی از آن است که در حال حاضر بخشی از مراجعان برای دریافت خدمات درمانی را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند، افرادی که گاهی هزینه درمان آنها بر دوش نظام سلامت هم می‌افتد. همین چند روز پیش  بود که سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد که درمان اتباع سالانه هزار میلیارد تومان برای کشور هزینه دارد.

نقدهایی به یک خبر
به گزارش شفا آنلاین:اوایل هفته جاری خبر پوشش رایگان بیمه برای ۲۰۰هزار تبعه خارجی در ایران منتشر شد و اینکه این افراد درمان رایگان دریافت خواهند کرد. خبری که البته منجر به واکنش‌هایی هم شد، ازجمله اینکه طبق چه اولویتی قرار است بخشی از بودجه سلامت کشور در این‌باره هزینه ‌شود. برخی کاربران در فضای مجازی به این نکته اشاره داشتند که مردم ایران توانایی پرداخت هزینه‌های درمانی خود را ندارند و درنظر گرفتن بیمه برای این افراد، تضییع حقوق شهروندان ایرانی است. برخی دیگر هم عنوان می‌کردند که در برخی مناطق مردم به‌دلیل نداشتن شناسنامه هیچ نوع بیمه‌ای برای آنها لحاظ نشده و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما در عوض دولت از جیب مردم، اتباع خارجی را رایگان بیمه می‌کند!

اصل ماجرای بیمه رایگان اتباع چیست؟
در پاسخ به این انتقادات محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران به همشهری توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «این پوشش بیمه‌ای برای اتباع مبتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج و خاص صورت گرفته که جمعیت آنها چیزی حدود ۲۰۰هزار نفر است.» ناصحی با بیان اینکه تامین بودجه برای بیمه این افراد با همکاری کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل انجام می‌شود، تأکید کرد: «ما سالانه با آنها قرارداد می‌بندیم و درصد عمده‌ای از حق بیمه این بیماران از سوی آنها و بخشی هم از منابع داخلی کشور پرداخت می‌شود.»  او با اشاره به اینکه سایر اتباع خارجی در کشور با پرداخت هزینه سالانه تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، ادامه داد:‌ «اتباع غیرایرانی که به‌صورت قانونی در کشور حضور دارند و خواهان بیمه هستند باید سالانه مبلغ ۲میلیون و ۷۰۰هزار تومان پرداخت کنند. این عدد از مبلغ درنظر گرفته شده برای ایرانی‌ها بیشتر است یعنی سالانه (یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان) برای ایرانی‌ها.»

هزینه‌ها از کجا تأمین می‌شود؟
ناصحی درباره اینکه برخی اتباع همین حالا هم با وجود نداشتن بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج از مراکز درمانی خدمات رایگان دریافت می‌کنند و آیا این مسئله هزینه هنگفتی برای نظام سلامت کشور ندارد، بیان کرد: «این هزینه‌ها توسط سازمان‌های بیمه پرداخت نمی‌شود و عمدتا خیرین این مبالغ را پرداخت می‌کنند. از سوی دیگر در بیمارستان‌ها هم مراکز مددکاری وجود دارد که درصورت نیاز و مواجهه با این بیماران هزینه‌های آنها را به طرق گوناگون تامین می‌کنند. هزینه ارائه خدمات درمانی به این بیماران به منابع دولتی ربطی ندارد.»

یک ایده خوب جهانی
این مسئول با اشاره به یک تصمیم جدید رفع مشکل بیمه اتباعی که به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند، عنوان کرد: «پیشنهاد شده که از این افراد به محض ورود، حق بیمه سالانه دریافت و کارت بیمه درمانی صادر شود. این اتفاق در سایر کشورها هم وجود دارد و افراد به محض ورود هزینه بیمه خود را سالانه پرداخت می‌کنند.»

افزایش پوشش بیمه ایرانیان
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین درباره انتقاداتی که از تحت پوشش بیمه نبودن برخی ایرانی‌ها مطرح می‌شود هم بیان کرد: «طی 2 سال اخیر گام‌های مهمی برای افزایش پوشش بیمه ایرانیان برداشته شده است. بیمه سلامت هم زیرمجموعه وزارت بهداشت است و تلاش این بوده که چه در بحث سیاستگذاری و اجرایی و چه در بحث تامین منابع نقش مؤثری ایفا کند. در حال حاضر ۴۵میلیون نفر از جمعیت کشور که عمدتا در سطوح درآمدی پایین هستند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. هر فرد ایرانی که بیمه ندارد با حداقل هزینه مالی می‌تواند تحت پوشش قرار بگیرد. علاوه بر این در حال حاضر بیمه ۵دهک اول کشور که تعدادشان ۱۲.۵میلیون نفر است هم به‌صورت رایگان در حال اجراست و از خدمات درمانی در مراکز دولتی به‌صورت رایگان بهره‌مند هستند.»/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: