کد خبر: ۳۴۰۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 25
اگر عاشق شکوفه‌های بهاری یا برگ‌های رنگارنگ پاییزی هستید اما این زیبایی‌های طبیعت، برای‌تان یادآور علائمی آزاردهنده‌ همچون عطسه‌های پی در پی، خارش چشم‌ها و آبریزش (یا گرفتگی) بینی است، احتمالا در این فصل‌ها در معرض ابتلا به تب یونجه قرار می‌گیرید.​
شفا آنلاین>سلامت>تب یونجه که بیشتر در بهار، تابستان و اوایل پاییز بروز می‌کند، اصطلاحی رایج برای آلرژی فصلی است و نام مناسب آن، «رینیت آلرژیک» و به معنای بروز التهاب در محیط داخل بینی است.

به گزارش شفا آنلاین:این التهاب در اثر واکنش زیاد حساسیتی در مخاط بینی ایجاد می‌شود.

هنگامی که فرد دارای سیستم ایمنی حساس شده و عامل محرکی (آلرژن) مانند گرده گل یا گرد و غبار را تنفس می‌کند، واکنش شدید حساسیتی آغاز می‌شود و این واکنش در بینی به صورت آبریزش بروز پیدا می‌کند.

رینیت آلرژیک شامل دو نوع «حاد و فصلی» و نوع «مزمن و همیشگی» است.

به طور معمول بیمارانی که دچار رینیت آلرژیک می‌شوند علائمی مانند آبریزش یا گرفتگی بینی، عطسه و حتی گلودرد و اشکی شدن چشم‌ها را تجربه می‌کنند. همچنین گاهی اوقات سرفه نیز در میان علائم وجود دارد.

بنا بر گزارش ولز آنلاین، گرده گل‌ها و علف‌ها رایج‌ترین آلرژن‌ها (مواد آلرژی‌زا) هستند اما گرده درخت‌ها نیز می‌توانند منجر به واکنش‌های آلرژیک شوند.

همپوشانی برخی علائم تب یونجه با بیماری‌های شایع تنفسی

از آنجا که برخی از این علائم از جمله سرفه با علائم کرونا همپوشانی دارند ممکن است مواقعی که علائم رینیت آلرژیک در فرد شدید است با کرونا، سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشتباه گرفته شود.

اما رینیت آلرژیک ویژگی‌های مهمی دارد که به کمک آنها می‌توان آن را از سایر بیماری‌های شایع تنفسی تشخیص داد.

علائم آلرژی بسته به زمان روز، خفیف و در نوسان است زیرا میزان گرده‌ها در برخی از ساعات روز بیشتر است و علائم حساسیت در فردی که در معرض محرک‌های محیطی قرار می‌گیرد در این ساعات تشدید می‌شود.

همچنین رطوبت هوا ممکن است باعث خفیف‌تر شدن علائم آلرژیک شود.

افرادی که به رینیت آلرژیک دچارند، اغلب علائم آن را می‌شناسند و میزان شدت آن را تشخیص می‌دهند.

با این حال در مواردی که افراد شاهد تغییر چشمگیری در علائم خود بوده یا علائمی همچون تب و سرفه‌های مداوم دارند، توصیه می‌شود طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت عمل کرده و در صورت تشدید علائم باید به پزشک مراجعه کنند.

در عین حال فراموش نکنید علائم کرونا معمولا شامل سرفه مداوم و درجه حرارت بالا است و همچنین گاهی باعث سردرد و درد عضلانی می‌شود در حالیکه، این‌ها علائم رینیت آلرژیک نیستند.

علائم رینیت آلرژیک ماندگار بوده و بسته به میزان گرده در هوا نسبتاً قابل پیش‌بینی است. به علاوه علائمی مانند آبریزش و خارش بینی و عطسه که در رینیت آلرژیک رایج است،‌ عمدتا در کرونا یا آنفلوآنزا معمول نیستند.

عوارض تب یونجه

طبق اعلام سازمان «خدمات ملی سلامت انگلیس»، شایع‌ترین نشانه‌های ابتلا به تب یونجه عبارتند از:

- عطسه و سرفه

- گرفتگی یا آبریزش بینی

- خارش، آبریزش و سرخی چشم

- خارش گلو، دهان، بینی و گوش‌

- از دست دادن حس بویایی

- درد در ناحیه شقیقه‌ها و پیشانی

- سردرد

- گوش‌درد

- خستگی

افزون بر این، مبتلایان به آسم ممکن است تنگی قفسه سینه، نفس‌تنگی و خس‌خس سینه احساس کنند.

مشکل جدی نگرفتن افراد مبتلا

نشریه «هافینگتن پست» در مطلبی در این باره آورده است: یک چهارم افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی با وجود داشتن علایم شدید، می‌گویند حس می‌کنند که دیگران حرفشان را باور نمی‌کنند و قبول ندارند که تب یونجه تا چه حد زیادی بر زندگی آنان اثر منفی دارد و ۷۹ درصد آنان نیز گفته‌اند افرادی که به این بیماری مبتلا نیستند به آنان می‌گویند که تب یونجه، فقط در حد حساسیت است و بهانه چندان خوبی برای شرکت نکردن در فعالیت‌ها نیست.

به گفته یک چهارم از ۱۵۰۰ فرد مبتلا به تب یونجه که در نظرسنجی موسسه «اولباس» شرکت کردند، کسانی که به عوارض این بیماری دچار نیستند، اشخاص مبتلا را به تظاهر به بیماری متهم می‌کنند.

دکتر «راجر هندرسون»، پزشک عمومی و سخنگوی اولباس در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «میرور» می‌گوید: افرادی که مبتلا به حساسیت نیستند، اغلب گمان می‌کنند که این عارضه اثرات چندان شدیدی ندارد اما پژوهش ما نشان می‌دهد که اثرات منفی آن بر سبک زندگی تا چه حد زیاد و آزاردهنده و حتی مختل‌کننده روال عادی زندگی است و نیز نشان‌دهنده آن است که مبتلایان در صورت غیبت در فعالیت‌ها، تا چه حد باید جواب پس بدهند.

توصیه‌هایی برای تسکین علائم

علائم رینیت آلرژیک به طور معمول با مصرف آنتی‌هیستامین‌ها بهبود می‌یابند و در صورت عدم دسترسی یا تجویز پزشک می‌توان از اسپری‌های بینی استفاده کرد.

به گزارش ایندیپندنت این عارضه درمان‌پذیر نیست اما به روش‌هایی می‌توان برخی از عوارض آن را رفع کرد:

- وقتی حجم گرده‌ گیاهان در هوا زیاد است، بکوشید تا حد امکان پنجره‌ها را بسته نگه دارید (به خصوص در روزهایی که وزش باد زیاد است).

- هرگاه از بیرون به خانه می‌آیید برای برطرف کردن گرده‌ها دوش بگیرید و لباس‌ها را عوض کنید.

- مرتب زمین را جارو برقی بکشید.

- زمان گردش بیرون از خانه مخصوصا در اطراف درختان و چمن‌ها را محدود کنید. همچنین از فعالیت‌های خارج از منزل مانند چمن‌زنی یا چیدن برگ‌ها اجتناب کنید.

- لباس‌های خود را بیرون خشک نکنید، زیرا ممکن است گرده جذب کند.

- هنگامی که بیرون می‌روید از ماسک صورت استفاده کنید تا از استنشاق ذرات بزرگ‌تر گرده جلوگیری شود. ماسک را بعد از هر بار استفاده بشویید زیرا ممکن است گرده روی آن باشد.

- از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید تا از باقی‌ماندن گرده در موها و چشمان خود جلوگیری کنید.

- قبل از خواب، بینی خود را با آب نمک رقیق شست‌وشو دهید تا گرده‌ها از بین بروند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: