کد خبر: ۳۴۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 25
سفر، تجربه‌ای هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است، اما ممکن است با برخی از مشکلات سلامتی نیز همراه باشد. برای داشتن سفری امن و سالم، لازم است که برخی از داروهای ضروری را همراه خود داشته باشید.
شفا آنلاین>سلامت>آنچه که به عنوان دارو های ضروری سفر انتخاب می‌کنید به نوع سفر شما و شهر یا کشوری که به آنجا می‌روید بستگی دارد؛ بنابر این اگر قصد سفر دارید، از قبل دارو های لازم را فراهم کنید.

1. داروهای تجویز شده توسط پزشک

به گزارش شفا آنلاین:همیشه در هر سفری، چه مقصد شما شهرهای مختلف ایران باشد و چه خارج از کشور، باید داروهای تجویزی خود را همراه داشته باشید. حتی توصیه می‌شود برای چند روز داروی اضافی بردارید.

بهتر است داروهای تجویزی را داخل کیف دستی بگذارید. اگر این کار امکان‌پذیر نیست، حداقل برای مصرف 2 تا سه روز از کیف دستی برای حمل دارو استفاده کنید و مابقی آن را داخل چمدان بگذارید. در این صورت اگر چمدان‌تان گم شود، برای چند روز دارو دارید.

2. داروهای بدون نسخه (OTC)

علاوه بر داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه زیادی هم وجود دارند که توصیه می‌شود در مسافرت همراه داشته باشید، از جمله:

داروی ضداسهال

از آنجا که احتمالا در طول سفر غذاهای جدیدی را امتحان می‎‌کنید، داشتن یک داروی ضداسهال OTC مانند لوپرامید و بیسموت ساب سالیسیلات مهم است. همچنین در صورت ابتلا به اسهال برای جلوگیری از کم آبی بدن بهتر است تعدادی قرص الکترولیت داشته باشید.

با توجه به اینکه در طول تعطیلات اجتناب از عادات ناسالم یا مصرف غذاهای مختلف تقریبا اجتناب‌نا‌پذیر است، می‌توانید مقداری آنتی اسید برای تسکین رفلاکس اسید (سوزش دل) پس از مصرف وعده‌های غذایی حجیم تهیه کنید. اگر همیشه رفلاکس اسید دارید، قبل از خواب از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری کنید.

ملین

احتمال دارد در طول سفر به دلیل تغییر رژیم غذایی به یبوست مبتلا شوید. نوشیدن آب و خوردن یک رژیم غذایی غنی از فیبر برای درمان یبوست کمک‌کننده است، اما اضافه کردن یک ملین ملایم مانند بیزاکودیل به وسایل سفر کار هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود.

آنتی‌هیستامین

وقتی در سفر هستید، محیط جدید می‌تواند در شما آلرژی ایجاد کند. اگر نمی‌خواهید رنج بکشید و سفر خود را خراب کنید، یک آنتی‌هیستامین بدون نسخه داخل چمدان خود قرار دهید. آنتی‌هیستامین‌های OTC مانند لوراتادین و دیفن هیدرامین می‌توانند به طور موثر علائم آلرژی را تسکین دهند.

هشدار: اگر در طول سفر رانندگی می‌کنید، بهتر است از آنتی‌هیستامین استفاده نکنید. چرا که بعضی از آن‌ها از جمله دیفن هیدرامین باعث خواب‌آلودگی می‌شوند.

داروی ضددرد و تب‌بُر

وقتی از لیست دارو برای مسافرت صحبت به میان می‌آید، داروهای ضددرد و تب‌بر از مهم‌ترین مواردی هستند که باید به آن‌ها اشاره کرد. سردردهای ناشی از جت لگ (پرواز زدگی)، کمردرد ناشی از بلند کردن چمدان و پا درد ناشی از راه رفتن همگی می‌توانند باعث درد و رنجی شوند که لذت تعطیلات شما را از بین ببرد. یک داروی ضددرد و تب‌بر بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند به طور موثر دردهای خفیف را درمان کند.

داروی بیماری حرکت

وقتی داخل هواپیما، قطار و اتومبیل و البته کشتی یا قایق در حال حرکت هستید، ممکن است علائمی مثل حالت تهوع و بی‌قراری را تجربه کنید. اگر شما یا یکی از اعضای خانواده از بیماری حرکت رنج می‌برید، مقداری داروی بیماری حرکت مانند دیمن هیدرینات همراه داشته باشید. اسکوپولامین گزینه دیگری است که ممکن است برای بعضی از افراد عملکرد بهتری داشته باشد، اما به طور کلی گزارش شده است که دیمن هیدرینات موثرتر است.

داروی سرماخوردگی

سرماخوردگی‌های معمولی معمولا خودبه‌خود برطرف می شوند. با این حال، در طول سفر ممکن است این مشکل آزاردهنده باشد. یک داروی سرکوب‌کننده سرفه یا داروی بدون نسخه سرماخوردگی به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید. در چنین شرایطی، داروهایی که برای رفع گرفتگی بینی، آبریزش بینی و خارش چشم طراحی شده‌اند ارجحیت دارند. به عنوان مثال، می‌توان به سودوافدرین و گایافنزین اشاره کرد.

داروی خواب‌آور

پروازهای طولانی ممکن است شما را دچار جت لگ کرده و سفرتان را تحت تاثیر قرار دهند. داروهای خواب‌آور مانند ملاتونین می‌توانند به تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن کمک کنند. ملاتونین یکی از هورمون‌های طبیعی بدن است که به شکل مکمل هم تولید می‌شود. این مکمل در شما وابستگی ایجاد نمی‌کند و می‌توانید از آن برای چند شب استفاده کنید تا چرخه خواب‌تان تنظیم شود. این مکمل را 30 دقیقه قبل از اینکه بخوابید بخورید.

پماد و کرم‌

جراحت‌ها و خراش‌های جزئی ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتند، اما احتمال وقوع آن‌ها در طول سفر بیشتر است. هنگام مسافرت، پمادهای آنتی‌بیوتیکی بدون نسخه مانند نئوسپورین یا باسیتراسین را در جعبه کمک‌های اولیه خود قرار دهید. همچنین کرم OTC هیدروکورتیزون را فراموش نکنید، به خصوص اگر بخشی از روز را در طبیعت سپری می‌کنید. این کرم می‌تواند قرمزی و خارش ناشی از پیچک سمی، نیش حشرات و سایر بثورات را از بین ببرد.



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: