کد خبر: ۳۴۰۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 24
در حال حاضر پایین بودن میزان دستمزد کارگران اولین و مهم‌ترین عاملی است که باعث شده افراد دیگر تمایلی برای کارگری در کارخانجات نداشته باشند.
شفا آنلاین>سلامت>هادی ابوی دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران پیرامون کمبود کارگر در واحد‌های تولیدی کشور گفت: با توجه به تغییرات ایجادشده در میزان عرضه‌وتقاضا نیروی کار، می‌توان گفت که این موضوع صحت دارد و علت این امر هم نشأت‌گرفته از چند عامل است. در حال حاضر پایین بودن میزان دستمزد کارگران اولین و مهم‌ترین عاملی است که باعث شده افراد دیگر تمایلی برای کارگری در کارخانجات نداشته باشند.
به گزارش شفا آنلاین:ابوی ادامه داد: اکنون کسی حاضر به کارگری نیست، زیرا حقوق کارگری دیگر مخارج زندگی افراد مانند اجاره‌خانه، خورد و خوراک یا سایر موارد را پوشش نمی‌دهد، در نتیجه شغل کارگری از مقرون‌به‌صرفه بودن خود افتاده است.
وی افزود: در کنار مقرون‌به‌صرفه نبودن کارگری، فعالیت‌های اقتصادی گوناگونی هم هستند که درآمد بالایی دارند، اما علی‌رغم وجود چنین نکته مثبتی، شغل نیستند و نمی‌توان فعالیت در آنها را اشتغال کامل در نظر گرفت. حضور در تاکسی‌های اینترنتی، خرید و فروش کالا از طریق برخی فروشگاه‌های اینترنتی یا ارائه خدمات مانند دادن مشاوره املاک به افراد از طریق فضای مجازی از جمله مواردی هستند که به مانند آهن‌ربا کارگران را به خود جلب کرده است.
ابوی خاطرنشان کرد: اکنون دغدغه بسیاری از کارگران معطوف به دستمزد آنهاست. در حال حاضر کار هست، کارگر هم برای اشتغال در کارخانجات وجود دارد، اما این پایین بودن دستمزد کارگران است که باعث فرار آنها از شغل کارگری می‌شود.
وی ادامه داد: نمایندگان جامعه کارگری چندین بار در جلسه شورای‌عالی کار این هشدار را به کارفرمایان و دولت داده بودند که با پایین آوردن حداقل دستمزد کارگر این کارفرماست که با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه خواهد شد.
ابوی در ادامه از بلاگر شدن برخی کارگران خبر داد و درباره آن توضیح داد: بعضاً مواردی دیده شده که یک کارگر جوان با سنی بالغ بر ۳۰ تا ۳۲ سال به دلیل حقوق پایین از کارگری دست کشیده و با فعالیت گسترده در بعضی از شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک بلاگر شده است.
این عضو شورای‌عالی کار تصریح کرد: چندی قبل درباره بعضی جزئیات مانند درآمد ماهانه بلاگری از یکی از کارگران جوانان پرس‌وجویی کردم و او هم در پاسخ به سوال من گفت که اکنون با تبلیغ یک رستوران یا یک فروشگاه، درآمدی به اندازه ۴ برابر یک شیفت کاری کارگر به همراه اضافه‌کاری در کارخانه را به دست می‌آورم.
تبعیض جنسیتی کارفرمایان در پرداخت دستمزد کارگران زن
ابوی در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی وجود دارد که از میان کارگران ترک‌کارکرده چه تعداد زن و چه تعداد مرد هستند، گفت: در حال حاضر برآورد دقیقی از این موضوع وجود ندارد؛ از نظر قانون هیچ فرقی در میزان دستمزد و همچنین زمان پرداخت آن به کارگر زن یا مرد وجود ندارد، اما به دلیل تفکرات تبعیض‌آمیز برخی کارفرمایان، معمولاً بعضی از آنها به دنبال آن بودند یا هستند که در هنگام استخدام کارگر خانم، میزان دستمزد کمتری را در مقایسه به کارگران مرد به آنها پرداخت کنند.
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تصریح کرد: بعضاً مواردی دیده شده که کارفرمایان عوامل متعددی مثل مرخصی زایمان کارگران خانم را تبدیل به بهانه‌ای برای دولت کرده تا بتوانند به واسطه آن دستمزد کمتری را به این قبیل افراد پرداخت کنند.
وی تاکید کرد: متاسفانه این تبعیض غیرقانونی تا مدتی تبدیل به یک عرف در فضای کاری کشور شده بود، اما اکنون این مساله در محیط کسب و کار ایران تا حد قابل‌توجهی کمرنگ شده است. این مساله عمدتاً در حوزه‌های کار‌های خدماتی مثل نظافت و همچنین امور اداری شرکت‌ها به وقوع می‌پیوست.
زمزه مذاکره کارفرمایان با وزارت کار برای استخدام کارگران اتباع
ابوی در ادامه پیرامون اقدامات گسترده کارفرمایان در به کارگیری روبات یا ماشین‌آلات صنعتی به جای نیروی انسانی هم گفت: این موضوع در حال پیگیری است و حتی بخش‌هایی از آن هم از مدت‌ها قبل در بعضی از صنایع کشور مانند صنعت خودروسازی و صنعت بسته‌بندی به اجرا درآمده است، اما نکته‌ای که اکنون کارفرمایان مقداری به دنبال آن هستند اخذ مجوز از دولت برای جذب کارگران اتباع در کارخانجات است.
این عضو شورای‌عالی کار خاطرنشان کرد: تاکنون کارفرمایان به صورت رسمی گامی را در این راستا برنداشته‌اند، اما زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه بعضی از آنها طی نامه‌نگاری‌هایی با اداره کار، خواهان جذب ۳۰ تا ۵۰ کارگر هستند، اما چون این تعداد نیرو‌ی انسانی جذب نشده پیشنهاد استخدام کارگران اتباع را به دولت داده‌اند.
وی متذکر شد: همواره در جلسات شورای‌عالی کار تاکید بر این موضوع داشته و داریم که دستمزد کارگران باید به اندازه‌ای باشد که آنها بتوانند زندگی عزتمندانه‌ای داشته باشند. متاسفانه دیدگاه بعضی از اعضای شورای‌عالی کار نسبت به این مساله، مثبت نیست.
بالا بودن دستمزد و پایین ارزش ریال، دو عامل کوچ کارگران به کشور‌های همسایه
ابوی در ادامه پیرامون موج مهاجرت کارگران ایرانی به کشور‌های همسایه برای اشتغال در آنجا هم اظهار کرد: دستمزد کارگران در ایران در مقایسه با سایر کشور‌های همسایه بسیار پایین است؛ البته باید این نکته را هم باید یادآور شد که میزان هزینه خانوار در ایران نسبت به دیگر کشور‌ها هم پایین‌تر است. این عضو شورای‌عالی کار افزود: در حال حاضر وضعیت کارگران ایرانی در برخی کشور‌های همسایه مشابه با شرایط کارگران اتباع افغانستانی در ایران است. اکثر کارگران ایرانی مهاجرت کرده عمدتا کارگران ساختمانی هستند.
وی تاکید کرد: متاسفانه بالا بودن میزان دستمزد کارگران در کشور‌های همسایه از یک سو و از سوی دیگر پایین بودن ارزش پول ملی کشور در مقایسه با سایر واحد‌های پولی آن کشور‌ها، باعث مهاجرت کارگران ایران به کشور‌های همسایه مثل عراق شده است./جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: