کد خبر: ۳۴۰۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 23
دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار داد: با افزایش آب‌های سطحی بیماری انگلی فاسیولا در بیشتر شهر‌های گیلان شایع شده است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به مشاهده موارد مشکوک به بیماری فاسیولا در برخی شهر‌های استان گفت: این بیماری که از طریق آب آلوده به انگل فاسیولا وارد بدن انسان می‌شود، با رعایت نکات بهداشتی و ضد عفونی سبزی‌های محلی قابل پیشگیری است.

به گزارش شفا آنلاین:سید محمود رضوانی با اشاره به اینکه این بیماری همه ساله در آستانه بهار با افزایش آب‌های سطحی در گیلان شایع می‌شود تصریح کرد: فاسیولا بیشتر در شهر رشت و اطراف آن که مصرف نعناع وحشی زیاد است شایع است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: برای درمان این بیماری نیازی به بستری در بیمارستان وجود ندارد و بیماران با مراجعه به موقع و مصرف دارو درمان می‌شوند.

سید محمود رضوانی با تأکید بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی راه‌های انتقال انگل‌های فاسیولا به انسان را به شرح ذیل اعلام کرد:

- مصرف سبزی‌های محلی و معطر نظیر خالیواش، چوچاق و درار (نعناع سابیده) خام ممکن است انسان را در معرض ابتلا به انگل‌های فاسیولا قرار می‌دهد.

- برای پیشگیری از فاسیولا باید سبزی‌های محلی را یا به صورت خشک، جوشانده و یا ضد عفونی شده در سرکه سفید مصرف کرد.

-خوردن مواد غذایی محلی و زیتون پرورده و غذا‌هایی که با سبزیجات خام تهیه می‌شوند خطر آلودگی انسان به انگل‌ها فاسیولا را افزایش می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به وجود روان آب‌ها در گیلان و احتمال استفاده برخی از خانواده‌ها از آن به جهت تأمین آب آشامیدنی، گفت: نباید از روان آب‌ها و یا آب‌های سطحی قبل از جوشاندن استفاده کرد.

وی همچنین از دامداران خواست به توصیه سازمان دامپزشکی توجه کرده و برای کم کردن تخم انگل فاسیولا در محیط زیست، دام‌های کوچک و بزرگ خود را سالی دو بار درمان کنند.

سید محمود رضوانی تاکید کرد: شهروندان سبزیجان مورد علاقه خود را در باغچه منزل یا گلدان پرورش دهند و از مدفوع دام بعنوان کود خود داری کنند.

برای استفاده از درار هم بهتر است ابتدا آنرا ۷۲ ساعت در فریزر نگهداری کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: