کد خبر: ۳۴۰۱۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 23
رییس مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه نجات جان حتی یک جنین به معنای نجات یک نسل است، گفت: اگر اقدامات ما در مراکز بهداشتی و درمانی منجر به جلوگیری از سقط یک جنین هم شود ارزشمند است.
شفا آنلاین>سلامت>موسی‌الرضا شبیهی روز پنج‌شنبه در کارگاه آموزشی تخصصی ۲ روزه «به حرمت زندگی» در گرگان اظهار کرد: از مهم‌ترین حقوق جنین، حق حیات آن و نیز برخورداری از سلامت جسم است و هرگونه ایجاد جرح و نقص عضو غیراخلاقی و غیرشرعی محسوب می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی با تاکید بر اینکه سقط عمدی جنین سلامت مادران را به خطر می‌اندازد، افزود: سقط جنین ناایمن یکی از علل اصلی اما قابل پیشگیری، مرگ و میر و عوارض مادر است.

به گفته وی؛ سقط عمدی جنین می‌تواند منجر به عوارض جسمی و روانی و بار اجتماعی و مالی برای زنان، جوامع و سیستم‌های بهداشتی شود.

مدرس و مشاور نجات زندگی نیز در حاشیه این کارگاه آموزشی به خبرنگار ایرنا گفت: برآوردها نشان می‌دهد حرمت جنین در جامعه ما کمرنگ شده و مردم دیدگاه دقیقی نسبت به این موضوع ندارند.

رضا آدریانی با بیان اینکه آمار سقط‌های عمدی جنین در جامعه بالا است، گفت: هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی آگاهی‌بخشی و افزایش دانش متخصصان حوزه زنان و زایمان به ویژه کارشناسان مامایی و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی است تا هر یک از این افراد بتوانند از سقط عمدی جنین جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه سقط جنین در هیچ یک از مکاتب اخلاقی مورد قبول نیست، گفت: مکاتب دین‌باور مانند اسلام و غیردین‌باور این موضوع را نکوهش می‌کنند و معتقدند هر زمانی که جنین دارای شان انسانی شود سقط آن به معنای کشتن یک انسان است.

این متخصص اخلاق پزشکی تاکید کرد: در جامعه ما، مردم به اشتباه فکر می‌کنند سقط جنین تا چهار ماهگی بلامانع است حال آنکه از چهار ماهگی روح جنین کامل می‌شود و این موضوع (وجود روح در جنین) حتی از ۲ ماهگی محتمل است.

آدریانی گفت: از منظر آموزه‌های اسلام، سقط جنین از مرحله نطفه گناه کبیره و حرام محسوب می‌شود و بعد از کامل شدن روح، سقط عمدی مساوی با قتل انسان است.

یک مدرس دیگر نجات زندگی نیز در حاشیه این کارگاه آموزشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: حتی اگر در حوزه فرزندآوری دغدغه‌ای هم نداشتیم باز هم باید به مساله سقط جنین می‌پرداختیم چون اعداد و آمار اعلامی از سقط عمدی جنین نشان می‌دهد در این مساله وضعیت خوبی نداریم.

حجت حاجی‌کاظم ادامه داد: اندیشکده مردمی حریم حیات جنین در سطح ملی ضمن پژوهش، در حوزه مساله‌یابی، حل مساله و آموزش‌های تخصصی در حمایت از جنین در مقابل سقط عمدی فعالیت می‌کند و در استان‌های مختلف اقدام به ارائه آموزش‌های مختلف می‌کند.

وی ادامه داد: در کارگاه‌های آموزشی با موضوع حمایت از جنین در مقابل سقط عمدی، اساتید در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکان، متخصصان زنان و زایمان، کارشناسان مامایی و اخلاق پزشکی، فقهی، حقوقی، روانشناسی و جامعه‌شناسی حضور پیدا کرده و آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.


این مدرس نجات زندگی با بیان اینکه با دستگاه‌های اجرایی مختلف نیز برای جلوگیری از سقط عمدی جنین و فرهنگ‌سازی این موضوع همکاری می‌کنیم، گفت: ضمن پایش و انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی در تدوین سندها نیز به آنها کمک خواهیم کرد.

دوره آموزشی تخصصی به حرمت زندگی (انصراف از سقط عمدی و مقابله با سقط غیر قانونی جنین) به همت امور بانوان استانداری گلستان، مرکز بهداشت استان و موسسه رهپویان آفاق وصال ویژه پزشکان و کارشناسان حوزه سلامت در قالب یک کارگاه آموزشی ۲ روزه در گرگان برگزار شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: