کد خبر: ۳۴۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 22
انسولین نوومیکس در اکثر داروخانه ها موجود نیست یکی از داروخانه های سطح شهر در پاسخم به این سوال که آیا انسولین نوومیکس موجود هست یا خیر، می گوید: حدود یکی دو سال هست که این دارو را نیاورده ایم.
شفا آنلاین>سلامت>«انسولین نوومیکس نیست و کسی هم پاسخگو نیست»؛ این بخشی از اظهارات رئیس انجمن داروسازان استان درباره کمبود انسولین نوومیکس در بازار است. این در حالی است که با وجود تماس های مکرر با معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اطلاع از جزئیات این موضوع و دلایل کمبود این دارو در بازار، وی پاسخی به تماس های ما نداد. 

به گزارش شفا آنلاین:این کمبود در حالی است که اکثر مردم از این شرایط در بازار دارو گلایه فراوان دارند و بنا به اظهارات رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی دو تا سه ماه است که بازار با کمبود شدید این دارو مواجه شده است. 

از سویی دیگر برخی بیماران دیابتی در مشهد نیز در تماس با ما ضمن گلایه جدی از نایاب شدن این دارو در بازار مشهد خواستار پیگیری در این زمینه شدند.  

انسولین نوومیکس در اکثر داروخانه ها موجود نیست یکی از داروخانه های سطح شهر در پاسخم به این سوال که آیا انسولین نوومیکس موجود هست یا خیر، می گوید: حدود یکی دو سال هست که این دارو را نیاورده ایم. 

شرکت‌ها تولید نمی کنند و پخش نمی‌شود. داروخانه ای دیگر نیز در این باره می گوید: این دارو را یک هفته است که برای ما توزیع نکرده اند. معلوم نیست چرا کم شده است؛ البته چیز همیشگی نیست هر وقت بخواهند یک چیزی را کم می کنند و هر وقت هم بخواهند توزیع می کنند.

داروخانه‌ای دیگر در این باره می گوید: انسولین نوومیکس نداریم، شرکت‌های دارویی توزیع نمی‌کنند، آخرین بار هم یک ماه پیش آوردیم. 

یکی دیگر از داروخانه ها نیز در این باره می گوید: این دارو را نداریم چون کم توزیع می شود و هر دفعه هم که توزیع می شود در حد یکی دو جعبه است که زود تمام می شود. 

یکی دیگر از داروخانه ها درباره موجودی انسولین نوومیکس می گوید: خیلی وقت است که این دارو اصلا موجود  نیست. کلا در بازار کم شده است، اما از علت آن خبر ندارم. 

یکی دیگر از داروخانه ها در این باره می گوید: انسولین ندارم. تقریبا خیلی وقت هم هست که نیاورده ام. انسولین ها چون باید در سامانه تیتک ثبت شود، معاونت برای بازرسی، داروخانه ها را  سر همین اقلامی که ما با بیمه به دیگران می دهیم، اذیت می کند. 

برای همین ترجیحا داروخانه ها دیگر آن را نمی آورند.   کمبود شدید انسولین نووامیکس طی 2 تا 3 ماه اخیر سیدعلی جعفری نژاد، رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در پاسخ به  چرایی کمبود انسولین نوومیکس در بازار می گوید: خودمان جزو مدعیان هستیم که چرا این دارو در بازار نیست و برای بیماران تامین نمی شود. 

از جعفری نژاد درباره دلیل کمبود و مدت زمانی که بازار با کمبود این دارو مواجه شده است، سوال می کنم که پاسخ می دهد: این دارو نیست و کسی هم پاسخگو نیست، دلیلش را نمی دانم. این دارو دو تا سه ماه است که با کمبود شدید مواجه شده است. 

وی در اشاره به چگونگی پیگیری ها درباره این موضوع بیان میکند: از معاونت غذاو دارو پیگیری کردیم، پاسخ خاصی ندادند چون آن ها متولی نیستند و ناظر هستند. 

متولی سازمان غذا و دارو در تهران است که یا باید اجازه واردات بدهند یا باید ارز تخصیص پیدا کند و... این که مشکل کجاست، اطلاعی ندارم. 

وی در اشاره به این که برخی از داروخانه ها مدعی دریافت یک یا دو جعبه از این دارو شده اند، می‌گوید: آری، دقیقا همین طور است. به شدت کمبود داریم و آن قدر کمبود است که شاید همکاران ما اگر این دارو را دریافت کنند، بتوانند یک تا دو نسخه را پاسخ بدهند و دوباره با کمبود مواجه می شوند. 

جعفری نژاد در اشاره خبرنگار خراسان به این که برخی داروخانه ها یکی از دلایل عدم موجودی این دارو را مشکلات ناشی از سامانه تیتک عنوان کرده اند، می گوید: خیر، این گونه نیست که همکاران ما نیاورند. 

دو هزار قلم دارو هست که باید در سامانه تیتک ثبت شود. وی تصریح می کند: سامانه تیک مشکلاتی دارد، خطا می دهد، بارکد می سوزاند، قطع و وصلی دارد و... از این گونه اتفاقات زیاد می افتد. این اتفاقات چند وقت است که می افتد و مربوط به الان نیست. 

این دلیل نمی شود که همکاران من به خاطر این موضوعات این دارو را نیاورند چون اگر این طور باشد باید اقلام دیگر را هم نیاورند. 

چون همه این ها باید در سامانه تیتک ثبت شود و داروخانه ها طوری شده است که یک  پرسنل را پای سامانه تیتک نشانده اند که تعداد اقلام را ثبت کند چون بسیار زیاد است. 

جعفری نژاد خاطر نشان می کند: این گونه نیست که شرکتی این دارو را داشته باشد و همکاران من بخواهند بگویند چون باید ثبت کنیم، دارو را نمی گیریم. 

این دارو اصلا نیست و آن قدر کمبودش زیاد است به محض این که بیاید، همکاران من آن را دریافت می کنند و مقاومتی هم درباره آن ندارند. از جعفری نژاد سوال می کنم که آیا انسولین نوومیکس فزایش قیمت داشته است یا خیر؟ می گوید: افزایش قیمت نداشته است. انواع دیگر انسولین مثل نوورپید، لانتوس و ... موجود است، اما نوومیکس کمبود است.  

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی پاسخگو نیستند برای پیگیری این موضوع بارها با علی روحبخش، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفتیم اما وی پاسخی به تماس های خبرنگار ما نداد. در ادامه، با مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تماس تلفنی برقرار کردیم که وی نیز پاسخگو نبود!/ روزنامه خراسان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: