کد خبر: ۳۴۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 22
باید تبلیغات زیبایی در فضای مجازی به طور هوشمند کنترل شود تا بیماران بتوانند به راحتی به جراحان ذی‌صلاح قانونی در امر جراحی پلاستیک و زیبایی دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر به‌طور مؤثری جلوی فعالیت مداخله‌گران گرفته شود.
شفا آنلاین>سلامت>رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران با تأکید بر اینکه سن انجام عمل‌های زیبایی کاهش پیدا کرده است، گفت: تقاضا برای عمل‌های جراحی زیاد شده که قسمت مهمی از آن به علت تبلیغات گسترده در فضای مجازی است و به کشور ما هم محدود نمی‌شود. نکته این است که بعضی کشورها برای این موضوع قوانین کارآمد تدوین کرده‌اند ولی ما در این خصوص برنامه‌ریزی نکرده‌ایم.

به گزارش شفا آنلاین:بابک نیکومرام، در نشست خبری، با اشاره به حضور فعال غیرپزشکان در حوزه زیبایی و تبلیغات گسترده‌شان، گفت: در بعضی مواقع وجود بعضی دستورالعمل‌های تبلیغاتی، بدون مشورت صاحبنظران در این حوزه تهیه می‌شود که نتیجه معکوس دارد، یعنی گاهی جلوی تبلیغات سالم همکاران فوق‌تخصص جراحی پلاستیک و دیگر رشته‌های مرتبط که به طور کاملاً حرفه‌ای و مطابق استانداردهای بین‌المللی درس جراحی‌های پلاستیک و زیبایی را خوانده‌اند برای فعالیت در فضای مجازی گرفته می‌شود. این درحالی است که افراد غیر پزشک و دلالان به وفور با گذاشتن عکس‌های اغواگرانه و گمراه‌کننده، بیماران را از چرخه سالم دور می‌کنند که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری برای سلامت بیماران به همراه داشته باشد. وی تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم سلامت جامعه را از هر لحاظ در انجام اعمال جراحی زیبایی تأمین کنیم باید تمهیداتی را در نظر بگیریم؛ باید تبلیغات زیبایی در فضای مجازی به طور هوشمند کنترل شود تا بیماران بتوانند به راحتی به جراحان ذی‌صلاح قانونی در امر جراحی پلاستیک و زیبایی دسترسی پیدا کنند و از سوی دیگر به‌طور مؤثری جلوی فعالیت مداخله‌گران گرفته شود. نیکومرام با تأکید براینکه باید فضای کسب و کار جراحانی که به‌طور قانونی و آکادمیک برای جراحی پلاستیک و زیبایی با هزینه و سرمایه‌های هنگفت کشور تربیت شده‌اند، تسهیل شود، افزود: به عنوان مثال می‌توان تسهیلاتی را در نظر گرفت که فارغ‌التحصیلان رشته فوق‌تخصصی جراحی پلاستیک سریعاً مطب زده و بتوانند وارد بازار کار شوند و از دانشی که با صرف عمر زیاد در این راه کسب کرده‌اند برای بهبود سلامت مردم استفاده کنند.

ضرورت تعریف تسهیلات کلینیکی برای جراحی در مطب
رئیس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران تصریح کرد: آمار جهانی عمل‌های جراحی زیبایی نشان‌دهنده این است که جراحان پلاستیک اعمال جراحی خود را ۳۱درصد در مطب و کلینیک خود انجام می‌دهند که می‌توانند اعمال نظر مدیریتی و نظارتی خودشان را داشته باشند و ۲۰ درصد در مراکز جراحی محدود صورت می‌گیرد که تبعاً مسئولیت آنها کمتر است ولی در ایران تسهیلات مطبی و کلینیکی برای انجام عمل‌های جراحی زیبایی توسط جراحان پلاستیک تعریف نشده است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. وی گفت: آیین‌نامه جامع صریح و روشن درباره تمام عمل‌های جراحی زیبایی با استفاده از توان بالای صاحبنظران و متولیان اصلی رشته‌های دانشگاهی مرتبط زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده و برای حفظ ضمانت اجرایی این آیین‌نامه، مقررات و قوانین حوزه پزشکی در مجلس مورد بازبینی قرار گرفته است تا قوانین محکم و شفاف با اثر بازدارندگی مؤثر در این حوزه تدوین و ابلاغ شود./ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: