کد خبر: ۳۴۰۱۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 22
دکتر روزبه بیاتی
اینکه در این بیماری مدام بیمار حالش بد و خوب می‌شود و احساس می‌کند ویروس جدیدی گرفته این‌طور نیست و همان بیماری‌ای است که در دوره‌ای بهتر و بدتر می‌شود. در دوره حاد، تب و بدن‌درد وجود دارد و فروکش بیماری با کاهش این علائم همراه است و شخص رو به بهتر شدن می‌رود، دوباره فاز بعدی می‌آید و ویروس فعال می‌شود، اما از ابتدا همان ویروس است.
شفا آنلاین>سلامت>این روز‌ها کافی است تا سر کوتاهی به مراکز درمانی بزنیم و جمعیت قابل توجه مبتلا به کرونا و آنفلوآنزا را‌ ببینیم؛ جمعیتی که چندان مورد پذیرش قرائت رسمی سیستم درمان نیستند و کماکان کتمان شرایط سخت بیماری‌های مختلف در ۶ ماه اخیر ادامه دارد. عفونت‌های حاد تنفسی که شش ماه است شاهد آن هستیم موج‌های مختلفی داشته است. 
اوایل پاییز با موجی مواجه بودیم که بیشتر بیماران، مبتلا به آنفلوآنزا بودند، سپس این موج به سمت کووید متمایل شد و دوباره بیشتر بیماران به خصوص اطفال دچار آنفلوآنزا هستند. این بیماری جزو عفونت‌های حاد تنفسی است و مرز‌های ظریف بالینی با کرونا دارند و از روی علائم بالینی نمی‌توان با قطعیت متوجه شد که با چه بیماری‌ای مواجه هستیم. شروع آنفلوآنزا اصولا ناگهانی است، در صورتی که کرونا به مرور فرد را بیمار می‌کند. سیر کرونا بطئی است، ولی آنفلوآنزا یک سیر سریع را طی می‌کند و تب و لرز‌های شدید دارد. علائم گوارشی و دردهای جسمی بیشتری در آنفلوآنزا شاهد هستیم. در هر حال هر دو عفونت ویروسی هستند و اصول درمانی یکسانی دارند. از نظر همه‌گیری سیری که امسال در پاییز و زمستان با آن مواجه بودیم مشابه سیر در تمام‌ دنیاست. ما الان با مخلوطی از ویروس‌ها مواجه هستیم. برخی می‌گویند ما با «سوپ ویروس» مواجه شده‌ایم. در چین هم چند ماه گذشته بحث باکتری‌های مایکوپلاسمایی بود که شاید بین بیماران داخل کشور ما هم وجود داشته باشند.
ویروس شایع جدید به شدت طولانی و کلافه‌کننده است و طبق آزمایش‌های پی‌سی‌آر بیشتر هم آنفلوآنزاست، اما همان‌طور که گفتم آنفلوآنزایی که مقداری تغییر شکل پیدا کرده است. این آنفلوآنزا علائم طولانی و کلافه‌کننده‌ای برای بیمار دارد و با سرفه و عطسه زیاد و ترشحات همراه است بعد هم تبدیل به سینوزیت می‌شود که در این مرحله حاد، نیاز به آنتی‌بیوتیک دارد. اینکه در این بیماری مدام بیمار حالش بد و خوب می‌شود و احساس می‌کند ویروس جدیدی گرفته این‌طور نیست و همان بیماری‌ای است که در دوره‌ای بهتر و بدتر می‌شود. در دوره حاد، تب و بدن‌درد وجود دارد و فروکش بیماری با کاهش این علائم همراه است و شخص رو به بهتر شدن می‌رود، دوباره فاز بعدی می‌آید و ویروس فعال می‌شود، اما از ابتدا همان ویروس است. فاصله بین فاز اولیه و حاد، علائم بیمار را آزار می‌دهد. معمولا این ویروس سینوس‌ها، گوش و پرده گوش و ریه را درگیر می‌کند.

در میان شیوع این ویروس، ویروس کرونا هم دیده شده و جواب پی‌سی‌آرها هم منفی است، بنابراین این‌ گونه جدید در تست پی‌سی‌آر، مشخص نمی‌شود، اما موارد ابتلا به کرونا واقعا در این دوره اپیدمی، اندک است و معمولا در بیماران با نقص سیستم ایمنی، بیماران مبتلا به سرطان یا آنهایی که شیمی‌درمانی می‌کنند گاهی دیده شده، اما در افراد عادی، کمتر این مورد را دیده‌ایم مثلا بین بیماران خودم من فقط یک بیمار با جواب مثبت کووید داشتم که ریه هم درگیر شده بود، اما خوشبختانه همین ویروس هم کشنده نیست و قابل درمان است.
تمامی افراد باید ماسک بزنند، در جمع‌های خیلی شلوغ حضور پیدا نکنند و حتما در صورت بروز بیماری ایزوله ۵ تا ۷ روز را رعایت کنند تا دوره انتقال بیماری بگذرد. شستن دست‌ها و مراقبت‌های بهداشتی هم که کاملا لازم است. در صورت ابتلا به هر کدام از این بیماری‌ها، اصل مساله که مردم گاهی به آن توجه ندارند استراحت است. استراحت و مصرف مایعات بخش اعظمی از روند درمان است. برای کرونا و آنفلوآنزا در دنیا درمان‌های اختصاصی مختلفی وجود دارد مثل پکسلووید، رمدسیویر و تامی فلو. در ایران ما برای بیماران اغلب درمان علامتی انجام می‌دهیم و نسبت به علائم بیمار دارو‌های مرسوم را تجویز می‌کنیم. نکته مهم این است که این آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ جایگاهی در درمان این بیماری‌ها ندارند. در کرونا البته کورتون‌ها بخشی از درمان بیماران دچار درگیری ریوی و افت اکسیژن بستری در بیمارستان است، اما برای آنفلوآنزا نه‌تنها سودی به بیمار نمی‌رساند که او را در معرض ابتلا به عفونت‌های باکتریال قرار می‌دهد. این روزها ممکن است در خانه شما هم صدای سرفه و عطسه تبدیل به یک موسیقی یکنواخت و دلخراش شده باشد و حسابی هم از دست بیماری کلافه و خسته شده باشید، اما فقط با مراقبت بیشتر و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان این دوره را هم پشت سر گذاشت.
* متخصص بیماری‌های عفونی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: