کد خبر: ۳۴۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 22
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در گفت‌وگو با همشهری: امیدواریم طرح درمان رایگان کودکان زیر 7سال در همین اسفند ماه اجرا یی شود‌
شفا آنلاین>سلامت>نمایشگاه رسانه‌های ایران، تقاطعی بود که مسئولان، مردم و رسانه‌‌ای‌ها به هم برسند. شاید جزو معدود دفعاتی است که مسئولان کشور را به‌راحتی می‌توان پیدا کرد و اساسا خودشان با پای خودشان به غرفه‌های رسانه‌ها می‌آیند تا درباره حوزه‌های مختلف صحبت کنند.  عین‌اللهی با حضور درغرفه به برخی از سؤالات خبرنگارانجواب داد؛ ازجمله سرنوشت وعده‌هایی که وزارت تحت امرش داده بود، ولی ظاهرا به دهه فجر امسال نرسید. البته توضیحات جناب وزیر، نشان می‌دهد که اسفندماه باید منتظر اجرای رایگان شدن درمان کودکان زیر 7سال باشیم.

به گزارش شفا آنلاین:وزارت بهداشت اخیرا 2وعده داده که قرار بود در دهه فجر و اواخر بهمن‌ماه اجرایی شوند، اما ظاهرا اجرای این وعده‌ها به دهه فجر نرسید؛ یکی درمان رایگان کودکان زیر 7سال و دیگری یارانه یک‌میلیون تومانی تغذیه کودکان. چرا این کارها انجام نشد؟
البته در ابتدای امر بگویم که از این 2مورد، قسمت اول که اشاره کردید جزو وعده‌های ما بوده، ولی بحث یارانه تغذیه کودکان جزو وعده‌های ما نبوده است.

پس بفرمایید بحث درمان رایگان کودکان زیر7 سال به کجا رسید و چرا اجرایی نشد؟
در بحث درمان کودکان زیر 7سال، باید توضیحی مقدماتی داشته باشم تا بتوانم نتیجه‌گیری کنم. هر طرح بزرگی که قرار است به اجرا برسد، ابتدا باید توسط هیأت دولت تصویب شود. به هر حال این طرح‌ها بار مالی دارند و باید هیأت دولت درباره کلیت اجرای آن نظر بدهد. این طرح 3هفته پیش تصویب شد و الان در مرحله اجرایی‌سازی هستیم.

چرا با تأخیر همراه شد؟
طرح‌هایی از این دست، تصویبش خیلی مشکل است و شما باید بتوانید هیأت دولت را ترغیب و اقناع به تصویب و انجامش کنید. الحمدلله با مشارکتی که اعضای هیأت دولت داشتند، کار به تصویب این طرح رسیده و در حال تدارک اجرای آن هستیم.

اجرای چنین طرحی به سال بعد موکول خواهد شد یا اینکه می‌توانید زمان زودتری را هم درباره‌ اجرایش بگویید؟
 بعد از مصوبه هیأت دولت، حالا باید به قسمت‌های مختلف رفته و بحث‌های حقوقی و بودجه و... آن نهایی شود. امیدواریم به امید خدا درهمین‌ماه اسفند بتوانیم به اجرایی‌سازی این طرح بزرگ و ملی برسیم.

و یارانه تغذیه کودکان چطور؟ این طرح چه سرنوشتی پیدا کرده؟
همانطور که عرض کردم جزو وعده‌های ما نبوده است. ما طرح درمان رایگان کودکان زیر 7سال را دنبال می‌کردیم که به نتیجه رسیده است. اتفاقا همین امروز هم پیگیر این طرح بودم.

انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم. به‌عنوان سکاندار بهداشت و درمان کشور، چه انتظاری از مجلس آتی و از مردم دارید؟
ببینید، حوزه سلامت یکی از مهم‌ترین بخش‌های جامعه است. شاید تا قبل از فراگیر شدن کرونا در جهان و ایران، کسی اهمیت این حوزه را به این صورت درک نکرده بود. یک وقت شما می‌گویید آتش، یک وقت آتش را رسم کرده و نقاشی می‌کنید، یک وقت هم هست به آتش دست زده و با همه وجود گرما و داغی آن را حس می‌کنید. کرونا این بهانه را داد تا جامعه و مسئولان، با همه وجود اهمیت حوزه سلامت را درک کنند؛ حوزه‌ای که اگر نباشد یا مشکل داشته باشد، باقی قسمت‌ها هم دچار خلل خواهند شد. مجلس، جایی است که قوانین را وضع می‌کند و دیگران و ما مجری این قوانین هستیم. طبیعی است اگر مردم اهمیت حوزه‌هایی مثل سلامت را به‌خوبی درک کنند و نمایندگانی فهیم، متخصص، انقلابی و دلسوز را راهی مجلس کنند، اثرش را می‌توانیم در وضع قوانین ببینیم. چنین قوانینی، قطعا می‌توانند به پیشرفت حوزه سلامت کمک کنند. مردم همیشه ما را در حوزه سلامت یاری رسانده‌‌اند که نمونه‌اش را در مشارکت‌ آنها در پویش‌های اخیر دیدیم. امیدوارم که این مشارکت را برای پیشبرد حوزه سلامت و دیگر حوزه‌ها، در انتخابات پیش‌رو هم ببینیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: