کد خبر: ۳۴۰۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 21
کارول تام، مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تامین «یونایتد پارسل سرویس» آمریکا، اخیرا گفته که این شرکت بزرگ‌ترین تعدیل نیرو در تاریخ ۱۱۶ ساله‌اش را تجربه‌‌‌ کرده
شفا آنلاین>تکنولوژی>شرکت‌های آمریکایی اعلام کرده‌‌‌اند که از ماه مه به بعد، هوش مصنوعی باعث ‌‌‌و بانی ۴۶۰۰ مورد تعدیل نیرو بوده است. 

به گزارش شفا آنلاین:کارول تام، مدیرعامل شرکت مدیریت زنجیره تامین «یونایتد پارسل سرویس» آمریکا، اخیرا گفته که این شرکت بزرگ‌ترین تعدیل نیرو در تاریخ ۱۱۶ ساله‌اش را تجربه‌‌‌ کرده که بخشی از دلیل آن، امکان‌‌‌پذیر شدن یک سری کارها با تکنولوژی‌‌‌های جدید، از جمله هوش مصنوعی است. تام برای توضیح حرفش مثالی زده و گفته به‌‌‌عنوان نمونه، یادگیری ماشین به کارکنان بخش فروش این امکان را می‌دهد که بتوانند بدون اینکه مجبور باشند از متخصصان قیمت‌گذاری راهنمایی بگیرند، پروپوزال‌‌‌هایشان را تهیه کنند.

یونایتد پارسل یکی از آن شرکت‌هایی است که در مواجهه با هوش مصنوعی یک‌‌‌جور رویکرد دوگانه دارند و روز به ‌‌‌روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود: از یک‌‌‌سو می‌‌‌خواهند به سرمایه‌گذاران نشان دهند که هوش مصنوعی باعث صرف هزینه و منابع کمتر و کارآیی بیشتر می‌شود و از سوی دیگر سعی دارند از رعب و وحشتی که ارتباط مستقیم بین تکنولوژی و تعدیل نیرو به وجود می‌‌‌آورد، دور بمانند. البته مدتی بعد یکی از سخنگویان شرکت گفت که هوش مصنوعی جای کارکنان را نمی‌گیرد و مدیران در کنفرانس سوددهی شرکت ارتباط مستقیمی بین هوش مصنوعی و تعدیل نیروهای دائمی برقرار نکرده‌‌‌اند.

شرکت خدمات مالی آمریکایی «بلک راک» ماه گذشته اعلام کرد که ۶۰۰ نفر از نیروهای خود را از کار برکنار خواهد کرد. لری فینک، مدیرعامل و راب کپیتو، رئیس هیات‌مدیره شرکت، در پیامی به کارکنان، به تحولات چشمگیر صنعت اشاره کردند و گفتند تکنولوژی‌‌‌های جدید آمده‌‌‌اند تا صنعت ما را هم همچون سایر صنایع دگرگون کنند. به‌رغم اینکه فینک همیشه با صراحت از ایمانش به قابلیت بالقوه هوش مصنوعی برای تسریع چند برابری بهره‌‌‌وری صحبت می‌کند، در میان علل این تعدیل نیروی ۶۰۰ نفری، حرفی از اثر تکنولوژی‌‌‌های تازه به میان نیامده. فینک در متنی که برای کارکنان فرستاده‌‌‌اند، گفته که قرار بر کاهش نیرو نیست و انتظار دارد تا پایان سال تعداد نیروهایشان بیشتر شود؛ چون در حال گسترش بخش‌‌‌هایی از کسب و کارشان هستند.

p28 copy

متخصصان - بدون موفقیت چندانی - در تلاشند تا به عدد درست و دقیقی از تعداد مشاغلی که به‌‌‌واسطه پیشرفت سریع هوش مصنوعی در حال حذف شدن هستند، برسند. به گزارش شرکت کاریابی «چلنجر، ‌گری و کریسمس» شرکت‌های آمریکایی از ماه مه سال گذشته تاکنون ۴۶۰۰ تعدیل نیروی ناشی از هوش مصنوعی را اعلام کرده‌‌‌اند؛ یا به این دلیل که هوش مصنوعی قادر به انجام کار نیروهای تعدیلی بوده، یا به این دلیل که نیروهایشان را حذف کرده‌‌‌اند تا برای جذب نیروهای مسلط به هوش مصنوعی جای خالی باز کنند. با این ‌‌‌حال، اندرو چلنجر، نایب‌‌‌رئیس شرکت در مصاحبه‌‌‌ای گفته شکی وجود ندارد که عدد حقیقی بیشتر از این حرف‌‌‌هاست.

به گفته چلنجر: «تعداد تعدیل‌‌‌های ناشی از هوش مصنوعی بیشتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود یا به هوش مصنوعی نسبت داده می‌شود. چون هر بار که شرکتی این موضوع را به زبان می‌‌‌آورد تا یک ماه تبدیل به تیتر اول تمام خبرگزاری‌‌‌ها و روزنامه‌‌‌ها می‌شود و اغلب اوقات ترجیح می‌دهند بدون سروصدا کارشان را انجام دهند.» بهار گذشته، مدیرعامل شرکت IBM در گفت‌‌‌وگو با بلومبرگ اعلام کرد شرکتش تصمیم دارد استخدام درحوزه‌‌‌هایی را که فکر می‌کند به‌‌‌زودی هوش مصنوعی جایگزین آنها می‌شود متوقف کند. این موضوع تیتر اول خبرهای سراسر دنیا شد. پس ‌‌‌از آن، یکی از سخنگویان شرکت اعلام کرد که IBM برنامه‌‌‌ای برای توقف استخدام ندارد و هدفشان این است که امسال تعداد نیروها را ثابت نگه دارند.

جانی تیلور، مدیرعامل انجمن مدیریت منابع انسانی هم موافق است که از این به بعد چنین تعدیل‌‌‌هایی به‌‌‌وفور اتفاق خواهد افتاد. تیلور در مصاحبه‌‌‌ای در ماه دسامبر گفت:«‌IBM  پیشرو این حرکت بود و برنامه‌‌‌اش را صراحتا اعلام کرد و حسابی چوبش را هم خورد. به خاطر همین بقیه گفتند پس من اعلام نمی‌‌‌کنم، فقط انجامش می‌‌‌دهم! واقعیت این است که از این به بعد تعداد نیروی کار کاهش پیدا می‌کند و قرار نیست الزاما به زبان بیاید. ممکن است خیلی از شرکت‌ها با کاهش چشمگیر استخدامشان این کار را انجام دهند. سه سال دیگر چشم باز می‌‌‌کنیم و می‌‌‌بینیم سازمان‌ها خیلی جمع و جورتر شده‌‌‌اند. آنها بدون اینکه سروصدایش را دربیاورند هوش مصنوعی را جایگزین شما می‌کنند.»

طبق آمار چلنجر، تاکنون بیشتر برکناری‌‌‌های ناشی از هوش مصنوعی در صنعت تکنولوژی اتفاق افتاده. شرکت‌هایی همچون سایت مرجع تکالیف مدرسه «چگ» (chegg) یا سایت مرجع برنامه‌نویسان «استک اورفلو» که در آنها پاسخ مرتبط برای هر سوال سختی پیدا می‌‌‌شد، بعد از آنکه کسب و کارشان مستقیما تحت‌تاثیر محصولات هوش مصنوعی قرار گرفت، بخشی از نیروهایشان را از کار برکنار کردند. شرکت‌های دیگری همچون دراپ باکس هم بلافاصله تمرکزشان را روی تکنولوژی جدید گذاشتند و نیروهایشان را اخراج کردند تا جا برای جذب نیروهای مسلط به هوش مصنوعی باز کنند.

بعد از IBM شرکت‌های انگشت‌‌‌شماری صراحتا اعلام کردند که تعدیل نیرو یا توقف استخدامشان به خاطر هوش مصنوعی است. در ماه دسامبر، شرکت سوئدی الان بخر بعدا پرداخت کن «کلارنا» اعلام کرد به دلیل اینکه ابزارهایی همچون چت جی‌‌‌پی‌‌‌تی شرکت OpenAI، زمان موردنیاز برای انجام بخشی از کارهایشان را کاهش می‌دهند، فعلا استخدام نیرو را متوقف می‌کنند. سباستین سیمیاتکوفسکی، در گفت‌‌‌وگو با خبرگزاری تلگراف گفته: «در حال حاضر کار درست برای ما این است که بگوییم اجازه بدهید فعلا نیروی بیشتری استخدام نکنیم و دست نگه داریم ببینیم در آینده قرار است چه اتفاقی بیفتد.» سخنگوی شرکت حاضر نشده در این ‌‌‌باره توضیح بیشتری بدهد.

در ژانویه، شرکت یادگیری زبان دولینگو قرارداد 10‌درصد از کارکنانش را تمدید نکرد. یکی از سخنگویان شرکت به بلومبرگ گفت: «مساله این است که ما دیگر برای انجام یک سری از کارهایی که نیروهای قراردادی انجام می‌‌‌دادند، به این تعداد نیرو احتیاج نداریم که بخشی از آن می‌تواند به هوش مصنوعی برگردد؛ اما شرکت تصمیمی برای توقف استخدام ندارد و در حال حاضر برای نقش‌‌‌های متعدد و گوناگونی مشغول جذب نیرو هستیم.»

شرکت اعلام کرد که هیچ‌‌‌کدام از نیروهای تمام‌‌‌وقتشان تعدیل نشده‌‌‌اند و این کاهش نیرو به معنای جایگزینی مستقیم نیروها با هوش مصنوعی نیست، چرا که بسیاری از کارکنان تمام‌‌‌وقت و قراردادی‌‌‌اش در کارشان از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. این طرز تفکر صرفا مختص این شرکت‌ها نیست. بیشتر شرکت‌ها چنین تفکری دارند، فقط آنها به زبان نمی‌‌‌آورند. در نظرسنجی سال گذشته موسسه گالوپ از مدیران منابع انسانی شرکت‌های لیست فورچون ۵۰۰، سه نفر از هر چهار نفر گفتند می‌توانند تصور کنند که هوش مصنوعی در سه سال آینده جایگزین یک سری از مشاغل شرکتشان شود.

باب توئی، رئیس منابع انسانی شرکت بیمه آلستیت گفت: «بگذارید تظاهر نکنیم که مشاغل به خاطر هوش مصنوعی از بین خواهند رفت. منظورم کلیت بازار کار است نه صرفا شرکت من. مشاغلی از بین می‌‌‌روند و مشاغل دیگری قوی‌‌‌تر می‌‌‌شوند.» توئی گفت که در واحد خودش هوش مصنوعی کار تیم‌‌‌های یادگیری و توسعه را تغییر خواهد داد؛ به این صورت که کارکنان آلستیت را برای مثلا یک روش جدید بررسی ادعا آموزش دهند. تولید محتوایی که قبلا یک فرآیند سه‌هفته‌‌‌ای وقت‌‌‌گیر بود، حالا در کمتر از یک روز انجام می‌شود. او گفت: «اکنون در بحبوحه این اتفاق هستیم.»

مدیران سرشناسی در صنعت تکنولوژی هشدار داده‌‌‌اند که هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که مشاغل مشخصی را از پرده روزگار محو کند. این قضیه تا جایی پیش رفته که ایلان ماسک گفته: «روزی از راه می‌رسد که دیگر هیچ شغلی متقاضی نداشته باشد.» اما برای شرکت‌هایی که در حال حاضر سرگرم معرفی هوش مصنوعی به کارکنانشان هستند، اغلب رویکرد بهتر و مثبت‌‌‌تری برای بیان این مساله وجود دارد.

چلنجر می‌‌‌گوید: «چیزی که از این به بعد زیاد از شرکت‌ها خواهید شنید این است که بگویند هدفشان کاهش نیرو نیست، بلکه تمرکزشان روی تقویت نیرو است - یعنی تلاش برای موثرتر و کارآمدتر کردن افراد. اما معلوم است که همین حالا هم چندین و چند سناریو وجود دارد که یک نفر با کمک هوش مصنوعی می‌تواند کار چهار یا پنج نفر را انجام دهد؛ مساله‌ای که سال گذشته امکان‌‌‌پذیر نبود. پس حتی اگر شرکت‌ها در بوق و کرنا اعلام نکنند و صدایش را درنیاورند هم، این اتفاق در حال وقوع است.» / دنیای اقتصاد


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: