کد خبر: ۳۴۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 21
رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت ضمن اعلام اسامی پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور گفت: میانگین سن مادران در هنگام فرزندآوری ۲۷.۳ سال و برای پدران ۳۲ سال است.

شفا آنلاین>اجتماعی>رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور را از نظر جمعیتی اعلام کرد.

به گزارش شفا آنلاین:صابر جباری ضمن اعلام اسامی پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور گفت: میانگین سن مادران در هنگام فرزندآوری ۲۷.۳ سال و برای پدران ۳۲ سال است.

وی با بیان این که در سال جاری روند نزولی نرخ رشد باروری متوقف شده است، اظهار کرد: یکی از علل آن را می‌توان اجرای قانون جوانی جمعیت دانست. در زمان حاضر نرخ باروری کلی حدود ۱.۶۵ است که این عدد باید براساس قانون برنامه هفتم طی ۵ سال به عدد ۲.۵ برسد.

پیرترین و جوان‌ترین استان‌های کشور

وی افزود: در حال حاضر استان‌های گیلان، البرز، مازندران، سمنان، مرکزی و تهران جزو سالمندترین استان‌های کشور هستند و سیستان و بلوچستان و هرمزگان جزو جوان‌ترین استان‌های کشور حساب می‌شوند.

چرا جمعیت برخی استان‌ها پیرتر است؟

جباری گفت: عوامل مختلفی روی پیر بودن استان‌های ذکرشده تأثیر داشته از جمله این که سن ازدواج افراد در این استان‌ها بالاست؛ جوانان از این استان‌ها به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و سالمندان بیشتر در این استان‌ها ساکن شده‌اند؛ نرخ باروری و فرزندآوری در استان‌های پیر پایین‌تر است که همه این عوامل باعث شده سالمندی در استان‌های ذکر شده بیشتر از سایر استان‌ها باشد.

رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این که عمده این استان‌ها که پیر هستند از نظر اقتصادی جزو استان‌های برخوردار به شمار می‌روند، بیان کرد: این موضوع نشانگر این است که علاوه بر مسائل اقتصادی، عوامل فرهنگی در موضوع جوانی جمعیت نقش اساسی‌تری دارد.

فاصله ۴ تا ۵ ساله ازدواج تا فرزندآوری

وی با بیان این که طبق بررسی‌ها، فاصله بین ازدواج و تولد نخستین فرزند در زوجین ایرانی ۴ تا ۵ سال است، تصریح کرد: میانگین سن مادران در هنگام فرزندآوری ۲۷.۳ سال و برای پدران ۳۲ سال است. بیشترین میانگین سنی پدران در اولین فرزندآوری مربوط به استان تهران و معادل ۳۴ سال است و کمترین میانگین سنی پدران در تولد اولین فرزند نیز مربوط به سیستان و بلوچستان با سن ۲۷ سال است.

زوجین برای داشتن حداقل ۳ فرزند برنامه‌ریزی کنند

وی تأکید کرد: توصیه ما به جوانان این است که اگر از نظر شرایط جسمی، روانی و اجتماعی آمادگی ازدواج را دارند در ازدواج کردن تأخیر نکنند و همچنین در دو سال اول ازدواج اقدام به فرزندآوری کنند تا گرفتار درمان‌های پیچیده ناباروری نشوند چراکه اگر باروری به تاخیر بیفتد ممکن است مشکل ناباروری دیر تشخیص داده و درمان آن سخت‌تر شود. همچنین توصیه می‌کنیم برای داشتن حداقل سه فرزند برنامه ریزی کنند زیرا در آینده کشور با معضل تنهایی سالمندان، بیش از پیش روبرو خواهد شد و سالمندانی را خواهیم داشت که شاید مشکل اقتصادی ندارند اما به دلیل آن که فرزندی ندارند یا تعداد کمی فرزند داشته‌اند از تنهایی رنج می‌برند. / تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: