کد خبر: ۳۴۰۱۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 22
متخصصان می‌گویند که دلیل افزایش بیماری‌ها شیوع 3 ویروس تنفسی در جامعه است؛ همان ویروس کرونا ، RSV و آنفلوآنزا.
شفاآنلاین»سلامت»طی هفته‌های اخیر آمار مراجعه کودکان به مراکز درمانی به‌دلیل ابتلا به بیماری‌های ویروسی و عفونی افزایشی بوده و در مراکز درمانی دولتی تخت خالی برای بستری کودکان به سختی پیدا می‌شود. 
به گزارش شفاآنلاین:متخصصان می‌گویند که دلیل افزایش بیماری‌ها شیوع 3 ویروس تنفسی در جامعه است؛ همان ویروس کرونا ، RSV و آنفلوآنزا. علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه نمایشگاه رسانه‌های ایرانی درباره افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های عفونی در کودکان به خبرنگار همشهری گفت: «در حال حاضر در کودکان زیر یک‌سال عفونت‌های متنوع تنفسی دیده می‌شود و شایع‌ترین عفونت‌های تنفسی در آنها هم همان عفونت‌های ویروسی متعارف است که در سنوات قبلی هم در کشور و در اقصی نقاط جهان وجود داشته است.»  
به‌گفته این مسئول ویروس «آر‌‌اس‌وی» که ویروس سینشیال تنفسی نیز نامیده می‌شود، یکی از شایع‌ترین ویروس‌های ابتلای کودکان به بیماری‌های تنفسی در دستگاه تنفسی فوقانی است که در کمتر از 15درصد از کودکان باعث ابتلای دستگاه تحتانی تنفسی به این ویروس می‌شود. او تأکید کرد: «عفونت‌های دیگر شایع در کودکان، ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا هستند که اگر کودکی دچار علائمی در دستگاه تنفسی فوقانی شامل آبریزش، گلودرد، بدن‌درد و سرفه شد و پس از 7روز این علائم از بین نرفت و تب ادامه داشت، نشانه‌ احتمال ابتلای کودک به سندرم کاوازاکی باشد. این بیماری چندان خطرناک نیست اما چون امکان دارد باعث بروز عوارض قلبی شود، باید جهت تشخیص و درمان کودک تحت نظر پزشک قرار بگیرد.» زالی درباره مهم‌ترین و اثر‌بخش‌ترین واکسن برای مقابله با بیماری‌ها و ویروس‌های عفونی در کودکان هم توضیح داد: «از سال 2010تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان زیر 5سال توصیه شده است. دلیل آن هم روشن است، این واکسن می‌تواند کودکان را در برابر اکثر باکتری‌های پنوموکوکی و ویروس‌های تنفسی محافظت کند. باکتری‌های پنوموکوکی می‌توانند باعث ابتلای کودک به عفونت‌های دیگری مانند ذات‌الریه، سینوزیت، عفونت گوش میانی و مننژیت شوند، به همین دلیل تزریق این واکسن به کودکان زیر 5سال اهمیت پیدا می‌کند.» وی بیان کرد: «تردیدی نیست که با اجرای برنامه تزریق واکسن پنوموکوک به کودکان در کشور تعداد زیادی از عفونت‌های مرتبط با دستگاه تحتانی تنفسی، ذات‌الریه، عفونت‌های سینوسی و ابتلا به مننژیت در کودکان به‌طور چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.» ‌

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: