کد خبر: ۳۴۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 22
. یک فعالیت گسترده در تهران آغاز شده و این کودکان با هدف توانمندسازی و رفع آسیب‌ها تحت‌نظر خواهند بود. سلامت جسمی و روحی این کودکان برعهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

شفاآنلاین»جامعه»ابتلای کودکان به بیماری‌های عفونی و ویروسی دوباره افزایش پیدا کرده و آمار بستری آنها هم روند صعودی دارد. از سوی دیگر مسئله ابتلای کودکان کار به بیماری‌های اسکلتی و مشکلات روحی هم مورد توجه قرار گرفته و در کارگروه تخصصی و ویژه‌ مرتبط با آنها، دانشگاه علوم پزشکی تهران هم عضویت دارد و این مسائل را با شدت بیشتری نسبت به گذشته پیگیری می‌کند. سفرهای نوروزی هم در کمتر از یک‌ماه دیگر آغاز می‌شود و وزارت بهداشت در حال برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌های نظارتی و کنترل بهداشتی است. در بازدید برخی مسئولان نظام سلامت از بیست‌وچهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های ایران، 3 سؤال اصلی همشهری از آنها پیرامون این موارد مطرح شد و آنها از اقداماتی گفتند که با هدف کاهش این آسیب‌ها در حال انجام است یا به‌زودی آغاز خواهد شد.‌

تشدید نظارت‌های بهداشتی برای نوروز و ‌ماه رمضان

به گزارش شفاآنلاین:حسین فرشیدی، معاون وزیر بهداشت درباره اقدامات پیشگیرانه وزارت بهداشت در ایام تعطیلات نوروز گفت: «ما هر سال در نوروز و زمانی که دید و بازدیدها و مسافرت‌ها افزایش پیدا می‌کند حتی برای چند روز پیش از آغاز این تعطیلات یعنی از 25اسفند، برنامه ویژه‌ نظارت و کنترل بهداشتی را اجرا می‌کنیم.
این نظارت در تمام اماکن عمومی، اقامتی، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌های بین‌راهی، فرودگاه‌ها و... به‌صورت خاص با استفاده از اکیپ‌های کارشناسان بهداشت محیط در هر شهرستان و استان انجام می‌شود.» به‌گفته این مسئول با توجه به همزمانی تعطیلات نوروز و ‌ماه رمضان تیم‌های سیار بهداشت محیط برفعالیت مراکز تهیه و توزیع غذا، رستوران‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های بین راهی هم نظارت خواهند کرد. او همچنین به آغاز تزریق واکسن پنوموکوک در کشور اشاره کرد و افزود: «تزریق این واکسن (برای جلوگیری از پنومونی و ذات‌الریه) را از شهرستان خمیر در استان هرمزگان شروع کردیم تا یکی دو هفته آینده در یک یا 2 استان دیگر هم آغاز خواهد شد.»

طرحی برای استخدام کودکان کار در حوزه سلامت
آسیب‌های جسمی و روحی که کودکان کار با آن مواجه هستند، بر کسی پوشیده نیست. این نکته را حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هم تأکید کرد و با حضور در توضیح بیشتر درباره حمایت‌های بهداشتی و درمانی از کودکان کار گفت: «دکتر زاکانی، شهردار تهران حکمی از ریاست‌جمهور در این زمینه گرفته و کارگروهی هم ایجاد کرده‌اند که من هم در این کارگروه عضویت دارم. یک فعالیت گسترده در تهران آغاز شده و این کودکان با هدف توانمندسازی و رفع آسیب‌ها تحت‌نظر خواهند بود. سلامت جسمی و روحی این کودکان برعهده دانشگاه علوم پزشکی تهران است.»
 ‌قناعتی با بیان اینکه منطقه جنوب شهر تهران، پایین‌تر از انقلاب تا شاه‌عبدالعظیم(ع) و شهرری و اسلامشهر محدوده دانشگاه ماست، افزود: «در این مناطق مراکز جامع کودکان کار احداث خواهد شد. حتی یک مرکز آموزش بهیاری هم در این مناطق ایجاد می‌کنیم تا کودکان کار با مدرک کلاس نهم، آموزش بهیاری ببینند و درنهایت در مراکز تحت پوشش دانشگاه استخدام شوند. مشابه اقدامی که در شهرداری در حال انجام است و پس از جمع‌آوری معتادان متجاهر و گذراندن دوره ترک، آنها به‌عنوان پاکبان در شهرداری استخدام می‌شوند. این افراد نیازمند شغل و درآمد هستند و اگر از این طریق اقدام کنیم، احتمال بازگشت آنها به آسیب کم می شود.» ‌به‌گفته این مسئول، کودکان کار مبتلا به مشکلات جسمی هستند که در افراد عادی دیده نمی‌شود، به‌عنوان مثال دیسک کمر در کودکان عادی وجود ندارد، اما در کودکان کار به‌دلیل اینکه بارهای سنگین جابه‌جا می‌کنند و کارهای غیرمعمول انجام می‌دهند، دیده می‌شود. دیگر بیماری‌ها ازجمله هپاتیت و ایذر هم در این کودکان وجود دارد چون از سوی افرادی که اخلاق‌مدار نیستند، مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند. این کودکان مسائل روحی - روانی بسیار زیادی را هم تحمل می‌کنند و ما در این‌باره برنامه ویژه‌ای داریم. ‌/همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: