کد خبر: ۳۴۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 20
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره به پوشش ویژه بیماری‌های پرهزینه در صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی سرطان تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارد، گفت: ۱۰۷ گروه بیماری که جزو بیماری‌های پرهزینه هستند تحت پوشش مذکور قرار گرفته‌اند.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر محمدمهدی ناصحی در نمایشگاه رسانه‌های ایران ، درباره برنامه‌های عملیاتی سازمان بیمه سلامت ایران برای سال آتی گفت: برنامه‌های سازمان بیمه سلامت ایران محورهای هشت‌گانه دارد و حوزه «پیشگیری» از محورهای اصلی این سازمان به حساب می‌آید. ما در سازمان بیمه سلامت ایران در نظر داریم در حوزه پیشگیری فعالیت کنیم.

«پیشگیری»؛ اولویت بیمه سلامت در ۱۴۰۳

 به گزارش شفا آنلاین:وی با بیان اینکه پیشگیری از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید در کانون توجه قرار گیرد، افزود: برنامه‌های مربوط به حوزه پیشگیری را به طور کامل طراحی کرده‌ایم و با اجرای این برنامه‌ها در نظر داریم سبک زندگی افراد را تغییر دهیم. همچنین هدف از اجرای برنامه‌های حوزه پیشگیری این است هزینه‌های مراقبت‌های اولیه را تامین کنیم که افراد به بیماری مبتلا نشوند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: ما با پیشگیری اولیه در نظر داریم از ابتلا افراد به بیماری نوع یک جلوگیری کنیم. همچنین پیشگیری از سطح ۴ که مصرف دارو و موارد دیگر در آن آسیب‌رسان است را در کانون توجه قرار داده‌ایم. پیشگیری از ابتلا به بیماری سطح یک و پیشگیری از سطح ۴ حائز اهمیت است؛ چرا که از آسیب‌رساندن و هزینه‌ جلوگیری می‌کنیم. بازهم تاکید می‌کنم، پیشگیری جزو اصول مهم سازمان بیمه سلامت ایران به حساب می‌آید.  

توسعه و استقرار کامل نسخه الکترونیک 

ناصحی درباره یکپارچه‌سازی نسخه‌نویسی الکترونیک نیز گفت: توسعه و استقرار کامل نسخه الکترونیک و رفع عیوب سیستم نسخه الکترونیک کنونی جزو برنامه‌های عملیاتی سازمان بیمه سلامت برای سال آتی به حساب می‌آید. در نظر داریم سازمان بیمه سلامت را به سمت یک سازمان هوشمند هدایت کنیم و در این راستا پروژه‌هایی تعریف کرده‌ایم.

وی با اشاره به انتخاب سازمان بیمه سلامت به عنوان سازمان بهره‌ور گفت: سال گذشته، سازمان بیمه سلامت به عنوان یک مجموعه بهره‌ور انتخاب شد و توانست از ۱۰۰ امتیاز ممکن ۱۰۰ امتیاز کسب کند. ارتقاء کیفیت خدمات و برنامه‌ها جزو مباحثی است که در کانون توجه قرار داده‌ایم. ما استمرار بهره‌وری را در سازمان به عنوان یک اصل در نظر گرفته‌ایم و همچنان در مسیر بهره‌وری گام برمی‌داریم.  

و اما «صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج»

ناصحی با اشاره به راه‌اندازی صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج و پوشش ویژه درمان این بیماران و با بیان اینکه سازمان بیمه سلامت ایران ۷۰ درصد از هزینه‌های مربوط به بیماری سرطان را پوشش می‌دهد، خاطرنشان کرد: ۴۰۰ بیماری در لیست بیماری‌های نادر و صعب‌العلاج قرار دارند. در حال حاضر ۱۰۷ گروه بیماری تحت پوشش صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار دارند. میزان ابتلا به این ۱۰۷ گروه بیماری که تحت پوشش  قرار دارند نسبت به سایر بیماری‌ها بیشتر است و جزو موارد پرتکرار هستند. میزان ابتلا به  برخی از بیماری‌هایی که در لیست ۱۰۷ بیماری وجود ندارد کمتر از ۱۰۰ مورد است.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت همچنین با بیان اینکه مبتلایان به بیماری‌های نادر که کم تکرار هستند را نیز در کانون توجه قرار داده‌ایم، گفت: مبتلایان به این بیماری‌ها را در «کمیسیون خارج شمول» تحت پوشش بیمه‌ای قرار می‌دهیم؛ به عبارت دیگر باید گفت سازمان بیمه سلامت اجازه نمی‌دهد که فرد بدون پوشش بیمه درمان شود.

وی با اشاره به چرایی پوشش ۷۰ درصدی هزینه‌های درمانی سرطان گفت: سرطان جزو موارد پرتکرار است و قیمت هر داروی این بیماری ممکن است ۵۰۰ میلیون تومان باشد. حدود ۱۵ تا ۲۰ گروه بیماری با نظر گروه‌های علمی معاونت درمان برای اضافه‌شدن به گروه‌های تحت پوشش آماده شده‌اند اما این بیماری‌ها جزو موارد مهم نیستند و حالت کلی دارند. همچنین اقدامات خوبی برای بیماری هموفیلی صورت گرفته و جزو صندوق بیماری‌های پرهزینه قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: ایجاد «صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» در سازمان بیمه سلامت، یک کار ارزشمند محسوب می‌شود. به طور قطع، هزینه بیماری‌های صعب‌العلاج در هر برهه‌ای از زمان برای مردم مهم قلمداد می‌شود.

وی ادامه داد: بیماران علاوه بر برخورداری از بیمه پایه و بیمه سلامت در صندوق بیماری‌های پرهزینه تقریبا به صورت ۱۰۰ درصدی مورد حمایت قرار می‌گیرند. ۷۰ درصد هزینه‌های صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، هزینه‌های دارویی است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت نسبت به تعریف گروه‌های دارویی اقدام کرده است. بررسی‌ها بیانگر این است که گروه‌های دارویی روز به روز در حال افزایش است. به طور مثال، گروه‌های دارویی بیماران متابولیک و سرطان در گروه‌های دارویی تشکیل شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری سازمان تامین اجتماعی، بیماران آنها نیز وارد سامانه‌های بیمه سلامت ایران شده‌اند. در حال حاضر، ۲ میلیون نفر از بیمه‌شدگان دو بیمه بزرگ در سامانه‌های ما نشاندار شده‌اند و خدمات این صندوق را دریافت می‌کنند.  

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره بودجه مورد نیاز صندوق حمایت از بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج گفت: بودجه اختصاص یافته به این صندوق برای سال جاری ۷۰۰۰ میلیارد تومان بود که ما برای سال آتی خواهان حداقل افزایش دو برابری این بودجه یعنی ۱۴هزار میلیارد تومان هستیم؛ هرچند که پیش‌بینی‌ها بیانگر این است که به ۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

ثبت اطلاعات شهروندان ۱۹۵ شهر در سامانه «برنامه سلامت خانواده»

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در تشریح برنامه سلامت خانواده به ایسنا گفت: برنامه‌های متعددی مانند جذب پزشک، جذب مراقبان بهداشتی و تکمیل کادر ارایه خدمات در این برنامه، در حال کامل شدن است. امیدواریم که با تکمیل شدن نیروی انسانی متخصص مورد نیاز طرح سلامت خانواده این طرح به طور کامل اجرا شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان درباره روند پیشرفت برنامه سلامت خانواده گفت: شهروندان اکثر نقاط کشور در سامانه ثبت شده‌اند. در حال حاضر، ۱۹۵ شهر در سامانه برنامه سلامت خانواده ثبت شده‌اند و با ثبت تمام اطلاعات شهروندان ایرانی این برنامه به طور کامل اجرا می‌شود.

ناصحی گفت: معاونت بهداشت وزارت بهداشت درباره تعداد شهرهایی که در سال آتی در سامانه برنامه سلامت خانواده ثبت می‌شوند، تصمیم می‌گیرد، اما صحبت‌ها بر آن است که این برنامه در سال آتی در سراسر کشور به مرحله اجرا برسد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: