کد خبر: ۳۴۰۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 20
متولیان نظام سلامت واکسیناسیون عمومی این واکسن مهم را در لیست واکسن کودکان قرار داده‌اند و تزریق عمومی پنوموکوک از بندر خمیر در هرمزگان آغاز شد.
شفا آنلاین>سلامت>وعده ایمن‌سازی کودکان زیر یک سال محقق و تزریق واکسن پنوموکوک علیه بیماری ذات‌الریه (پنومونی) از یکی از استان‌های محروم کشور از صبح دیروز آغاز شد.
پنومونی به دلایل عفونی (انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها) یا غیرعفونی (انواع بیماری‌های اتوایمیون، نقص سیستم ایمنی و...) ایجاد می‌شود و سالانه جان بیش از یک‌میلیون کودک در جهان و 1500کودک در ایران را می‌گیرد.
به گزارش شفا آنلاین: پاییز امسال هم بود که شیوع یک بیماری با علائم ذات‌الریه در چین و افزایش آمار ابتلا در کودکان یک نگرانی جهانی را رقم زد. حالا متولیان نظام سلامت واکسیناسیون عمومی این واکسن مهم را در لیست واکسن کودکان قرار داده‌اند و تزریق عمومی پنوموکوک از بندر خمیر در هرمزگان آغاز شد.

سیدحیدر محمدی، رئیس‌سازمان غذا و دارو در حاشیه بازدید از نمایشگاه رسانه‌های ایران در این‌باره گفت:‌ «هفته گذشته واکسن‌های وارداتی را تحویل وزارت بهداشت دادیم و تزریق این واکسن از بندرعباس آغاز شده است..»
محمدی در پاسخ به این سؤال که چرا این طرح از جنوب کشور آغاز شده، بیان کرد: «طرح را شمالی و جنوبی نکنیم، اما ترجیح این بود که آغاز واکسیناسیون از یکی از شهرهای محروم باشد و به‌تدریج برای تمام شهرهای کشور انجام شود. دلیل آن هم این است که واردات واکسن را نمی‌توانیم یکجا انجام دهیم. امیدواریم طی 3‌ماه آینده به عدد 3میلیون دوز واکسن برسیم و پوشش افزایش پیدا کند.»‌او درباره اینکه چه میزان واکسن برای ایمنی این کودکان مورد نیاز است، عنوان کرد: «این جمعیت آماری مشخص است، این گروه‌های سنی پیش از این واکسن‌های پنج‌گانه را دریافت می‌کردند و حالا واکسن پنوموکوک هم به سبد واکسیناسیون عمومی برای این جامعه هدف افزوده شده است. البته پنوموکوک پیش از این هم در داروخانه‌های کشور موجود بود و کسانی که تمایل به تزریق این واکسن داشتند، خریداری می‌کردند اما از این به بعد واکسن به‌صورت رایگان به کودکان زیر یک‌سال تزریق خواهد شد تا از عفونت‌های پنوموکوکی جلوگیری و مانع از مرگ حداقل ۱۵۰۰ کودک در سال شود.معاون وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه از این پس تزریق پنوموکوک هم مانند سایر واکسن‌های کودکان ضروری خواهد بود، درباره زمان آغاز تزریق دیگر واکسن ایمنی‌بخش برای کودکان -روتاویروس- هم بیان کرد:« این واکسن هنوز وارد کشور نشده است اما به محض محقق شدن واردات، تزریق این واکسن هم آغاز می‌شود. سازمان جهانی بهداشت در دسترس بودن این واکسن را ضروری و مورد تأکید کرده و ما هم به‌زودی آن را وارد خواهیم کرد.» او درباره وعده تولید این واکسن‌ها در داخل کشور هم توضیح داد: «واکسن پنوموکوک همین حالا تولید شده و در حال انجام مطالعات بالینی است. 2 شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید این واکسن ورود کرده‌اند و در نیمه نخست 1403احتمالا واکسن‌های تولید ملی پنوموکوک را در اختیار خواهیم داشت و وارد بازار خواهد شد تا طرح واکسیناسیون ملی پنوموکوک با واکسن ایرانی ادامه پیدا کند.»

بیمه رایگان برای 1403هم تمدید می‌شود
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت: همه ایرانیان می‌توانندسالانه با 1.5میلیون تومان بیمه درمانی داشته باشند

دکتر محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره وضعیت افراد فاقد بیمه و اینکه چه تعداد از ایرانیان تحت‌پوشش بیمه قرار دارند و هزینه مالی این بیمه برای دهک‌های مختلف و شیوه تمدید بیمه‌نامه‌ها چگونه است، توضیحاتی ارائه کرد.
ناصحی با بیان اینکه بیمه سلامت آمادگی دارد هر فرد ایرانی که بیمه ندارد را با حداقل هزینه مالی تحت‌پوشش خود قرار دهد؛ گفت: در حال حاضر 5دهک اول جامعه که تعدادشان 12.5میلیون نفر می‌شود، به‌صورت رایگان تحت‌پوشش این بیمه هستند. هزینه بیمه دهک‌های دیگر هم چندان بالا نیست و به‌ترتیب برای دهک ششم 20درصد، دهک هفتم 30درصد، هشتم 40و دهک نهم 50درصد است. افراد تحت‌پوشش در دهک دهم نیز کل هزینه بیمه سلامت که سالانه برای هر فرد یک‌میلیون و پانصد هزار تومان می‌شود را پرداخت خواهند کرد.»
او درباره اینکه افراد ‌ چگونه می‌توانند از وضعیت بیمه‌ای خود مطلع شوند، گفت: «ما برای همه افراد بیمه شده با ذکر تاریخ انقضای زمان بیمه، پیامک ارسال می‌کنیم. اگر هم می‌خواهند از تاریخ انقضای بیمه خود اطلاع داشته باشند می‌توانند با شماره 1666تماس بگیرند یا با کد دستوری#  1666 * مربع می‌توانند از وضعیت بیمه خود اطلاع پیدا کنند. البته بیمه‌ رایگان برای دهک‌های ابتدایی تا پایان 1402اعتبار دارد اما از سال جدید به‌صورت خودکار تمدید خواهد شد.»‌ناصحی در ادامه به گام‌های مهمی که در سال‌های اخیر در زمینه بیمه شدن جمعیت بیشتری از ایرانیان برداشته شده اشاره کرد و افزود: «بیمه سلامت که زیر مجموعه وزارت بهداشت است در دولت سیزدهم گام‌های مهمی برداشته که بتواند چه در بحث سیاستگذاری، اجرایی و چه در بحث تامین منابع نقش خوبی داشته باشد. 45میلیون نفر از جمعیت کشور که عمدتا در سطوح درآمدی پایین هستند و به‌طور ویژه روستائیان و عشایر، تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار دارند.» او درباره مزایای این بیمه برای روستائیان، کارکنان دولت و شهدا هم توضیح داد: «بیمه سلامت 95درصد هزینه بستری بیماران که تحت‌پوشش صندوق روستایی این بیمه هستند را پرداخت می‌کند و پوشش بسیار خوبی در بخش‌های درمانی دولتی دارد. کارکنان دولت، خانواده شهدا، افرادی که تحت‌پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند هم تحت‌پوشش بیمه سلامت قرار دارند. همچنین بیمه سلامت 100در صد هزینه افراد تحت‌پوشش بهزیستی و کمیته امداد را در بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌کند.»/همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: