کد خبر: ۳۳۹۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 18
برآورد‌ها نشان می‌دهد که برای تربیت هر پزشک بیش از یک میلیارد تومان هزینه می‌شود، اما آیا این بودجه به دست وزارت بهداشت نمی‌رسد؟
شفا آنلاین>سلامت>با نزدیک‌شدن به فصل بودجه‌ریزی در مجلس، بحث‌ها پیرامون بودجه نظام سلامت داغ شده‌است. تأمین هزینه آموزش پزشکی یکی از کانون‌های توجه کارشناسان است. مسئله وقتی اهمیت می‌یابد که از سال ۱۴۰۰، افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی نیز اجرایی شده است. آموزش دانشجویان بیش‌تر، به تأمین زیرساخت‌های بیش‌تر نیز نیاز خواهد داشت. این در حالی است که پیش از این برخی از دانشگاه‌ها با مشکل کمبود امکانات رفاهی و آموزشی دست و پنجه نرم می‌کردند. 
 
به گزارش شفا آنلاین:سال ۱۴۰۰ ظرفیت رشته‌ی پزشکی روی لبه ۸هزار نفر قرار گرفت. پس از آن و با افزوده شدن دانشجویان جدید، در سال ۱۴۰۱ به ۹هزارو۶۰۰ و در سال جاری به ۱۱هزارو۵۰۰ دانشجو مجوز تحصیل در رشته پزشکی داده شد. حال باید دید آیا این افزایش ۲۰ درصد سالانه در ظرفیت‌ها، با افزایش متناسب بودجه آموزشی نیز همراه بوده‌است یا خیر؟
اواخر آذر‌ماه بود که دکتر زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در یک مصاحبه به تشریح مشکلات زیر‌ساختی این دانشگاه پرداخت. وی ضمن اشاره به افزایش تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاه گفت: «در حال حاضر ما با محدودیت کلاس‌های درس، آزمایشگاه‌ها، محدودیت فضا‌های فیزیکی و بودجه‌ای و فرصت‌های مطالعاتی برای استادان مواجه هستیم. علاوه بر این موارد، کمبود خوابگاه‌ها مشکل اصلی است. هم اکنون دانشجویان را بر خلاف شاخص‌های استاندارد در خوابگاه‌ها اسکان داده‌ایم. ما برای اینکه میزبان دانشجویان جدید باشیم، ضمن اینکه تازه ورودی مهرماه وارد دانشگاه‌ها شده‌اند، همین میزان ورودی را در بهمن ماه نیز داریم.»
 
 بدون زیرساخت نمی‌شود پزشک تربیت کرد
زالی با اشاره به گلایه‌های دانشجویان و شورا‌های صنفی در مورد کمبود‌های موجود، خاطر نشان کرد: «باید به میزان لازم، آزمایشگاه در عرصه بالینی فراهم شود تا دانشجویان در آزمایشگاه‌ها مهارت‌آموزی کنند و بتوانند بعد‌ها به عنوان حرف سلامت در صحنه نقش‌آفرینی کنند. همچنین دیگر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی آزمون و خطا نداشته‌باشند. فرصت تجربه‌آموزی و آزمون و خطا در حرفه‌های سلامت وجود ندارد.»
 
 بودجه افزایش ظرفیت چقدر است؟
در ماه‌های اخیر تخمین‌های مختلفی در مورد میزان بودجه لازم برای آموزش هر دانشجوی پزشکی زده شده‌است. دکتر باقری فرد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، اردیبهشت سال جاری در این‌باره گفت: «برای آموزش هر دانشجوی پزشکی ۱۵۰ میلیون تومان هزینه می‌شود، البته با در نظر گرفتن ساخت کلاس و خوابگاه نیازمند یک میلیارد تومان بودجه هستیم.»
با گذشت چند ماه از این صحبت، دکتر زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اعلام این خبر که میزان بودجه مورد نیاز برای افزایش ظرفیت به تفکیک هر داشگاه مشخص شده‌است، گفت: «بودجه مورد نیاز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی به مدت چهار سال؛ حدود یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است. این مبلغ برای تأمین زیرساخت‌ها، نیروی انسانی، توسعه فضای آزمایشگاهی و کلاس درس است. همچنین ۱۶۰ میلیارد تومان نیز در حوزه تملک دارایی لازم است.» تعداد کل دانشجویان ورودی به دانشگاه شهید بهشتی طی این چهار سال به بیش از هزار دانشجو می‌رسد. با تقسیم بودجه مورد نیاز اعلام شده بر تعداد دانشجویان همان عدد تقریبی ۵/۱ میلیارد تومانی برای آموزش هر دانشجوی پزشکی به دست خواهد آمد. 
 
 آیا بودجه تخصیص داده نمی‌شود؟
به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت حدود ۸۰ درصد بودجه اعلامی برای آموزش هر دانشجو به تأمین زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد. این در حالی است که با ساخت خوابگاه یا آزمایشگاه برای هر دانشجو، این امکانات برای دوره‌های بعدی نیز باقی خواهد ماند. در این میان ممکن است این شبهه به وجود بیاید که شاید بودجه مورد نیاز تأمین نمی‌شود!
نگاهی به اعداد بودجه سالانه وزارت بهداشت نشان از افزایش پنج برابری در بودجه آموزشی و سه برابری در بودجه کل وزارتخانه دارد. 
دکتر برزویی، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این‌باره می‌گوید: «بر اساس بودجه ابلاغی سازمان برنامه و بودجه، از سال ۹۶ تا کنون بودجه آموزشی این وزارتخانه از ۳ هزار میلیارد تومان، با افزایشی پنج برابری، به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده‌است. بودجه کلی وزارت بهداشت نیز در سه سال اخیر دوبرابر شده‌است.» این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که افزایش بودجه آموزشی وزارت بهداشت با افزایش هزینه‌های تورمی نیز همراه بوده‌است. برای مثال بودجه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و همچنین بودجه آموزشی آن در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۰۰ درصد رشد داشته، در حالی که ظرفیت دانشگاه صرفاً ۲۰ درصد رشد داشته‌است. حال باید دید چقدر از بودجه آموزشی وزارت بهداشت برای تأمین زیرساخت‌ها صرف شده‌است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: