کد خبر: ۳۳۹۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 17
رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: بخش خصوصی ما برای ساخت مسکن ظرفیت بسیار خوبی دارد، با این حال به نظرم اشکالی ندارد که با چینی ها یا سایر کشورها در این زمینه کار کنیم، اما باید مشخص کنیم که منظور ما از این کار چیست.

شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: در مورد احتمال ورود نیروی کار از چین گفت: گفته می‌شود، چین قرار است زندانی‌های خود را برای ساخت مسکن در ایران انتقال دهد، کسانی که در چین زندانی هستند با مزد کمتر برای کار به سایر کشورها منتقل می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:رامین گوران، دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: بخش خصوصی ما برای ساخت مسکن ظرفیت بسیار خوبی دارد، با این حال به نظرم اشکالی ندارد که با چینی ها یا سایر کشورها در این زمینه کار کنیم، اما باید مشخص کنیم که منظور ما از این کار چیست.

گوران افزود: اگر قرار باشد با حضور چینی‌ها در صنعت ساختمان ایران انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری رخ دهد به نظرم باید برای آنها فرش قرمز پهن کنیم. اما اگر قرار است ما سرمایه اختصاص دهیم و آنها کار کنند، راه اشتباه است.

وی ادامه داد:دولت، اطلاعات صادقانه به ما درخصوص بحث حضور چینی‌ها  در حوزه مسکن کشورمان نمی‌دهند . دولت در این زمینه شفاف نیست، نمی‌‌دانیم چه نوع مذاکراتی انجام شده است. اگر مذاکرات در سطح تامین سرمایه و انتقال تکنولوژی باشد مطلوب است، و نمی دانیم چه نوع مذاکراتی انجام شده است. اگر مذاکرات در سطح تامین سرمایه و انتقال تکنولوژی باشد مطلوب است، اما اگر توافق شده که صرفا بخش اجرایی را به چینی ها بسپاریم و با همین تکنولوژی داخلی فعلی پیش برویم، رویکرد کلی اشتباه است و فرقی ندارد شهرداری و یا وزارت راه این کار را انجام دهند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: برای بخش خصوصی خوب است که بتواند با هماهنگی، تکنولوژی های نوین را وارد کند. همه کشورهایی که می خواهند در سایر کشورها تامین مالی انجام دهند و سرمایه‌گذاری کنند شرایطی را لحاظ می کنند، با بخش خصوصی شریک می شوند و امتیازاتی را قائل می شوند که بخش خصوصی قوی شود، اما ما این کارها را انجام نمی‌دهیم.

گوران با بیان این که این به ظرفیت دولت و شهرداری برمی گردد که چقدر بتوانند از سرمایه و تکنولوژی چینی ها برای ساخت مسکن استفاده کنند، گفت: باید ببینیم که چه می دهیم و چه چیزی دریافت می کنیم، اگر تکنولوژی بخریم برای آینده کشور و نسل های بعدی خوب است.

وی در مورد سازگاری روحیات نیروی کار ایرانی با مدیریت چینی نیز گفت: کار، کار سختی است. ظرفیت های لازم در داخل کشور وجود دارد، توصیه من به مسئولان شهری و دولتی این است که از ظرفیت های بخش خصوصی خودمان استفاده کنند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان گفت: در مورد احتمال ورود نیروی کار از چین نیز گفت: گفته می شود، چین قرار است زندانی های خود را برای ساخت مسکن در ایران انتقال دهد، کسانی که در چین زندانی هستند با مزد کمتر برای کار به سایر کشورها منتقل می شوند. چین قبلا این کار را انجام داده و اتفاقا ایده خوبی است زندانی ها را تحت کنترل به کار می گیرند و هزینه تمام شده هم برایشان کاهش می‌یابد.

گوران در مورد واکنش مسئولان و مردم در مورد به کارگیری نیروی غیربومی برای ساخت مسکن نیز گفت: موضوع جدیدی نیست، از قبل از انقلاب در زمینه پذیرش نیروی غیربومی به ویژه در پروژه های نفتی سابقه داریم، بعد از انقلاب این روند کمتر شده است.

دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در پایان تاکید کرد: به طورکلی حضور خارجی ها حضور بدی نیست، اما باید مشخص شود که نحوه و مدل همکاری چگونه است، چیزی که داریم را که نباید بیاوریم. اشکال ما این است که برای بخش خصوصی خودمان رقیب می آوریم، باید به دنبال جذب کشورهایی باشیم که تامین مالی می‌کنند و تکنولوژی وارد کشورمان کنند. / اکو ایران


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: