کد خبر: ۳۳۹۹۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 17
استان قزوین به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب برای تکثیر پشه و فرصت‌های شغلی مطلوب برای ورود کارگران فصلی از کشورها و استان‌های مالاریاخیز، می‌تواند در معرض خطر ورود و انتقال بیماری باشد.
شفا آنلاین>سلامت>بهزاد نجف‌پور با اشاره به بیماری مالاریا گفت: بیماری مالاریا منجر به افزایش بار بیماری و تحمیل هزینه‌های نامتعارف در کنترل و پیشگیری از آن می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: وجود عوامل خطری مثل بحران سیاسی در کشور افغانستان و وقوع سیل در کشور پاکستان منجر به ورود مجاز و یا غیرمجاز اتباع آن کشورها (مالاریا خیز) به ایران شده است.

وی عنوان کرد: شرایط آب و هوایی مناسب برای تکثیر پشه در ایران، حتی در استان‌های پاک مثل استان قزوین نیز می‌تواند خطر بازگشت مجدد بیماری را در آینده نزدیک فراهم کند.

این مسئول افزود: در چنین شرایطی، آگاهی و آمادگی قبلی مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت می‌تواند مهمترین رویکرد در مدیریت بیماری و کنترل و پیشگیری از همه‌گیری احتمالی ناشی از آن باشد.

نجف‌پور مهمترین اقدام در جلوگیری از مرگ ناشی از بیماری را شناسایی به موقع بیماری ظرف 24 ساعت از شروع علائم، درمان به موقع بیماران ظرف 24 ساعت از زمان تشخیص دانست.

وی همچنین سربازان و نیروهای نظامی مشکوک به بیماری را که از مناطق مالاریا خیز به استان برمی‌گردند، مهمترین گروه شغلی از نظر ابتلا به مالاریا برشمرد و توجه پزشکان به این موضوع را مهمترین راهکار شناسایی و درمان به موقع اعلام کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: