کد خبر: ۳۳۹۸۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 17
متخصصان نسبت به شیوع عارضه خشکی چشم به‌ویژه در کودکان به‌دلیل افزایش استفاده از موبایل و رایانه هشدار می‌دهند
شفا آنلاین>سلامت>خشکی چشم جزو شایع‌ترین مشکلات چشمی است و درصورتی‌که برای فردی رخ بدهد دیگر اشک چشم‌هایی که تولید می‌شود قادر به ساخت و ترشح روغن مخصوص نخواهد بود. شیوع این عارضه پیش از این در بزرگسالان و سالمندان وجود داشته اما اکنون در کودکان حتی با سنین کمتر از پنج سال هم در حال افزایش است. کودکانی که تقریبا از دو یا سه سالگی به بعد از موبایل و رایانه استفاده می‌کنند و میزان استفاده آنها حتی از زمان استاندارد یک تا دو ساعته هم فراتر رفته است.
به گزارش شفا آنلاین: چشم‌پزشکان تأکید می‌کنند این روزها با مراجعه کودکانی مواجه هستند که به‌دلیل استفاده روزانه ۶ تا ۷ ساعت از این تجهیزات الکترونیک، دچار خشکی چشم شده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور باید در انتظار بروز سونامی خشکی چشم در آنها بود. این در حالی است که ممکن است کودکان مشکلات چشمی خود را بیان نکنند، به همین دلیل اگر برای رفع این عارضه اقدام نشود، می‌تواند منجر به عفونت، از بین رفتن سلول‌های بنیادی سطح چشم، کاهش بینایی و رگ‌زدایی سطح قرنیه شود. دکتر محمود جباروند، دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران و قائم‌مقام بورد تخصصی چشم‌پزشکی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با همشهری نظارت بیشتر خانواده‌ها و محدودکردن زمان استفاده از موبایل و رایانه در کودکان را ضروری می‌داند.

افزایش استفاده از گوشی‌های همراه برای آموزش‌ و فعالیت‌های آنلاین نگران‌کننده است؟
تعداد کودکان و بزرگسالانی که دچار سوزش، خشکی و خستگی چشم می‌شوند رو به افزایش است که دلیل آن استفاده و صرف زمان بیش از حد از رایانه و موبایل است و اگر ادامه پیدا کند، قطعا باعث مزمن شدن بیماری و آسیب جدی به چشم خواهد شد. به‌دلیل افزایش فعالیت‌های مجازی یا انجام بسیاری از امور از طریق گوشی‌های موبایل دوری از این دستگاه‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما توصیه ما این است که هر یک تا 1.5ساعت استفاده از گوشی‌های همراه، یک‌ربع تا ۲۰دقیقه این دستگاه‌ها را کنار بگذارند. استفاده مداوم از این دستگاه‌ها منجر به چنین آسیب‌هایی می‌شود. در همین بازه زمانی هم توصیه می‌شود که آبی به چشم بزنند و پلک‌زدن را هم فراموش نکنند.

کودکان هم دچار خشکی چشم می‌شوند؟
خشکی چشم در کودکان با سنین کمتر هم رایج شده چون استفاده از گوشی‌های تلفن همراه در کودکان دو یا سه‌ ساله هم رایج شده است. نکته مهم اینجاست که استفاده آنها از این تجهیزات بیش از حد استاندارد (یک تا دو ساعت) است. گاهی کودکان6 تا 7 ساعت مداوم از موبایل و تبلت استفاده می‌کنند، بدون اینکه هیچ استراحتی به چشم‌شان بدهند. این مسئله برای بینایی آنها آسیب‌زاست.

برخی توصیه می‌کنند که به محض خشکی چشم از اشک مصنوعی استفاده شود
در افرادی که دچار آسیب چشمی نیستند، سطح صاف در قسمت آبکی چشم، لایه زیرین و لایه چربی دارد. این افراد اگر خوب پلک بزنند و صورت‌شان را شست‌وشو دهند، همچنین چشم را یکی، دو مرتبه ماساژ دهند، این لایه‌ها به خوبی تشکیل می‌شوند و دچار عارضه خشکی چشم نمی‌شوند. استفاده از اشک مصنوعی توصیه ما نیست. دلیل آن هم این است که این محصولات دارای‌ماده نگهدارنده است که برای سلول‌های سطح چشم آسیب‌زا هستند. استفاده از این محصول درباره کسانی که بیماری خاصی دارند توصیه می‌شود. بهترین توصیه این است که لب پلک را پس از شست‌وشو به‌صورت مختصر ماساژ دهند که در نتیجه آن چربی‌ها خارج می‌شوند و چشم در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.

شست‌وشوی سنتی با چای هم توصیه نمی‌شود؟
مشکلی در این‌باره وجود ندارد  اما برای کسانی خوب است که مشکل التهاب چشم دارند. کسانی که هیچ مشکلی ندارند، نیازی نیست که جز آب چشم خود را با مایع دیگری شست‌وشو دهند.

دلیل خشکی چشم‌

دکترمحمود جباروند، دبیرکل انجمن چشم پزشکی ایران درباره دلایل بروز خشکی چشم در افراد می‌گوید: افراد با توجه به دقت زیاد بر صفحه رایانه یا گوشی تلفن همراه، عمدتا پلک نمی‌زنند. این مسئله می‌تواند منجر به خشکی یا آزردگی سطح چشم شود. خیره شدن و کمتر پلک زدن هنگام استفاده از رایانه و گوشی همراه باعث می‌شود سطح چشم زودتر خشک شود و اگر مدام باشد، به سلول‌های سطح چشم آسیب می‌رساند و ترمیم آنها را به تأخیر می‌اندازد. در نهایت هم فرد دچار کاهش بینایی می‌شود یا در ناحیه چشم احساس درد و سوزش دارد./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: