کد خبر: ۳۳۹۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 15
افزایش پنج برابری تولید آنتی‌بیوتیک‌ها، افزایش ٧٣درصدی تولید تجهیزات دیالیز، افزایش داروخانه‌ها و مراکز درمانی و توانبخشی بخشی از کارنامه جمعیت هلال‌احمر در حوزه درمان و توانبخشی در دو سال گذشته است.

شفا آنلاین>سلامت>در قسمت اول به بخشی از خدمات هلال‌احمر در حوزه امداد و بین‌الملل، ١١٠هزار عملیات امدادی در دو سال، اضافه‌‌شدن ٢١٢٣ تیم امدادی به تیم‌های عملیاتی، دیپلماسی بشردوستانه، واردات واکسن و غزه پرداختیم. در دومین گزارش از این مجموعه، به شرح اقدامات هلال‌احمر در حوزه دارو و درمان، خدمات پزشکی و توانبخشی، تولیدات دارویی و تجهیزات پزشکی و همچنین داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر می‌پردازیم. افزایش پنج برابری تولید آنتی‌بیوتیک‌ها، افزایش ٧٣درصدی تولید تجهیزات دیالیز، افزایش داروخانه‌ها و مراکز درمانی و توانبخشی بخشی از کارنامه جمعیت هلال‌احمر در حوزه درمان و توانبخشی در دو سال گذشته است.

 به گزارش شفا آنلاین: ســازمان تدارکات پزشکی هلال‌احمر در سال ١٣٣٤ با عنوان ســازمان تدارکات درمانی فعالیت خود را در دفتری کوچک در جنوبی‌ترین نقطه تهران و با ٣میلیون ریال سرمایه اولیه آغاز کرد. این سازمان به عنوان یک هلدینگ بزرگ در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت٥٠ ساله خود را با توجه به وظایف و ماموریت‌های محوله در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر، در سال ١٣٨٧ مجددا آغاز کرد. امروزه این سازمان به عنوان بازوی توانمند نظام، دولت و وزارت بهداشت به شــمار می‌آید و در کنار تولید انواع داروها و تجهیزات مهم پزشکی، نقش مهمی در تامین و توزیع داروهای کمیاب و داروهای پرونده‌ای از طریق شرکت بازرگانی سها کیش، پخش سها هلال و داروخانه‌های هلال‌احمر در سراسر کشور دارد.
«علیرضا عسکری»، مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی، می‌گوید: «با فعالیت شبانه‌روزی و تولید پنج برابری و همچنین توزیع مویرگی و گسترده آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور و تامین و توزیع گسترده داروهای مخصوص دوران کرونا و آنتی‌بیوتیک، توانستیم بخش قابل توجهی از نیاز جامعه را پوشش دهیم.»

افزایش ٧٣درصدی تولیدات دیالیز
شــرکت داروسازی سها در سال ١٤٠٠ به میزان ٢١٨میلیون عدد و در ســال ١٤٠١، ٢٣٤میلیون عدد دارو در اشکال قرص، کپسول و مایعات تولید داشــته است. عسکری می‌گوید: «در هفت ماه سال ١٤٠٢ نیز ١٥١میلیون عدد دارو تولید شــده که در مدت زمان مشــابه سال ١٤٠١ این تولیدات ٩٥میلیون عدد بوده است.  ظرفیت تولید قرص و کپسول از ١٢٥میلیون عدد در سال١٤٠٠ به ٢٥٠ میلیون عدد و ظرفیت تولید شربت و سوسپانسیون از ٩میلیون به ٤٠میلیون عدد در سال ١٤٠١ رسیده است.»
به گفته مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی، در مواقع کمبود کشــوری نیز خطوط تولیــدی داروهایی مثل آنتی‌بیوتیک‌ها، کتوتیفن و آزیترومایسین به‌صورت شبانه‌روزی فعال بوده تا بخشی از نیاز جامعه را پوشش دهد. عسکری می‌گوید: «مقدار کل تولید محصولات سبد دیالیز در سال ١٤٠١ نسبت به سال١٤٠٠  به میزان ٧٣درصد افزایش یافته که بیشــترین مقدار افزایش درخصوص ســوزن فیستولا است. علت اصلی تولید پایین در ســال ١٤٠٠ کمبود ماده اولیه سوزن برای تولید سوزن فیستولا شناســایی شده بود. در سال ١٤٠١ با تامین ماده اولیه، بودجه تولید محقق شد. همچنین تولیدات فوق در ٦ماه اول ١٤٠٢ نســبت به ٦ماه اول ١٤٠١ به میزان ٢٣درصد افزایش داشته است. تولید ســرنگ و سرسوزن در سال ١٤٠١ نســبت به سال ١٤٠٠ به میزان ٣٣درصد افزایش نشان می‌دهد. تولید سرسوزن دندانپزشکی به علــت افزایش بیماری کرونا و افزایش تقاضــا در بودجه فروش و تولید در نظر گرفته شد.»
 مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی می‌گوید: «زمانی که نیاز بیماران دیالیزی به محصولات و مواد مصرفی دیالیز در کشــور پررنگ بود یا در زمان اوج بیماری کرونا و نیاز به محصولات ضدعفونی، در اقدامی پیشــگامانه و بی‌نظیر شرکت تجهیزات پزشکی هلال‌حمر توانســت خط تولید صافی دیالیز یا محلول ضدعفونی را با توجه به نیاز کشــور ایجاد کند. در حال حاضر، ایران جزو معدود کشــورهایی است که نیاز سبد دیالیز کشور را تولید می‌کند. همچنین شرکت تجهیزات پزشــکی هلال ایران تا ســال‌ها جزو اولین برندهای تولیدکننده محصولات سبد دیالیز بود.»

راه‌اندازی ٣٤ مرکز درمانی
معاونت بهداشت، درمان و توانبخشــی از نظر حجم و اهمیت نوع ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم و وسعت برنامه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های ستادی و اجرایی جمعیت هلال‌احمر است و در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و توانبخشی در شرایط عادی و اضطراری در داخل و خارج از کشور و همچنین ارائه خدمات دارویی فعال است. «پیمان نامدار»، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر، می‌گوید: «تعداد واکسیناسیون حجاج در سال ١٤٠١، ٢٧٧٣٢ نفر و تعداد واکسیناسیون حجاج در سال ١٤٠٢ ، ٩١٤٣٩ نفر بوده است که رشد تعداد واکسیناسیون حجاج معادل ٣٠درصد برآورد می‌شود.»
به گفته نامدار، در داخل کشور ٣٤ مرکز درمانی و ٤٦ مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی شده است؛ اقدامی که برحسب نیاز کشور به سرانجام رسیده است.

رشد ١١درصدی واحدهای توانبخشی
پیمان نامدار می‌گوید: «تعداد واحدهای توانبخشــی جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور در دوسال گذشــته معادل ١١درصد رشد داشته است. در این سال‌ها ٢٠ واحد توانبخشی راه‌اندازی شده است. در این مراکز خدمات ارتز- پروتز، فیزیوتراپــی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، شــنوایی‌شناسی، بینایی‌ســنجی، تغذیه و کلینیک‌های تخصصی و چندتخصصی توانبخشی ارائه می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «مراکز توانبخشــی به‌خصوص در بخش ارتوپدی فنی که به معلولان خدمت‌رســانی می‌کند، از طبقه محروم و کم‌برخوردار جامعه هستند. مراکــز ارتز- پروتز جمعیت هلال‌احمر از پایین‌ترین تعرفه بین بخش غیردولتی برخوردار اســت و در سال‌های اخیر علی‌رغم تخصیص بودجه‌های حمایتی به جمعیت هلال‌احمر، ســهم بودجه‌های اختصاص‌یافته به مراجعان مراکز توانبخشی بسیار اندک بوده اســت. این در حالی است که این بودجه‌ها متناســب با افزایش روزمره هزینه قطعات و خدمات نیست.»

 تخصصی‌ترین بیمارستان توانبخشی خاورمیانه
بیمارستان نورافشار را به عنوان مجهزترین و تخصصی‌ترین بیمارستان توانبخشی خاورمیانه می‌شناسند. «فتانه عابدی»، رئیس بیمارستان نورافشار، درخصوص توانبخشــی کودکان در این مرکز در دوسال اخیر می‌گوید: «مرکز توانبخشی کودکان بیمارســتان نورافشار در جهت اجرايی‌شدن نيات واقف خیراندیش مرحوم دکتر ابوالحســن نورافشار، تمام خدمات توانبخشــی را به‌صورت رایگان ارائه می‌دهد. در این دو سال، ٢٨هزار خدمت شامل کاردرمانی جسمی و ذهنی، گفتاردرمانی، روان‌شناسی و فیزیوتراپی به کودکان نیازمند از سراسر کشور و اتباع به‌صورت رایگان ارائه شده است. در حال حاضر، بیش از ٢٠٠ کودک از خدمات درمانی و توانبخشی این بخش بهره‌مند می‌شوند. اکنون با افزایش تعداد کابین‌های درمانی بــه ١٤ کابیــن و افزایش تعداد تیم‌های درمانگــر در دو نوبت صبح و عصــر، ظرفیت خدمــات این بخش تا چهار برابر افزایش یافته اســت. همچنین تمامی کودکان مراجعه‌کننده به این بخش از ســوی فوق‌تخصــص مغز و اعصاب کــودکان به‌صورت رایــگان ویزیت هفتگی می‌شــوند و خوشبختانه در حال حاضر، هیچ کودکی در لیست انتظار
 وجود ندارد.»
نورافشار عابدی درباره ایجاد شرایط مناســب برای انجام اعمال جراحی و افزایش کاربری اتاق‌های عمل در بیمارســتان بخش اتاق عمل بیمارستان می‌گوید: «بخش جراحی شامل چهار اتاق مجزا و مجهز است که در مدت یادشــده بیــش از ١٢هزار عمل جراحی در تخصص‌های مختلف در آن صورت گرفته است. تعداد قابل توجهی از آن مربوط به حوزه‌های ارتوپدی، مغز و اعصاب و لاپاراسکوپی است.»
او دعوت از پزشــکان و جراحان مجرب، فراهم‌کردن شرایط مناسب برای جراحی‌های مختلف، خرید تجهیزات ســرمایه‌ای از طریق درآمدهای داخلی برای این بخش و سایر بخش‌های درمانی را از مهم‌ترین تحولات رخ داده در دو سال گذشته در بیمارستان نورافشار می‌داند. عابدی می‌گوید: «از دیگر اقدامات مهمی که در این مدت، در بیمارستان نورافشار انجام شده است، می‌توان به اخذ موافقت اصولی برای بخش‌های هماتولوژی، شیمی‌درمانی، توسعه و افزایش اتاق‌های عمل، راه‌اندازی مجدد بخش آب‌درمانی و  اجرای طرح ارائه خدمــات رایگان به کارکنان تحت پوشــش بیمه تکمیلی هلال‌احمر با تخفیف ١٠٠درصدی فرانشیز بیمه اشاره کرد.»


هزار و ٢٠٠ عمل چشم در ٩ ماه گذشته
مجتمع دارویی درمانی هلال ایران با هدف ارتقای سـلامت و درمان بیماران و نیازمندان، در راستای نیت خیرخواهانه از سال ١٣٧٨ فعالیت‌های پیشگیری، تشخیص و درمانی خود را آغاز کرده است. هم‌اکنون این مجتمع علاوه بر مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی چشم‌پزشکی، کلینیک‌های قلب و عروق، دندانپزشکی، زنان، زایمان و ناباروری، تصویربرداری، بخش دیالیز و... خدمات خود را به عموم مردم عزیز در سطح ملی و فراملی ارائه می‌دهد.
«شاهرخ رامین»، سرپرست مجتمع دارویی درمانی هلال ایران، درباره خدمات درمانی ارائه‌شده به بیماران می‌گوید: «انجام تعــداد ٤٢٣٣ عمل کاتاراکــت، ١٢٤٥ عمل لازک و ١٠٥٤ سایر عمل‌های چشــم، از اهم خدمات درمانی ارائه‌شده به بیماران بوده و در کنار آن، خدمات پاراکلینیکی بسیاری که شامل حال بیماران بوده است. همچنین اختصاص فضای بیشــتر و ارتقای اتاق عمل لیزیک، به منظور تسهیل در آماده‌ســازی بیمــاران قبل از انجام عمل، یکــی از علل افزایش چشــمگیر تعداد عمل‌های لازک از ٣٦٩ عمل در ســال گذشــته به ١٢٤٥  در ٩ ماه سال‌جاری است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: