کد خبر: ۳۳۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 15
معضل مزاحمان تلفنی هنوز به قوت خود باقیست. گرچه به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر میزان مزاحمت‌ها از طریق تلفن ثابت کمتر شده، اما این مشکل هنوز ادامه دارد.
شفا آنلاین>سلامت>این شوخی‌ها اما زمانی تبدیل به یک مشکل می‌شود که آن سرخط اورژانس یا آتش نشانی باشد و گاهی یک شوخی ساده می‌تواند به قیمت جان یک انسان تمام شود. بنابر آمار مرکز اورژانس استان تهران در ۸ ماه نخست سال ۱۴۰۲، این سازمان ۶۹ هزار و ۷۶۰ مورد تماس تلفنی مزاحم از ۲۱ هزار خط تلفن داشته است.

 

نزدیک به 2 هزار مزاحمت تلفنی برای 115 در یک ماه

به گزارش شفا آنلاین:شهریور امسال محمداسماعیل توکلی، رئیس اورژانس استان تهران، خبر داد که تنها در هفته دوم شهریور ۴۹‌هزار ‌و ۲۷۱ تماس با اورژانس تهران برقرار شد که از این تعداد متأسفانه هزار‌ و 897 تماس‌، مزاحمت تلفنی برای این مرکز بوده است. از سوی دیگر، معاون روابط عمومی سازمان اورژانس کشور هم اعلام کرده بود به طور متوسط در کل کشور حدود ۱۰ درصد از تماس‌ها با سامانه ۱۱۵ مزاحمت تلفنی بوده و معاون حقوقی سازمان اورژانس در حال تنظیم شکایت نامه برای برخورد قضایی با مزاحمین تلفنی است.

 

رکوردداران مزاحمت تلفنی برای اورژانس

چرایی مزاحمت‌های تلفنی اما موضوع عجیبی است، آنقدر که برخی از این افراد رکورددار مزاحمت‌های تلفنی به اورژانس هستند. بابک یکتاپرست، معاون روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، اوایل امسال اعلام کرد یک نفر در ۶ ماهه دوم سال گذشته بیش از ۴۱ هزار تماس با اورژانس ۱۱۵ داشته و رکورد زده یا در شب چهارشنبه سوری از ساعت ۲۴ تا ساعت ۱۸ روز بعد، یک نفر از یک خط تلفن ۲۲۹ بار با ۱۱۵ تماس گرفته بود. این در حالی است که سازمان اورژانس اجازه مسدود کردن هیچ خط و شماره‌ای را ندارد.

 

مزاحم مشهدی به انجام امور خدماتی برای اورژانس محکوم شد

چند روز پیش اما رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دستگیری یکی از مزاحمان تلفنی خبر داد. به گفته او فردی که طی سال گذشته بیش از ۱۰۰ بار با تماس تلفنی مزاحم مرکز اورژانس ۱۱۵ مشهد شده بود علاوه بر مجازات کیفری، به مدت یک سال به کار خدماتی در مرکز فوریت های پزشکی این دانشگاه محکوم شد. در رای کتبی او اعلام شده که علاوه بر جزای نقدی و حبس تعزیری به یک سال و هر روز چهار ساعت انجام امور خدماتی در مر کز اورژانس پیش بیمارستانی این دانشگاه محکوم شده است.

 

قانون چه می‌گوید؟

دراین رابطه، محمدمهدی جعفری‌زاده، کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی، گفته بود که در مورد مزاحمت‌های تلفنی در قانون تفاوتی بین فرد عادی و نهاد‌های دولتی وجود ندارد و قانون‌گذار بین ایجاد مزاحمت برای اشخاص عادی و حقیقی با ایجاد مزاحمت برای نهاد‌های دولتی تفاوتی قائل نشده است. در حالی که بین مزاحمت برای افراد عادی و نهاد‌های دولتی تفاوت وجود دارد. به گفته او ماده ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی عنوان می‌کند که هر‌گاه فردی به‌ واسطه تلفن یا وسایل مخابراتی برای اشخاصی ایجاد مزاحمت کند، به حبس از یک تا شش ماه محکوم می‌شود. این میزان حبس از سال ۹۹ عملا به نصف تقلیل پیدا کرده و جرم قابل گذشت شده است.

 

تشدید جزای مزاحمت برای اورژانس

این در حالی است که او به عنوان مثال در مورد مزاحمین سازمان اورژانس گفته: این را که تأخیر نیروی درمانی به سبب مزاحمت تلفنی فردی موجب فوت بیماری شده است، نمی‌توان اثبات کرد، اما با این تعریف که اورژانس یک نهاد امدادرسان است و تماس‌های مزاحم، جان و سلامتی افراد را تهدید می‌کند، می‌توان جزای مزاحمت برای اورژانس را تشدید کرد و برای آن حبس بیشتری در نظر گرفت.

 

کاهش سطح اضطراب با مزاحمت برای اورژانس

در این رابطه برخی از روانشناسان هم عقیده‌اند که افرادی که چنین تفریحاتی دارند، به نوعی شخصیت‌های ضداجتماعی هستند که با رعایت نکردن قانون و مقررات اجتماعی و نقض آنها سعی در ارضا و اغنای خود دارند. این افراد در درون خود اضطراب زیادی دارند و با این رفتارها به نوعی سطح اضطراب‌شان را کاهش می‌دهند. زمینه پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی در این افراد نیز وجود دارد.

 

به دنبال بیماری نباشیم، درمان را جدی بگیریم!

در این میان اما معصومه صادقی، روانشناس به «شبکه شرق» می‌گوید: افرادی که با این سازمان‌ها شوخی می‌کند، قطعا نیازمند کمک‌های جدی است. برای مثال فردی که بیش از 100 بار با یک سازمان تماس گرفته نباید رها شود. اصلا نباید اجازه داده شود که این فرد رکوردار شود؛ باید با او تماس بگیرند و مشکلش را رفع کنند. تماس‌های این افراد خودش گویای بیماری و نیاز داشتن آنها به مشاوره و روانشناس است. این افراد می‌توانند افسردگی یا شخصیت ضداجتماعی داشته باشند؛ به هرحال دلیل آن مهم نیست و این اهمیت دارد که فرد درمان شود. اینکه او را در دسته و گروه‌های بیماران قرار دهیم چیزی را تغییر نمی‌دهد، قطعا این افراد اختلالات شخصیتی مهم دارند و نکته این است که باید به فکر درمان این بیماران بود نه اینکه آنها را رها کرد./شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: