کد خبر: ۳۳۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 13
از ادعای بی‌اساس پزشکان ترکیه درباره بوتاکس‌های بی‌کیفیت ایرانی تا خطری که کیفیت زندگی متقاضیان را تهدید می‌کند
شفا آنلاین>سلامت>ترکیه‌ای‌ها ادعا کرده‌اند که بوتاکس‌های ایرانی استاندارد جهانی بهداشت را ندارد و می‌تواند منجر به بروز عوارض شود. متولیان حوزه سلامت این ادعا را تأیید نمی‌کنند، اما اینکه ادعای ترک‌ها تا چه میزان مورد تأیید است یا خیر، یک سوی ماجراست و سوی دیگر ماجرا افزایش روزافزون تقاضا برای تزریق بوتاکس است که حالا به گروه‌های سنی 14تا 18سال هم رسیده و عوارض احتمالی آن می‌تواند کیفیت زندگی‌شان را به ‌شدت کاهش دهد. 
به گزارش شفا آنلاین:طبق گزارش گراند ویو ریسرچ  در 2018میلادی بوتاکس با بیش از 5میلیون مصرف‌کننده، محبوب‌ترین روش زیبایی کم‌تهاجمی بوده و انتظار می‌رود گردش مالی بازار جهانی بوتاکس تا سال 2025به 9.7میلیارد دلار برسد.

خطر بزرگ در بوتاکس
چند روز پیش بود که دکتر کیهان اولوچ، عضو انجمن مغز و اعصاب ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت اعلام کرد: «در برخی از بوتاکس‌هایی که شهروندان انجام داده‌اند، مواردی از نشتی چشم مشاهده شده. استفاده در ناحیه نامناسب، استفاده از دوز اشتباه، پخش شدن بوتاکس به عضلات مختلف یا استفاده از یک محصول تقلبی و تأیید نشده ازجمله بوتاکس ایرانی، می‌تواند عامل این عوارض جانبی باشد.» او همچنین تأکید کرده بود که 3 برند بوتاکس مورد تأیید وزارت بهداشت ترکیه است و سایر محصولات ازجمله محصولی به نام بوتاکس ایرانی تأیید نشده و از راه‌های غیررسمی وارد ترکیه می‌شوند. همزمان رسانه cnnturk هم با تیتری تحت عنوان «خطر بوتاکس ایرانی!» به این موضوع پرداخته و نوشته: «استفاده از محصولات غیرمجاز با منشأ ایرانی در بوتاکس می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند. اکثر بوتاکس‌های تولید شده در ایران از استاندارد‌های جهانی بهداشت برخوردار نیستند و برخی از پزشکان ترکیه به‌دلیل قیمت بسیار ارزان‌تر، این مواد را از مرز به‌صورت قاچاق وارد ترکیه می‌کنند.»

حریف قلیان هم نشدیم چه برسد به بوتاکس
متولیان حوزه سلامت هم عوارض ناشی از بوتاکس‌های تقلبی را تأیید می‌کنند، اما معتقدند: این عوارض ناشی از محصولات مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست. به هر روی مصرف بوتاکس در ایران چه درباره محصولات داخلی و چه خارجی روند افزایشی دارد. چند روز پیش هم غلامرضا زمانی، عضو هیأت ‌مدیره جامعه جراحان ایران از کاهش سن مصرف بوتاکس در کشور خبر داده و گفته: «در حال حاضر تمایل به عمل جراحی زیبایی و بوتاکس بین نوجوانان ۱۴ تا ۱۸ ساله که والدین خود را وادار به پذیرش این کار می‌کنند، در حال افزایش است.» رضا لاری‌پور، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی و سخنگوی این سازمان در این‌باره به همشهری می‌گوید: «همانطور که در کشور بلوغ زودرس در حال شکل‌گیری است یا با مسئله کوتاهی قد مواجه هستیم، هجمه افراد برای انجام عمل زیبایی در سنین پایین‌تر هم رخ داده که ناشی از 2 مسئله است؛ تبلیغات ناصحیح و فرهنگ غلط مردم که فکر می‌کنند این قبیل خدمات در آنها تغییرات فاحش ایجاد می‌کند. البته تغییرات، ایجاد می‌شود، اما عوارضی دارد که غیرقابل برگشت است.» او البته معتقد است که وزارت بهداشت به‌عنوان متولی سلامت همین حالا هم نمی‌تواند قلیان‌کده‌ها را از سطح کشور جمع کند؛ به همین دلیل نمی‌توان در این حوزه موفقیت چندانی را انتظار داشت. مداخله‌گران غیرمجاز هم از این بازار آشفته افزایش تقاضا نهایت سوءاستفاده و بهره‌برداری را می‌برند.


گردش مالی بوتاکس
سخنگوی سازمان نظام پزشکی درباره ادعای رسانه‌های ترکیه  در مورد مورد تأیید نبودن بوتاکس‌های ایران که می‌تواند برای مصرف‌کنندگان داخلی هم عوارضی ایجاد کند، می‌گوید: «سازمان غذا و داروی ایران، هیچ زمانی اجازه واردات محصولات تقلبی را نمی‌دهد و درباره محصولات تولید داخل هم بر این محصولات نظارت شدید وجود دارد، اما بوتاکس بیشتر در حوزه زیبایی مصرف می‌شود و طبیعتا گردش مالی بالایی دارد. به همین دلیل مانند دیگر بازارهای اقتصادی می‌تواند با واکنش از سوی رقبا همراه باشد.» او البته تأکید می‌کند که سازمان غذا و دارو باید پاسخ‌ دهد که انواع بوتاکس‌های تولید و پخش شده در کشور چقدر آسیب‌زا بوده یا عوارض جانبی داشته است، اما در مجموعه نظام پزشکی تاکنون آمار بالای گزارش و شکایت از عوارض بوتاکس که از سوی متخصصان مورد تأیید و با محصولات مورد تأیید سازمان غذا و دارو انجام شده، وجود نداشته است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: