کد خبر: ۳۳۹۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 12
مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: داروهای خود را در مقابل چشم کودکان مصرف نکنید چرا که کودکان از رفتار بزرگسالان تقلید کرده و ممکن است دور از چشم والدین داروها را بخورند.

شفا آنلاین>سلامت>دکتر مریم دایی، اظهار کرد: داروها فرآورده‌هایی هستند که به صورت کلی برای پیشگیری، تشخیص و درمان استفاده می‌شوند، ولی این ویژگی‌ها تا زمانی است که با یک مقدار متعارف یا تایید شده و با شرایط خاصی استفاده شود و اگر از روش و مقدار متفاوتی از این داروها استفاده شود، می‌توان منجر به مسمومیت دارویی گردد.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: دارو یکی از شایع‌ترین علل مسمومیت و یکی از علت‌های آن در دسترس بودن داروها است. در دسترس بودن به ویژه در منازل باعث شده که شیوع مسمومیت دارویی تقریبا بالا باشد. اما از نظر سنی در دو گروه سنی بیشترین مسمومیت‌ دارویی را داریم که این مسمومیت به دلیل استفاده نابه جا اتفاق می‌افتد. یکی گروه‌ سنی کودکان که دارو را به چشم یک شکلات یا یک اسباب بازی می‌بینند و سریعا به دهان می برند و گروه سنی شایع دیگر افراد مسن هستند که به خاطر کهولت و سن ممکن است داروهایی را که استفاده کرده اند، فراموش کرده و آن را مجددا مصرف کنند. همچنین ممکن است داروی خود را بیشتر از دزی که پزشک مشخص کرده مصرف کنند. لذا این دو گروه سنی حساس‌تر و مستعدتر به مسمومیت هستند.

مدیر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص شیوه‌های پیشگیری از مسمویت دارویی، گفت: در مورد اطفال اصولاً نباید دارو در دسترس آنها قرار گیرد و در کمد قفل‌دار و ارتفاع قرار داده شود. از قرار دادن دارو در کیف‌دستی پرهیز کنید تا مانع دسترسی کودکان به دارو شود. حتی‌الامکان باید از مصرف قرص‌ها و داروها جلوی کودکان اجتناب کرد؛ چون باعث می‌شود که قرص‌ و دارو را به چشم یک شکلات و خوردنی ببینید و به هر حال در این سن کودکان در رفتار و اعمال خود از دیگران تقلید می‌کنند.

وی ادامه داد: یکسری بسته بندی‌های دارویی وجود دارد که کودک نمی‌تواند آن را باز کند و به جلوگیری از دسترسی کودک به دارو موثر است. در مورد افراد مسن که ممکن است دارو هایشان را فراموش کنند هم توصیه می‌شود که از جعبه‌های قرص و دارو که دارای زمانبندی است استفاده کنند و دز روزانه‌ را در این جعبه‌ها قرار دهند تا خاطرشان باشد که چه دارویی را در چه ساعتی باید مصرف کنند. البته تاکید می‌شود که در مورد مصرف دارو باید پزشک یا داروساز مشورت کرد و از مصرف خودسرانه اجتناب شود.

وی درباره انواع و اقسام مسمومیت‌های دارویی گفت: هر مسمومیتی ممکن است یک یا چند عضو را درگیر کند مثلا استفاده از یک محلول که نباید با چشم یا پوست تماس داشته باشد، وقتی این تماس اتفاق بیافتد و فرد دچار علایم شود طبعا شستن آن محل با آب خنک اولین راهکار است. اما در مورد مسمومیت‌های خوراکی که نسبتا شایع هم هستند، یکی از علائم مهم و خطرناک کاهش سطح هوشیاری است و فرد احساس خواب آلودگی و بی‌حالی داشته و علایم حیاتی خوبی ندارد. این موارد باعث می‌شود که فرد با گذشت زمان علائمش بدتر شود. تهوع و استفراغ، درد معده و شکم، اسهال، سرگیجه و از دست دادن تعادل از دیگر علائم مسمومیت دارویی هستند.

دکتر دایی اظهار کرد: در مسمومیت‌های دارویی زمان بسیار اهمیت دارد، یعنی زمانی که مسمومیت اتفاق می افتد اگر زود به بیمار کمک شود و با اقدامات درمانی و دارویی جلوی جذب دارو را در دستگاه گوارش بگیرند می‌توان به نجات فرد امیدوار بود. وقتی با مسمومیت دارویی مواجهه هستیم، زمان و درمان به موقع خیلی کلیدی و حیاتی است و قبل از جذب دارو در بدن، فرد باید تحت درمان قرارگیرد.

وی در مورد پیشگیری از مسمومیت دارویی تاکید کرد: داروهای تجویز شده باید مطابق نظر پزشک مصرف شود و نباید از افراد غیر متخصص مشاوره گرفت. اگر مسمومیت اتفاق افتاد اطرافیان در کنار بیمار بمانند و طی تماس با ۱۹۰ یا اورژانس شرایطی را که فرد دارد توضیح دهند. حتما باید مقدار دارویی که مصرف شده را گزارش داده و جعبه یا باقیمانده دارو را به کادر درمان تحویل دهند و بر اساس تعداد دارویی که در خانه موجود بوده، تعداد یا مقدار داروی مصرف را ذکر کنند. چون دادن این اطلاعات در تصمیم گیری برای شروع درمان می‌تواند کمک کننده باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: