کد خبر: ۳۳۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 12
بر اساس برآوردهای جدید سازمان جهانی بهداشت، تشخیص‌‌‌های جهانی سرطان در سال ۲۰۵۰ به ۳۵میلیون نفر خواهد رسید که نسبت به ۲۰ میلیون موارد تشخیص داده شده در سال ۲۰۲۲، افزایش وحشتناک ۷۷درصدی را نشان می‌دهد.

شفا آنلاین>سلامت>گزارش جدیدی می‌گوید که بروز سرطان در میان بزرگسالان زیر ۵۰ سال در حال افزایش است و پزشکان را به جست‌وجوی پاسخ واداشته است.

این داده‌ها که روز جمعه توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان WHO منتشر شد، ۱۸۵ کشور و ۳۶ شکل از این بیماری را پوشش می‌دهد. محققان دریافتند که سرطان ریه در سال ۲۰۲۲ شایع‌‌‌ترین نوع در سراسر جهان بوده که مسوول ۵/۲میلیون مورد یا ۴/۱۲‌درصد از کل موارد است پس از آن سرطان‌‌‌ سینه زنان، روده بزرگ، پروستات و معده قرار دارند. سرطان ریه همچنین مسوول بیشترین مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان بوده است که حدود ۱۹‌درصد از کل نفر یا تقریبا ۸/۱ میلیون را به کام مرگ کشانده است.

به گزارش شفا آنلاین:این آژانس همچنین به نابرابری در میزان توزیع سرطان در کشورهای توسعه یافته اشاره می‌کند. به عنوان مثال در کشورهایی با شاخص توسعه انسانی (HDI) بسیار بالا - معیاری برای موفقیت در سلامت، آموزش و استاندارد زندگی - از هر ۱۲ زن، یک زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شود و از هر ۷۱ زن، یک نفر به دلیل ابتلا به سرطان می‌میرد. در کشورهایی با HDI پایین، از هر ۲۷ زن، تنها یک زن مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شود، اما از هر ۴۸زن، یک نفر به دلیل تشخیص دیرهنگام و عدم‌دسترسی به درمان می‌‌‌میرد. همچنین نابرابری در خدمات سرطان مانند پرتو درمانی و پیوند سلول‌های بنیادی نیز مشاهده شد.

دکتر بنته میکلسن، مدیر دپارتمان سازمان بهداشت جهانی بیماری‌های غیر‌واگیردار، در بیانیه‌ای اعلام کرد: نظرسنجی جهانی جدید سازمان جهانی بهداشت، نابرابری‌‌‌های قابل‌توجه و عدم‌حمایت مالی از سرطان را در سراسر جهان نشان می‌‌‌دهد، به‌‌‌ویژه در کشورهای کم‌‌‌درآمد و جوامعی که نمی‌توانند به اصول اولیه مراقبت از سرطان دسترسی داشته باشند. سازمان جهانی بهداشت، از جمله از طریق ابتکارات خود برای مبارزه با سرطان، به جدیت با بیش از ۷۵ دولت برای توسعه، تامین مالی و اجرای سیاست‌‌‌هایی برای ارتقای مراقبت در مقابل سرطان همکاری می‌‌‌کند. برای گسترش این کار، سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای برای رسیدگی به نابرابری‌های جهانی در پیامدهای سرطان ضروری است.

محققان به عوامل متعددی از جمله چاقی، مصرف دخانیات و مصرف الکل و همچنین عوامل محیطی مانند آلودگی هوا اشاره می‌کنند که باعث افزایش مورد انتظار در نرخ سرطان می‌شود. بر اساس گزارشی که ماه گذشته توسط انجمن سرطان آمریکا منتشر شد، در ایالات متحده، تعداد افرادی که بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند، همچنان رو به کاهش است در حالی که نرخ بروز انواع خاصی از این بیماری افزایش می‌یابد.

از سال ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۱، مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده ۳۳‌درصد کاهش یافت که عمدتا به دلیل کاهش مصرف دخانیات، تشخیص زودهنگام و پیشرفت‌های عمده در درمان‌ها بود. با این حال، نابرابری‌های‌نژادی همچنان در این کشور ادامه دارد و افراد رنگین پوست با خطرات بیشتری در خصوص ابتلا به انواع سرطان روبه‌رو هستند. این در حالی است که گزارش انجمن سرطان آمریکا تصریح کرده که بیماران سرطانی نیز در حال جوان‌تر شدن هستند. به عنوان مثال، سهم تشخیص سرطان کولورکتال در بزرگسالان زیر ۵۵ سال از ۱۱‌درصد در سال ۱۹۹۵ به ۲۰‌درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. رئیس‌جمهور آمریکا،جو بایدن با تلاش خود برای پروژه مبارزه با سرطان با هدف کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری به نصف در ایالات متحده طی ۲۵ سال، در بخش‌های مهمی از دولت خود با سرطان مبارزه کرده است. آژانس‌هایی از جمله ناسا و آژانس حفاظت از محیط‌زیست نیز برای پیوستن به این تلاش در کنار وزارت بهداشت و خدمات انسانی و وزارت امور کهنه سربازان متعهد شده‌اند.

به‌‌‌رغم پیشرفت‌‌‌هایی که در تشخیص زودهنگام سرطان‌‌‌ها و درمان و مراقبت از بیماران سرطانی انجام شده است، تفاوت‌‌‌های قابل‌توجهی در نتایج درمان سرطان نه تنها بین مناطق پردرآمد و کم‌درآمد جهان، بلکه در داخل کشورها وجود دارد. محل زندگی افراد نباید تعیین کند که آیا او زنده خواهد ماند یا خیر. ابزارهایی وجود دارد که دولت‌ها را قادر می‌سازد مراقبت‌های در برابر سرطان را در اولویت قرار دهند و اطمینان حاصل کنند که همه به خدمات مقرون به صرفه و با کیفیت دسترسی دارند. دکتر کری آدامز، رئیس اتحادیه بین‌المللی کنترل سرطان، در بیانیه خبری روز جمعه آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان گفت: فقط موضوع تدبیر و دوراندیشی نیست، بلکه موضوع اصلی اراده سیاسی دولت‌هاست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: