کد خبر: ۳۳۹۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 12
استفاده نامناسب و بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها که باعث بروز AMR می‌شود، در هر جغرافیایی یک چالش است، هرچند کشورهای با درآمد پایین و متوسط بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. پزشکان بیش از حد این داروها را تجویز می‌کنند و بیماران ممکن است دستورالعمل‌‌‌های دز آنتی‌‌‌بیوتیک‌‌‌ها را رعایت نکنند که باعث ایجاد پاتوژن‌‌‌های مقاوم می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت>مجمع جهانی اقتصاد به مناسبت نشست سالانه این مجمع در داووس ۲۰۲۴ در وب‌سایت خود مقاله‌ای را منتشر کرده که بر اساس آن موضوعات متعددی از شکاف‌های جنسیتی گرفته تا هوش مصنوعی در حوزه درمان، وضعیت جهانی بهداشت و مراقبت‌های بهداشتی مورد بررسی قرار گرفته است. در این نشست ۸ راهکار برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی در آینده جهان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

اتحاد جهانی برای سلامت زنان

به گزارش شفا آنلاین:یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست، اثرات شکاف جنسیتی  روی سلامت زنان در اقصی نقاط جهان است که می‌تواند روی حیات ۳.۹ میلیارد نفر و‌ هزار میلیارد دلار اقتصاد دنیا اثر مستقیمی بر جا بگذارد. اینها یافته‌‌‌های یک گزارش با عنوان «بهبود شکاف‌های جنسیتی و یک تریلیون دلار فرصت اقتصادی برای بهبود زندگی» است که در داووس ۲۰۲۴ منتشر شده است. بر اساس این گزارش اگرچه زنان طولانی‌‌‌تر از مردان عمر می‌کنند، اما به‌‌‌طور متوسط سال‌های بیشتری را در شرایط ناخوشایند سپری می‌کنند.

با این حال کمتر از ۲‌درصد از بودجه تحقیقات پزشکی صرف موضوعاتی همچون بارداری، زایمان و سلامت باروری زنان می‌شود. ۴۲ سازمان از جمله رهبران دولتی و نمایندگان بخش خصوصی برای پیوستن به این اتحاد ابراز علاقه کرده‌اند. آنها با هم روی موضوعات جدیدی برای پیشبرد اولویت‌های اتحاد در سه محور تامین مالی، علم و نوآوری و تعیین دستور کارهای آتی متعهد شدند.

ابتکار آب و هوا و سلامت

بر اساس گزارش جدیدی که در داووس منتشر شد، تا سال ۲۰۵۰، تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به ۱۴.۵ میلیون مرگ و ۱۲.۵ تریلیون دلار خسارت اقتصادی در سراسر جهان شود. سیستم‌های مراقبت بهداشتی ممکن است با ۱.۱ تریلیون دلار بار اضافی ناشی از سیل‌های مکرر و مرگبار، خشکسالی، امواج گرما و بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین مانند مالاریا و... مواجه شوند.  آنچه ما اغلب نادیده می‌گیریم این است که اینها چالش‌های آینده نیستند، بلکه واقعیت امروز هستند و در حالی که کسب‌و‌کارها به طرق مختلف تحت‌تاثیر قرار می‌‌‌گیرند، این فرصت را دارند که با انجام اقدامات مختلف، ریسک این موضوعات را برای آینده کاهش دهند.

به عنوان مثال، گرمای بیش از حد و آلودگی، خطرات بهداشت شغلی را به همراه دارد و بهره‌وری را کاهش می‌دهد. کسب‌و‌کارها می‌توانند با کاوش در راه‌‌‌حل‌‌‌های با پتانسیل بالا در سطح نیروی کار و جمعیت، انعطاف‌‌‌پذیری لازم را برای این منظور ایجاد کنند. بر همین اساس ابتکار «آب و هوا و سلامت» در تلاش است با ایجاد کارگروه‌‌‌ها و سازمان‌هایی ویژه، آنچه را که مسلما یک تهدید وجودی برای گونه‌‌‌ انسان است، مدیریت کند. برای این منظور نه فقط در بخش مراقبت‌های بهداشتی، بلکه در سایر بخش‌ها از جمله کشاورزی، غذا و آشامیدنی، حمل‌ونقل، انرژی و فناوری در این موضوع دخالت خواهند داشت.

ابتکار تحول سلامت دیجیتال

فناوری‌‌‌های دیجیتال، داده‌‌‌ها و هوش مصنوعی فرصت‌‌‌های جدیدی را برای مقابله با چالش‌‌‌های همیشگی مراقبت‌‌‌های بهداشتی در سراسر جهان باز کرده‌‌‌اند. حدود ۴.۵میلیارد نفر در حال حاضر دسترسی کافی به خدمات بهداشتی ضروری ندارند. مراقبت‌‌‌های بهداشتی اغلب گران است و هزینه‌‌‌های غیرمجاز برای مراقبت‌‌‌های بهداشتی می‌تواند باعث توسعه شدید فقر در خانواده‌‌‌ها شود. در عین حال، هزینه‌ها در حال افزایش است. ابتکار تحول سلامت دیجیتال که در داووس ۲۰۲۴ راه‌اندازی شد، رهبران را گرد هم می‌آورد تا یک استاندارد جهانی برای مدیریت داده‌های بهداشتی تنظیم کنند، از استفاده ایمن و اخلاقی آن اطمینان حاصل کنند و نوآوری را برای بهبود امنیت بهداشت جهانی پیش ببرند.

شورای جهانی مقابله با مقاومت ضد میکروبی

مقاومت ضد میکروبی(‌AMR) یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. این «اپیدمی خاموش» می‌تواند جان ۱۰ میلیون نفر را بگیرد و تولید ناخالص داخلی جهانی را ۱.۱ واحد‌درصد کاهش دهد و به ۳.۸‌درصد تا سال ۲۰۵۰ برساند. استفاده نامناسب و بیش از حد از آنتی‌بیوتیک‌ها که باعث بروز AMR می‌شود، در هر جغرافیایی یک چالش است، هرچند کشورهای با درآمد پایین و متوسط بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. پزشکان بیش از حد این داروها را تجویز می‌کنند و بیماران ممکن است دستورالعمل‌‌‌های دز آنتی‌‌‌بیوتیک‌‌‌ها را رعایت نکنند که باعث ایجاد پاتوژن‌‌‌های مقاوم می‌شود. از طرفی داروهای جدید کمی برای مقابله با پاتوژن‌های جدید در دسترس هستند. مطالعات نشان می‌دهد برای عبور از این بحران به دو عامل نیاز است؛ نخست سالانه ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای نوآوری در دانش تولید آنتی‌بیوتیک‌ها و دوم شکست مقاومت‌های موجود در بازار برای استفاده بیش از حد از این داروها.

ابتکار مرزهای جدید تغذیه

تخمین زده می‌شود که رژیم غذایی نامناسب عامل دیگری برای تهدید ۲۰‌درصد از مردم جهان است که تخمین زده می‌شود ۱۱ تریلیون دلار هزینه داشته باشد. ابتکار New Frontiers of Nutrition (مرزهای جدید تغذیه) به دنبال ارائه اطلاعات و دسترسی مناسب مصرف‌کنندگان برای انتخاب درست الگوهای مصرف سالم‌تر است. هدف این است که تا سال ۲۰۵۰ انتخاب‌های غذایی مغذی به طور گسترده در دسترس‌تر باشد.

پیشرفت در آمادگی همه‌گیری

همان‌طور که در ماه‌های اولیه همه‌گیری کووید-۱۹ آشکار شد، شکاف‌های قابل‌توجهی در زیرساخت امنیت بهداشت جهانی وجود دارد، به طوری که چند منطقه از جهان تقریبا به واکسن دسترسی ندارند و توانایی استفاده از پیشرفت‌های فنی برای شناسایی و پاسخ به عوامل بیماری‌زا را نیز در اختیار ندارند. بنابراین نیاز فوری به تسریع توسعه پایدار سیستم‌های نظارت بر تهدیدهای زیستی و بیماری و افزایش توزیع منطقه‌‌‌ای ظرفیت تولید واکسن وجود دارد. در سال ۲۰۲۲، مجمع جهانی اقتصاد به آکادمی ملی پزشکی و ائتلاف برای نوآوری‌‌‌های آمادگی همه‌گیر (CEPI) پیوست تا همکاری بین بخش خصوصی و دولتی را برای کمک به ایجاد ظرفیت تولید منطقه‌‌‌ای ایجاد کند.

انجمن همکاری منطقه‌‌‌ای تولید واکسن (RVMC) که در نشست سالانه ۲۰۲۲ راه‌‌‌اندازی شد، برای آماده‌‌‌سازی و پاسخگویی بهتر به بیماری‌‌‌های همه‌گیر و تهدیدهای بیولوژیکی، ابتکار نظارت بر تهدیدها و بیماری‌‌‌های زیستی را راه‌‌‌اندازی کرد. این ابتکار یک جامعه اختصاصی از شرکای صنعتی ایجاد و از طریق یک فرآیند گام‌‌‌به‌‌‌گام، کسب‌و‌کار جدید و عملیاتی را طراحی می‌کند.

داشبورد صفر شکاف سلامتی

نابرابری‌‌‌های بهداشتی و ناتوانی عموم مردم در بروز توانایی‌های بالقوه‌شان سالانه ۴۲ میلیارد دلار برای اقتصاد جهانی هزینه در بر دارد و از طرفی اجازه نمی‌دهد مردم از سلامت و رفاه مناسبی برخوردار شوند که بخش مهمی از این موانع در محیط‌های کاری افراد بروز می‌کنند. یکی از مهم‌ترین ابتکارات نشست اخیر داووس برای بهبود دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، شبکه جهانی برابری سلامت (GHEN) است. بیش از ۱۰۰ مدیرعامل بزرگ متعهد شده‌اند تا نابرابری‌های بهداشتی را در نیروی کار، خدمات یا محصولات ارائه‌شده، جوامع و اکوسیستم‌های گسترده‌تر از بین ببرند. با مشخص کردن این نقطه عطف، در داووس ۲۰۲۴، GHEN  داشبورد Zero Health Gaps (شکاف صفر سلامتی) را راه‌‌‌اندازی کرد. یک پلتفرم مشارکت سهام عدالت نیز راه‌‌‌اندازی شد که در آن سازمان‌ها می‌توانند برای ارتقای عدالت سلامت شریک شوند.

ابتکار نیروی کار سلامت

بیش از ۱۵‌درصد از جمعیت در سن کار دارای اختلالات سلامت روان هستند و افسردگی و اضطراب یک تریلیون دلار برای اقتصاد جهانی هزینه دارد. بیماری چاقی نیز سالانه ۲تریلیون دلار در سراسر جهان زیان ایجاد می‌کند. ابتکار نیروی کار سالم بیش از ۵۰ سازمان را گرد هم می‌آورد که به بهبود سلامت روانی و جسمی کارکنان و تقویت تاب‌آوری اجتماعی مبادرت کنند.  با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر استخدام رسمی، این طرح از محیط کار به عنوان یک عامل کلیدی برای حمایت از سلامت کل‌نگر (روانی، جسمی، و اجتماعی/عاطفی) در سطوح فردی، سازمانی و اجتماعی استفاده می‌کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: