کد خبر: ۳۳۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 07
قبل از اقدام برای گرفتن وام ازدواج ابتدا باید تمامی مراحلی که در این مطلب به شما معرفی شده است را انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.
شفا آنلاین>اقتصاد>وام ازدواج تسهیلاتی از طرف دولت برای کمک و حمایت مالی از جوانان و تازه عروس و دامادها است. 
به گزارش شفا آنلاین:مقدار این وام که به دلیل داشتن سود کم برای آغاز زندگی دو زوج جوان مناسب است، هر سال افزایش می یابد. در ادامه این مطلب از نمناک درباره مقدار وام ازدواج 1403، اقساط وام ازدواج 1403، شرایط وام ازدواج و... می پردازیم.

وام ازدواج 1403 برای هر نفر چقدر است؟

در سال 1403 مبلغ مشخصی به هر یک از زوجین در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه اعطا می‌شود. وام ازدواج باتوجه‌ به سن افراد تعیین می‌گردد و به صورت زیر است:

مقدار وام ازدواج 1403، برای خانم‌های بالا 23 سال، 300 میلیون تومان می باشد.

مقدار وام ازدواج 1403، برای خانم‌های پایین 23 سال، 350 میلیون تومان می باشد.

مقدار وام ازدواج 1403، برای آقایان بالا 25 سال، 300 میلیون تومان می باشد.

مقدار وام ازدواج 1403، برای آقایان پایین 25 سال، 350 میلیون تومان می باشد.

این مبلغ وام برای متقاضیان ایثارگر 2 برابر می‌شود.

اقساط وام ازدواج 1403

اقساط وام ازدواج 1403 بستگی به مبلغ وام شما دارد:

اگر تسهیلات 300 میلیون تومانی دریافت نموده اید، اقساط وام ازدواج 1403 ماهانه حدود دو میلیون و 730 هزار تومان می باشد.

اگر تسهیلات 350 میلیون تومانی دریافت نموده اید، اقساط وام ازدواج 1403 ماهانه حدود سه میلیون و 190 هزار تومان می باشد.

اگر یکی از زوجین تسهیلات 350 میلیونی و یکی تسهیلات 300 میلیونی بگیرد، اقساط وام ازدواج 1403 ماهانه به بیش از پنج میلیون و 910 هزار تومان می‌رسد.

اگر هر دو نفر تسهیلات 350 میلیون تومانی دریافت کنند، اقساط وام ازدواج 1403 حدودا شش میلیون و 370 هزار تومان خوهد بود.

نکته مهم :اگر مدت بازپرداخت ده ماهه باشد، شرایط اقساط بالا حاکم می شود اما اگر مدت بازپرداخت اقساط به 12 سال افزایش پیدا کند، شما به‌جای اقساط دو میلیون و 730 هزار تومانی بابت تسهیلات 300 میلیونی، باید ماهانه تقریبا دو میلیون و 280 هزار تومان به بانک قسط پرداخت کنید.

محاسبه اقساط ماه‌های خاص

احتمالا می‌دانید که اقساط وام ازدواج در برخی از ماه‌ها متفاوت است. مثلا اگر فردی وام 300 میلیونی بگیرد، در همان ماه اول باید قسط 12 میلیون تومانی، در ماه سیزدهم، یعنی ماه اول سال دوم، 10 میلیون و 800 هزار تومان و در ماه بیست‌وپنجم، 9 میلیون و 600 هزار تومان باید بپردازد. او در اولین ماه از آخرین سال یعنی در ماه 109، باید یک میلیون و 200 هزار تومان پرداخته و نهایتا متقاضی بعد 10 سال 378 میلیون تومان به بانک برمی‌گرداند.

اقساط وام ازدواج 1403 در ماه اول برای آن دسته از افرادی که فرصت دریافت تسهیلات 350 میلیونی را به شکل هم‌زمان دارند، شامل دو قسط 14 میلیون تومانی می‌شود و هر دو زوج باید 28 میلیون تومان بپردازند. هر دو متقاضی به‌شکل جداگانه باید بعد از 10 سال حدود 427 میلیون تومان به بانک برگردانند.

مدت بازپرداخت اقساط وام ازدواج 1403

سال‌های 1401 و 1402 مدت بازپرداخت اقساط 10 ساله بوده است. اگر مدت بازپرداخت اقساط 10 ساله باشد، اقساط وام ازدواج 1403 به طریقه بالا است. این احتمال وجود دارد که مدت بازپرداخت اقساط به 12 سال افزایش پیدا کند.

وام ازدواج در سال 1403 به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

وام ازدواج سال 1403 به زوجینی تعلق می گیرد که تاریخ ثبت عقد آن‌ها از 1 فروردین‌ماه 1399 به بعد باشد.

شرایط دریافت وام ازدواج در سال 1403

زوجین برای دریافت وام ازدواج در سال 1403، باید شرایط زیر را داشته باشند:

ازدواج عقد رسمی بوده و زوجین دارای سند ازدواج باشند.

زوجین کارت ملی دائم یا موقت داشته باشند.

زوجین تابعیت کشور جمهوری اسلامی را داشته باشند. (اگر ساکن خارج از کشور باشید، اما عقد تان در ایران یا سفارت ایران ثبت شده باشد وام به شما تعلق می‌گیرد)

تاریخ عقد آنها 1/1/ 1399 به بعد باشد.

زوجین قبلاً وام ازدواج دریافت نکرده باشند.( درصورتی‌که متقاضی قبلاً از این تسهیلات استفاده نکرده باشد، علی‌رغم ازدواج دوم یا بیشتر می‌تواند از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج استفاده کند.

برای گرفتن وام ازدواج 1403 چند ضامن نیاز است؟

هریک از زوجین که متقاضی دریافت وام ازدواج 1403 می باشد، می بایست یک ضامن معتبر و مورد تایید بانک، به بانک مورد نظر، معرفی نموده و علاوه بر آن نیز سفته، به مبلغ مورد نیاز، تحویل بانک دهد. (ضامن‌ها می‌توانند کارمندان دولت، نیروهای نظامی، بازنشسته‌ها و...باشند)

برای گرفتن وام ازدواج 1403 کارت پایان خدمت باید داشت؟

برای دریافت وام ازدواج 1403 نیازی به کارت پایان خدمت نیست.

مدارک موردنیاز برای ثبت‌نام وام ازدواج سال 1403

برای ثبت‌نام وام ازدواج سال 1403 مدارک زیر موردنیاز است:

اصل و کپی سند ازدواج زوجین

اصل و کپی کارت ملی موقت یا دائم زوجین

اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه هر دو زوج

کد پستی ده‌رقمی و آدرس محل سکونت زوجین

اصل و کپی شناسنامه ضامنین

اصل کارت ملی موقت یا دائم ضامنین

کد 10 رقمی دریافت شده از سامانه اینترنتی ثبت‌نام وام ازدواج

کدام بانک‌ها وام ازدواج می‌دهند؟

بانک ملت، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، بانک تجارت، بانک صادرات ایران، پست‌بانک ایران، صندوق کارآفرینی امید، بانک پارسیان، بانک سامان، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، بانک انصار، بانک گردشگری، بانک دی، بانک قرض‌الحسنه رسالت، بانک توسعه تعاون، بانک ایران‌زمین، بانک حکمت ایرانیان، موسسه اعتباری کوثر، بانک پاسارگاد، بانک آینده، بانک اقتصاد نوین، بانک قوامین، موسسه اعتباری ملل، بانک شهر، بانک سینا، موسسه اعتباری نور، بانک توسعه صادرات، بانک مشترک ایران ونزوئلا، بانک خاورمیانه، بانک سرمایه، موسسه اعتباری کاسپین لیست بانک‌های ارائه‌دهنده وام ازدواج، در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج هستند.

وام ازدواج را چند روزه می دهند؟

مدت زمان ارائه تسهیلات ازدواج بستگی به منابع تامین وام در بانک دارد. ولی معمولا کمتر از 3 ماه وام پرداخت می‌شود.

حداقل سن برای دریافت وام ازدواج چقدر است؟

حداقل سن برای دریافت وام ازدواج برای دختران 13 سال تمام شمسی و برای پسران 15 سال تمام شمسی می باشد.

مهلت دریافت وام ازدواج از تاریخ عقد

متقاضیان وام ازدواج تنها تا دو سال (24 ماه) بعد از تاریخ عقدشان می توانند برای دریافت وام ازدواج در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج ثبت نام و وام دریافت نمایند.

وام ازدواج به مطلقه ها تعلق میگیرد؟

هر فرد ایرانی تنها می تواند یک بار وام ازدواج دریافت کند پس اگر فردی در ازدواج اول خود از این وام استفاده کرده باشد، دیگر نمی‌تواند دوباره وام بگیرد اما اگر کسی در زمان ازدواج اول خود وام دریافت نکرده باشد، در ازدواج دوم خود می‌تواند برای وام ازدواج ثبت‌نام کند.کسی که برای دریافت وام در طول زمان ازدواجش ثبت‌نام کرده باشد اما قبل از گرفتن وام، طلاق بگیرد همچنان مشمول دریافت وام ازدواج است و می‌تواند پس از ازدواج مجدد وام دریافت کند.

وام ازدواج به ایرانیان خارج از کشور تعلق میگیرد؟

زوجین با تابعیت ایرانی و مقیم خارج از کشور، اگر گواهی ازدواج شان در سفارت جمهوری اسلامی ایران صادر شده باشد و این گواهی با مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور ممهور شده باشد، می توانند وام ازدواج دریافت نمایند.

وام ازدواج به اتباع خارجی تعلق می گیرد؟

برای دریافت وام متقاضی باید تابعیت ایرانی داشته باشد پس به اتباع خارجی که حتی با اتباع ایرانی نیز ازدواج می کنند، وام ازدواج تعلق نمی گیرد.

وام ازدواج به اقلیت‌های دینی تعلق می گیرد؟

به اقلیت های مذهبی وام ازدواج صورت می گیرند. متقاصیان ایرانی که دینشان متفاوت و در ایران به رسمیت شناخته می شود، می توانند با ارائه اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تأیید قرار می گیرد، در سامانه ثبت نام و از تسهیلات بهره مند شوند. این متقاضیان باید در زمان ثبت نام گزینه «اینجانب جز اقلیت‌های دینی بوده و به صورت اقرارنامه‌ای ازدواج کرده‌ام» را انتخاب کنند.

آیا برای دریافت وام ازدواج، ثبت نام یکی از زوجین کافی است؟

زوج و زوجه هر کدام دارای شخصیت حقیقی مستقل می‌باشند پس باید به طور جداگانه ثبت نام و کد رهگیری دریافت کنند. کد رهگیری برای شماره تلفن همراهی که به نام شخص ثبت بوده و در سامانه وارد شده پیامک می‌شود.

آیا ثبت‌نام زوجین در دو بانک یا دو شهر متفاوت امکان‌پذیر است؟

زوجین به‌منظور تسهیل و تسریع در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج می توانند در یک بانک و یک شهر (محل سکونت مرد) ثبت‌نام کنند.

پیگیری وام ازدواج

برای پیگیری وام ازدواج می‌توانید به سایت ثبت‌نام وام ازدواج یا همان سایت بانک مرکزی مراجعه و وضعیت وام خود را پیگیری کنید. پیگیری وام ازدواج از دو طریق زیر انجام می‌شود:

پیگیری وام ازدواج با کد رهگیری

پیگیری وام ازدواج با کد ملی


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: