کد خبر: ۳۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 13
عضو انجمن ارولوژی ایران در گفتگو با شفا آنلاین اعلام كرد:
شفا آنلاین- عضو انجمن ارولوژی ایران عدم کنترل ادرار به هر دلیلی را بی اختیاری ادرار دانست و گفت: اصولأ بی اختیاری ادرار به عنوان یک سرطان اجتماعی محسوب می شود.
دکتر لطف الله ارمنده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب بی اختیاری ادرار را برای مبتلایان رنج آفرین دانست و اظهار داشت: عواملی نظیر ضعف عضلات مثانه و لگن، ضایعات عصبی بر اثر بیماری ها یا تروماها( تصادفات یا سقوط از بلندی)؛ همچنین ابتلا به دیابت، پارکینسون و سکته مغزی نیز موجب ایجاد بی اختیاری ادرار می شود.

وی افزود: برخی از علل نام برده به صورت موقت موجب بی اختیاری ادرار می شوند که با درمان بیماری اولیه بی اختیاری هم درمان می شود. مانند عفونت مجاری ادراری و لگنی، یبوست و چاقی.

جراح کلیه و مجاری ادرار خاطرنشان کرد: حال آن که برخی از علل به صورت دائمی موجب بی اختیاری ادرار می شود مانند ضعف عضلات کف لگن، آسیب دیدن اسفنگتر مجرای ادرار به دنبال برخی عمل هاي جراحی، ضعیف شدن شدید مثانه، مشکلات حرکتی آسیب های نخاعی، قطع نخاع، افتادگی رحم، بزرگی پروستات و فیستول های مجرا و واژن به مثانه.

به گفته وی مصرف بیش از حد الکل، کافئین و برخی از داروها هم موجب بروز بی اختیاری ادرار می شود.

وی به بوی بد ادرار، ایجاد تاول اطراف ناحیه تناسلی و عفونت ها به عنوان عوارض ناشی از بی اختیاری ادرار اشاره کرد که هر کدام از آنها نیازمند درمان جداگانه هستند.



بی اختیاری استرسی

ارمنده بی اختیاری استرسی که به دنبال خنده، عطسه و سرفه ایجاد می شود را در خانم ها شایع تر دانست و گفت: در واقع این نوع بی اختیاری بیشتر به دلیل برخی از زایمان های سخت و بیماری های روحی- روانی نیز ایجاد می شود.

راه های تشخیصی بی اختیاری ادرار

عضو انجمن ارولوژي اروپا استفاده از سیستوسکوپی( مشاهده داخل مجرا و مثانه)؛ تست های یورودینامیک( گرفتن نوار از مثانه و مجرای ادراری) و بررسی باقی مانده با سونوگرافی و برخی از تست های ارولوژیک را ازشيوه های بي ازاختیاری ادرار بر شمرد.

درمان بی اختیاری ادرار

ارمنده ورزش های عضلات کف لگن، تغییر رژیم غذایی، کاهش وزن، مصرف برخی داروها و در نهایت عمل جراحی را ازروش هاي درمان بی اختیاری ادرار اعلام کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: