کد خبر: ۳۳۹۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 07
رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تأکید بر ضرورت افزایش کمی و کیفی رادیو داروها گفت: برنامه ما این است که در بخش تشخیصی دقت را و در بخش درمانی اثربخشی را افزایش دهیم.

شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن تأکید بر ضرورت افزایش کمی و کیفی رادیو داروها گفت: برنامه ما این است که در بخش تشخیصی دقت را و در بخش درمانی اثربخشی را افزایش دهیم.  

به گزارش شفا آنلاین:محمد اسلامی سه شنبه شب در برنامه گفت‌ وگوی ویژه خبری در خصوص آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور اظهار داشت: تحقیقات رادیوداروها به صورت پیوسته تداوم دارد و افزایش کیفی و کمی آنها را در دستور کار داریم، برنامه ما این است که در بخش تشخیصی دقت را و در بخش درمانی اثربخشی را افزایش دهیم.

وی گفت: سالی یک میلیون نفر در کشور از رادیوداروها استفاده می‌کنند. در حال حاضر حدود ۲۰ رادیودارو در فاز بالینی قرار دارد. سال آینده با حضور رئیس جمهور بزرگترین مرکز رادیو دارو را افتتاح می‌کنیم که در منطقه ما کم نظیر است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: بحث ۲۰ هزار مگاوات برق را آبان سال ۹۶ رهبری تاکید کردند و باید برای این موضوع سازوکاری را ایجاد می کردیم. در سند راهبردی صنعت هسته‌ای این میزان را هدف گذاری کردیم. در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ هم در تبصره هفت این موضوع قید شده است.

اسلامی افزود: فعالیت‌های نیروگاهی در دنیا پنج رویداد دارد، اولین آن آغاز عملیات نیروگاهی، مرحله دوم آغاز عملیات بتن ریزی است، رویداد سوم سوخت گذاری و چهارم تولید برق و تغذیه شبکه برق و رویداد پنجم از کار انداری نیروگاه است. در موضوع نیروگاه هرمز در مرحله اول قرار داریم و خرداد سال آینده رویداد دوم آن آغاز می‌شود. 

وی گفت: نیروگاه‌ بوشهر فاز دو و سوم آن پیش می رود، نیروگاه اول دهمین سال خود را پشت سر گذاشته است و شبکه برق کشور را تامین می‌کند.

اسلامی افزود: سازمان انرژی اتمی پنج برابر می‌شود و برای همین است که نیاز داریم نیروی انسانی خود را تامین کنیم و البته نیاز به دوره‌های آموزشی مختلفی دارد. مرکز آموزشی پژوهشی بین‌الملل را در اصفهان داریم.

وی در خصوص دستاوردهای صنعت هسته‌ای گفت: این دهه فجر همکاران ما دستاوردهای خود را به نقطه بهره برداری رساندند. دستگاه طیف سنجی جدید در صدر اقلامی است که به ما نمی فروشند و در انحصار سه کشور است و جزو لوازمی است که قابلیت اطمینان ازمایشگاه هسته ای را در خصوص غنی سازی می تواند تقویت کند.

اسلامی در خصوص دستاورد طیف سنجی  ایرانیوم ادامه داد: به هر کشوری این دستگاه فروخته نمی شود. یک کار متعهدانه با چهارسال کار طاقت فرسا در مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز انجام شد. این پدیده بسیار استراتژیک به ثمر آمد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره عملکرد این دستگاه نیز بیان کرد: همواره می خواهیم غنای فناوری را در غنی سازی اندازه گیری کنیم. همچنین برای ایزوتوپ کاربرد دارد و در سایر صنایع مانند پتروشیمی ها نیز این دستگاه استفاده می شود. کار بزرگی به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری بود. قیمت آن ۲ میلیون دلار است و به ما نمی فروشند. با کار خلاقانه همکاران توانستند این دستگاه را بسازند.

وی در خصوص سامانه پرتودهی جدید رونمایی شده و استفاده آن نیز گفت: محصولات هر کدام نوعی افت دارند و راه حل خاص باید در نظر گرفته شود. 

اسلامی ادامه داد: این بحث سلامت جامعه و اقتصاد ملی است. وقتی پرتودهی می شود ضایعات در محصولات از بین می‌رود. ما این موضوع را با اهتمام ویژه دنبال کردیم. تعداد زیادی سامانه مولد پرتو را در یک شبکه دانش بنیانی ایجاد کردیم.

وی افزود: در این شرایط امروز در مطالعات ما ۱۲ قطب شناسایی و دو نقطه افتتاح شده است. منشا اشعه که کبالت ۶۰ است بسیار برای ما مهم بود. این جزو برنامه های راهبردی ما است.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: امیدوارم دو سه ایستگاه کار شده قبل از اخر سال بهره برداری برسد. در بندر عباس یک آفتی به اسم سوسک کله خرطومی وجود دارد. پنج ماه پیش به کاربرد پرتوها ارجاع شد. بچه های ما سامانه ای را طرح کردند که دور تنه خرما قرار می گیرد و با پرتو حشره را از بین می‌برد. امیدواریم در بندرعباس استفاده از این دستگاه اغاز شود و بتوانیم دستگاه را تکثیر کنیم.

اسلامی درباره حوزه پزشکی و فناوری پلاسما عنوان کرد: بحث پلاسما تراپی را برای زخم های بدخیم در نظر داریم. اراده کردیم که پنجاه مرکز سال آینده راه اندازی کنیم و دو کلینیک زخم تاکنون راه اندازی شده است. با وزارت بهداشت مذاکره می‌کنیم تا بتوانیم فرایند گسترش را دنبال کنیم. بحث بعدی در خصوص سرطان است. نتایج بالینی خوبی هم گرفتیم. 

وی گفت: از پلاسما در حوزه شیرابه هم استفاده کردیم. روی پساب‌های صنعتی هم کار شده و دو قرارداد در حال مذاکره است. یکی برای شیرابه کلان شهرها و دیگری برای پساب شهرک های صنعتی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: مهمترین ویژگی که اقتصاد دانش بنیان دارد، ایزوتوپ‌های پایدار هستند و ما وارد این عرصه شدیم. در این راستا گام اول ما خودکفا شدن در رادیوداروها بودند.

وی درخصوص صادرات رادیوداروها هم خاطرنشان کرد: تا قبل از کرونا و گسترش تحریم به ۹ کشور صادرات داشتیم ‌و این همچنان به صورت بالقوه وحود دارد و قسمت بالفعل هم دارد. عمر مصرف رادیوداروها کوتاه است. اینکه شعار می‌دهند برای جان انسان‌ها و حقوق بشر اما نوک پیکان تحریم‌های آنها در موضوعات مرتبط با مردم است و اگر این موارد حل شود می‌توان به کشورهای بیشتری صادرات را انجام داد./ایرنا

«ایرانیوم» کشور را به یکی از بازیگران مطرح صنعت غنی‌سازی تبدیل کرد

رییس سازمان انرژی اتمی در آیین رونمایی از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی گفت: امروز صنعت هسته‌ای ایران به ‌ویژه در زمینه چرخه سوخت که حیاتی‌ ترین فناوری در عرصه بین‌المللی قلمداد می‌شود و دارای کاربردهای متنوع و فراوانی است، به جایگاه خوبی دست یافته و ایران اکنون در این چرخه خودکفا شده و این چرخه به‌شکل کاملا بومی در کشور ما دنبال می‌شود.

 محمد اسلامی در آیین رونمایی از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز افزود: هدف دشمنان ما از بدو پیروزی انقلاب اسلامی این بود که عرصه‌های نوین را که جلوه‌های توانستن و خودباوری است را برای ما محدود و ممنوع کنند.

وی اضافه کرد: اساس و هدف اصلی انقلاب اسلامی نیز دستیابی به خودباوری و ایمان به پیشرفت با تکیه بر باورهای ملی و دینی بود که دشمنان این مساله را برنتابیدند و غیر از اعمال تحریم‌ها با صنعت هسته‌ای ایران بسیار متفاوت عمل کردند.

معاون رییس جمهور گفت: علیه صنعت هسته‌ای کشور هم تحریم‌های همه‌جانبه، هم تخریب و خرابکاری صنعتی، هم ترور را در دستور کار خود قرار دادند و سعی کردند با اخلال‌گری در فرایندهای جاری مانع فعالیت ما شوند.

اسلامی افزود: کشورهای مخالف جمهوری اسلامی با اخلال‌گری حتی به یک سازمان بین‌المللی که وظیفه تسهیلگری برای توسعه فناوری هسته‌ای را برعهده دارد، اجازه ندادند تا رویه طبیعی و استانداردی که وظیفه حقوقی و قانونی یک نهاد بین‌المللی است را برای ایران در پیش بگیرد.

همکاران ما دانایی را به توانایی تبدیل کردند

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: همکاران ما با چنین پیشینه و شرایطی و فقط با لطف الهی و با تکیه بر خودباوری، ایمان و توکل به خداوند متعال؛ ‌مومنانه و عاشقانه وارد این مسیر شدند و «دانایی» را در پرتو عنایات الهی به «توانایی» واقعی تبدیل کردند.

وی توضیح داد: امروز صنعت هسته‌ای ایران به ‌ویژه در زمینه چرخه سوخت که حیاتی‌ترین فناوری در عرصه بین‌المللی قلمداد می‌شود و دارای کاربردهای متنوع و فراوانی است، به جایگاه خوبی دست یافته و ایران اکنون در این چرخه خودکفا شده و این چرخه به‌شکل کاملا بومی در کشور ما دنبال می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در بسیاری از موارد یافته‌های همکاران ما در زمینه طراحی، ساخت و فناوری آن‌چنان روند خوبی را طی‌ کرده که ایران را در صدر جدول کشورهای دارنده فناوری‌های پیشرفته دنیا قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در عرصه فناوری پیشرفته در حال حرکت موثر و کار هستیم، ‌افزود: به معنای واقعی کلمه به اقتصاد دانش‌بنیان که توانمندساز و ارزش آفرین است؛ دست یافته‌ایم و توانسته‌ایم آن را به منصه ظهور برسانیم.

رونمایی از تجهیز فوق ارزشمند «ایرانیوم»

رییس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: یکی از دستاوردهایی که در دهه فجر امسال از آن رونمایی شد، ‌کار فوق ارزشمندی است که حتی با قیمت‌های بسیار گزاف هم این تکنولوژی را به ما نمی‌فروختند؛ یعنی فروش این دستگاه‌ها در حقیقت جزو موارد ورود به منطقه ممنوعه محسوب می‌شود و این تجهیز فقط در انحصار چند کشور قرار دارد.

اسلامی ادامه داد: با توجه به این موارد و با یک کار تحقیقاتی طاقت‌فرسای ۴ ساله و به‌صورت شبانه‌روزی، همکاران جوان و پرتلاش ما به شکل غیرتمندانه تلاش کردند تا این طرح را به ثمر برسانند. با ساخت این دستگاه، تبدیل به یک بازیگر مطرح در این عرصه خواهیم شد و قادریم این دستگاه را به کشورهایی که نیاز دارند نیز بفروشیم و از این طریق دانش و ظرفیت صنعتی خود را گسترش دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بحث مهم دیگری وجود دارد و باید توجه داشت که دنیا امروز تحت تاثیر تغییرات اقلیمی، ‌ بحث توسعه صنعت هسته‌ای را به شکل شتابان دنبال می‌کند؛ بنابراین توسعه نیروگاه‌های اتمی بسیار مهم است.

وی افزود: ایجاد نیروگاه‌های اتمی یکی از کارکردهای صنعت هسته‌ای است و به اعتقاد بنده به دلیل ناترازی که در حوزه انرژی وجود دارد؛ نیاز است که ظرفیت صنعت غنی‌سازی کشور را برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای ارتقا دهیم. البته این مساله نیازمند تجهیزات اندازه‌گیری، کنترل، ‌ نظارت و ارزیابی است که جزو جدانشدنی خطوط تولید هستند و همچنین باید هوشمندی خط تولید را نیز افزایش دهیم.

اسلامی عنوان کرد: از سوی دیگر جداسازی ایزوتوپی و ایزوتوپ‌های پایدار که در فرایندهای پزشکی، سلامت و صنعت مورد نیاز است را در دستور کار قرار داده‌ایم. روز گذشته نیز در اصفهان یکی از خطوط تولید ایزوتوپ‌های پایدار و جداسازی ایزوتوپ‌ها را افتتاح کردیم.

معاون رییس‌جمهور افزود: گستردگی کاربرد صنعت هسته‌ای هم در بخش انرژی و تولید برق رخ داده و هم در زمینه غیرانرژی شاهد کارکردهای فراوان دستاوردها هستیم که این مساله به ایجاد ثروت ملی و کیفیت‌بخشی به زندگی مردم منجر می‌شود.

وی گفت: ‌سازوکار و تجهیزات مورد نیاز توسعه صنعت هسته‌ای باید فراهم ‌شود زیرا این برنامه به عنوان یکی از برنامه‌ها و اهداف ما در سند ۲۰ ساله سازمان تعریف شده و در دستور کار قرار دارد و به شکل پایدار باید از آن پشتیبانی شود.

کارکردهای دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم»

وی با اشاربه کارکرد دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» توضیح داد: دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی که امروز از آن رونمایی شد، یک تجهیز است که در فرایندهای تولید و برای اندازه‌گیری طیف اتم‌هایی که در یک ماده وجود دارند، استفاده می‌شود و این دستگاه «ایرانیوم» نامگذاری شده است.

وی تصریح کرد: دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» طراحی و ساخته شده در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز از مزیت‌های مختلفی نظیر تسریع در راه‌اندازی زنجیره‌ها و ‌اندازه‌گیری غنای محصول با هدف تنظیم پارامترهای گوناگون زنجیره‌ ماشین‌های سانتریفیوژ برخوردار است.

معاون رییس‌جمهور بیان کرد: این موضوعی است که هم برای ارزیابی تولید و اندازه‌گیری و هم در بحث‌های تحلیل آزمایشگاهی به آن نیاز است تا بتوان به درستی اندازه‌گیری و تحلیل‌ کرد تا در دامنه وسیعی خدمات را ارایه داد.

اسلامی گفت: این دستگاه از کفایت کامل برای سایر صنایع برخوردار است و فقط محدود به استفاده در صنعت هسته‌ای نمی‌شود.

وی درباره کشورهای دارنده این دستگاه اظهار کرد: تعداد محدودی از کشورهای جهان این دستگاه را در انحصار خود دارند و قیمت گزافی هم دارد و به دلیل اینکه قابل خریداری نیست و ما نیز به آن نیاز داریم، نسبت به بومی‌سازی آن اقدام کردیم که همکاران ما با وجود انجام کار طاقت‌فرسا ۴ ساله، توانستند به این تجهیز دست یابند.

امروز همزمان با ششمین روز از دهه فجر انقلاب اسلامی و با حضور محمد اسلامی، برخی از معاونان این سازمان و جمعی از متخصصان صنعت هسته‌ای از دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» در مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن در نطنز رونمایی شد.

دستگاه‌ طیف‌سنج جزو اقلام راهبردی، ‌ استراتژیک و با سطح تکنولوژی بالا و مورد نیاز در صنعت غنی‌سازی محسوب شده و به چند دسته قطاع مغناطیسی، چهار قطبی و طیف‌سنجی گاما تقسیم‌بندی می‌شوند.

بلوغ فنی کارشناسان و متخصصان صنعت هسته‌ای ایران در دهه گذشته افزایش چشمگیری یافته و سبب پیشرفت‌های ایران در حوزه اندازه‌گیری و تحلیل میزان غنای عناصر سنگین شده است.

متخصصان صنعت هسته‌ای ایران برای نخستین‌بار و در اوج تحریم‌ها توانسته‌اند با تکیه بر دانش فنی و داخلی نسبت به ساخت دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی «ایرانیوم» اقدام کنند که اقدام چشمگیری در زمینه توسعه‌ فرایندهای مرتبط با صنعت غنی‌سازی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: