کد خبر: ۳۳۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 07
باقری فرد، معاون آموزشی وزیر بهداشت:
معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد ۸۰۰ نفر از مصوبه شورا جلوتر هستیم، اما آموزش پزشکی در دانشگاه های ما امکانات لازم‌ را ندارند،

شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزارت بهداشت با انتقاد از نبود زیرساخت لازم در بخش آموزش پزشکی گفت: توان افزایش جذب دانشجو پزشکی نداریم، چون زیر ساخت لازم وجود ندارد. حدود یک میلیارد تومان هزینه اولیه هر دانشجو پزشکی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی است.

به گزارش شفا آنلاین:ابوالفضل باقری فرد در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر و بیان دستاوردهای معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد گفت: علی رغم اینکه قرار بود در حوزه آموزش پزشکی زیرساخت‌های لازم را ارائه بدهند، این اتفاق نیفتاده است. ما طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال ۱۴۰۲ باید ۴ هزار دانشجو پزشکی و دندانپزشکی جذب کنیم که تعداد ۴ هزار و ۸۰۰ دانشجو پذیرش کرده‌ایم.

 معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: تعداد ۸۰۰ نفر از مصوبه شورا جلوتر هستیم، اما آموزش پزشکی در دانشگاه های ما امکانات لازم‌ را ندارند، متاسفانه اعتبارات و زیرساخت های لازم  را نداریم و به همین روال نمی‌توان ادامه داد. آموزش زوری نیست و باید فضای آموزشی و استاد اضافه شود. برخی از دانشگاه ها پارکینگ را کلاس درس کرده‌اند.

وی افزود: با شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال رایزنی هستیم تا طبق زیر ساخت ها پذیرش دانشجو داشته باشیم، تمام دانشگاه های پزشکی ما در دو شیفت مهرماه و بهمن ماه فعالیت می کنند. ما توان سه شیفته شدن نداریم، نبود امکانات آموزشی در دانشگاه های علوم پزشکی به پیکره سلامت کشور ضربه می زند، به ازای هر ۱۰۰ دانشجو باید تعداد ۵۶۰ تخت آموزشی وجود داشته باشد، در حالی که کل دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۹۰ هزار تخت آموزشی دارد.

باقری فرد تاکید کرد: توان افزایش جذب دانشجو پزشکی نداریم، چون زیر ساخت لازم وجود ندارد. حدود یک میلیارد تومان هزینه اولیه هر دانشجو پزشکی برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی است.

معاون آموزش وزارت بهداشت یادآور شد: آزمون دستیاری اردیبهشت ماه برگزار می شود و تاکنون تعداد ۱۱ هزار نفر ثبت نام کرده اند. سال گذشته تعداد ۴ و ۶۰۰ نفر از طریق آزمون دستیاری جذب شدند. شرکت‌کنندگان باید از امتیاز ۶۰۰ حداقل امتیاز ۱۵۰ را کسب کنند. اگر کمتر از امتیاز ۱۵۰ بدست آورند، امکان تعیین رشته نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه بزرگترین معاونت وزارت بهداشت معاونت آموزشی است اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد مراجعین مربوط به بخش آموزشی است، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بعضی از پزشکان در کشورهای دیگر تحصیل و کار می کردند، اما امروز در دانشگاه های علوم پزشکی بیش از هشت هزار دانشجو از ۵۰ کشور دنیا تحصیل می کنند.

باقری فرد گفت: اوایل انقلاب اسلامی کمیسیونی در وزارت بهداشت به عنوان شورای عالی پزشکی وجود داشت تا به بیماران صعب العلاج ارز و مجوز برای درمان در کشورهای دیگر داده شود، اما امروزه بیماران در کشور درمان می شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: پیش از وقوع انقلاب اسلامی کمتر از انگشتان دست دانشکده و دانشگاه علوم پزشکی داشتیم. امروز بیش از ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد. در حال حاضر تعداد ۴۰۰ رشته مقطعی داریم، قبل از انقلاب ۲۰ رشته بود. امروزه در عمده رشته هایی که در دنیا وجود دارد، ما هم آموزش داریم.

وی اظهار کرد: تعداد ۳۵۰ مراقب سلامت بورسیه وزارت آموزش و پرورش هستند و در دانشگاه های ما آموزش دیده اند که در مدارس مشغول به کار می شوند.

باقری فرد در پایان در خصوص عدم استقبال از برخی رشته نیز گفت: نزدیک به ۱۵ سال است که تقاضا در برخی از رشته ها به افول رفته است. چون برخی از رشته ها سخت و پرداختی کمی دارند، از این رو افراد رغبتی نشان نمی دهند. یکی از این رشته ها طب اورژانس و طب بی هوشی است که علی رغم سختی کار و شیفت ها نظام‌پرداخت خوبی ندارند، اقداماتی برای افزایش انگیزه و رغبت برای برخی از رشته ها صورت گرفته است، در تلاش هستیم تا در آموزش برخی از رشته ها همانند بی هوشی افزایش یابد. همچنین حق الزحمه رزیدنت ها از ۲ میلیون به ۸ میلیون تومان رسیده است. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: