کد خبر: ۳۳۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 06
نمایشگاه دارویی و سمینار دارو درمانی بیماری های غیر واگیر با حضور گسترده داروسازان و پزشکان عمومی به منظور تقویت سلامت کشور در حال برگزاری است.
شفا آنلاین>سلامت>نمایشگاه دارویی، دوره‌ ی جامع بازآموزی داروسازان و پزشکان عمومی ایران و سمینار دارو درمانی بیماری‌ های غیر واگیر از تاریخ ۱۶ تا ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش ‌های بین‌ المللی هتل المپیک تهران در حال برگزاری است.

به گزارش شفا آنلاین:در مراسم افتتاحیه این دوره، شهرام کلانتری رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به تقویت تعامل بین بخشی جامعه پزشکی و داروسازان کشور نسبت به گذشته بیان داشت: وقتی از درمان صحبت می کنیم، بخش مهمی از درمان بیماران‌ را درمان های دارویی بر عهده دارد. بنابراین اگر تمامی کادر درمان با بهترین تشخیص، بهترین مراقبت های قبل از دارو را انجام دهند اما دارو و یا داروی با کیفیت در دسترس نباشد در نهایت بیمار بهره ای که باید از درمان دریافت کند را دریافت نخواهد کرد.

محرمانگی اطلاعات بیماران رکن اصلی حکمت پزشکی

کلانتری با اشاره به اینکه کل سیر تولید، ‌واردات، ‌ ورود دارو به شبکه توزیع، انتقال به داروخانه ها، مراکز درمانی و در نهایت دریافت دارو از سوی بیمار همگی برای بالاترین اثرگذاری نیازمند همکاری پزشکان، داروسازان و سایر کادر درمان کشور است. بر این اساس امیدواریم این سمینار سه روزی ای که برگزار می شود بتواند بتواند در بهبود روابط متقابل پزشک و داروساز موثر باشد. این اتفاق می تواند به افزایش بهره گیری از توانمندی های داروسازان در بخش های درمانی و ارتقای شاخص هایی که کمرنگ شده اند کمک کند. همچنین بهبود وضعیت اخلاق پزشکی در جامعه را برای درمان بهتر بیماران به همراه خواهد داشت.

کلانتری: امروز فشار بزرگی در همه بخش ها به این دارو و درمان کشور وارد می شود که توزیع دارو، دریافت مشاوره و درمان بیماران از طریق فضای مجازی انجام شود

این داروساز ادامه داد: انجمن داروسازان سعی دارد مقدمه درمان بیماران را آنطور که نیاز پزشکان است فراهم و با مداخلات افراد فاقد صلاحیت به صورت جدی مبارزه کند. بنابراین تلاش داریم ارتباطی که مبتنی بر حکمت پزشکی با بیمار است همچنان از طریق ارتباطات چهره به چهره ادامه یابد و تحت هیچ شرایطی آسیب نبیند.

رئیس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: امروز فشار بزرگی در همه بخش ها به این دارو و درمان کشور وارد می شود که توزیع دارو، دریافت مشاوره و درمان بیماران از طریق فضای مجازی انجام شود. بنابراین در جامعه داروسازی دنبال آن هستیم که جلوی انحراف درمان بیماران از مسیر درست را بگیریم.

وی اضافه کرد: خوشبختانه تا این لحظه توانسته ایم تصمیم گیران حوزه های اقتصادی کشور را متقاعد کنیم که دارو و درمان مسائلی نیستند که همچون کالاها و سایر خدمات از طریق اینترنت و فضای مجازی بر اساس نیاز غیر تخصصی که بیمار اعلام می کند ارائه شوند. نهایت تلاشمان را کرده ایم که به مسئولان متذکر شویم که امنیت اطلاعات سلامت و محرمانه ماندن اطلاعات بیماران رکن اصلی حکمت پزشکی در تمام دنیا و ایران است و امیدوارم این صدا به گوش مسئولان برسد و ساختار پزشکی و درمان بیماران از مسیر درست منحرف نشود.

بودجه دارویار همچنان تامین نشده

محمود فاضل رئیس شورای عالی نظام پزشکی نیز در ادامه بیان داشت: یکی موضوعات اساسی و همیشگی ما بحث تعرفه های پزشکی است که باید قبل از شروع سال آینده زودتر اعلام شود و جای تاسف دارد که اغلب ترک فعل ها در حوزه پزشکی از جانب دولت به صورت مکرر انجام می شود. آن چیزی که امروز شورای عالی بیمه سلامت تعیین کرده عددی است که نسبت به سال های قبل رشد بیشتری داشته است.

وی افزود: آقای مخبر معاون اول ریاست جمهوری قول مساعدت حداکثری را برای تصویب تعرفه های پزشکی ۱۴۰۳ داده ان. البته طبیعی است که این رقم در دولت کاهش یابد و ۴۶ درصد رشد تعرفه ای که اعلام شده و همان هم نمی تواند خواسته های اولیه این حوزه را پوشش دهد باز در دولت تغییر می یابد.

فاضل: درخواست ما نیز این است که دولت متوجه باشد که تعرفه نه به عنوان ابزار سرکوب بلکه به عنوان یک ابزار مترقی و رگولاتوری است

فاضل ادامه داد: متاسفانه سازمان برنامه و بودجه در شورای عالی بیمه سلامت برای خود حق وتو قائل است و تعرفه های تصویب شده را به دلخواه تعدیل و اصلاح می کند. این حق وتو را ظالمانه می دانیم و به هیچ وجه آن را به رسمیت نمی شناسیم. درخواست ما نیز این است که دولت متوجه باشد که تعرفه نه به عنوان ابزار سرکوب بلکه به عنوان یک ابزار مترقی و رگولاتوری است تا انضباط بین طرفین تعرفه نه فقط در نظام پزشکی بلکه در تمام حوزه ها شکل گیرد. با این حال مسئولان از این ابزار برای سرکوب استفاده می کنند.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: اگر مسئولان نتوانند در این حوزه حد تعادل را حفظ کنند و باعث زمین خوردن یک طرف شوند، حتما حوزه سلامت نیز به دنبال آن آسیب خواهد دید. بنابراین اگر حوزه سلامت دچار فروپاشی شود که این روزها دور از انتظار نیست، به کشور نیز خسارت بزرگی وارد خواهد کرد.

فاضل اضافه کرد: همچنین در مورد دستیاری نیز متاسفانه وزارت بهداشت از بخش بهره وری به بهره کشی رسیده است و با رفتاری انسانی با دستیاران برخورد نمی کند. موضوعی که باعث شده افراد در این حوزه نتوانند آینده روشنی را برای خود متصور شوند و نه تنها به لحاظ جغرافیایی بعد از فراغت از تحصیل تحریم می شوند بلکه تعرفه های نادرستی نیز به آن ها تحمیل شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در حوزه طرح دارویار نیز بعید می دانیم که برای سال ۱۴۰۳ بودجه مناسبی در مجلس تصویب شود و متاسفانه بخش مهمی از بودجه سال جاری نیز در طرح دارویار همچنان تامین نشده است.

جایگاه حرفه ای داروسازی را به مردم معرفی کنید

همایون صادقی رییس مجمع نمایندگان انجمن داروسازان ایران در ادامه همایش بیان داشت: در شرایط حساسی قرار داریم و بیش از هر کاری به وحدت گروه های پزشکی نیاز داریم. متاسفانه سیلی ناخواسته به طرف این جامعه سرازیر شده که اگر هر کدام مان ستونی برای مقابله این سیل ویران گر نباشیم همه را دیر یا زود در بر خواهد گرفت.

صادقی: جای تاسف دارد که طی این ۵۰-۶۰ سال اخیر همچنان نتوانسته ایم جامعه داروسازی را نه در بین حاکمیت و نه در بین مردم تثبیت کنیم

وی افزود: جای تاسف دارد که طی این ۵۰-۶۰ سال اخیر همچنان نتوانسته ایم جامعه داروسازی را نه در بین حاکمیت و نه در بین مردم تثبیت کنیم. هنوز نتوانسته ایم یک تصویر درست از داروساز در جامعه به تصویر بکشیم. بنابراین به تبع آن، در حاکمیت هم بازتاب این موضوع را در قالب بروز مشکلات متعدد شاهد هستیم.

صادقی ادامه داد: خوشبختانه اتفاقات خوبی طی سال های اخیر در حوزه داروسازی رخ داده اما کافی نیست و باید جایگاه حرفه ای داروساز را به طور شایسته معرفی کنیم. باید در این حوزه از مردم شروع کنیم تا بازتاب آن را در حاکمیت هم ببینیم.

گفتنی است در انتهای مراسم از شرکت های داروسازی منتخب کشور نیز تقدیر به عمل آمد که نام گروه دارویی برکت همچون رویدادهای دیگر در صدر لیست قرار داشت و خوش درخشید.

شایان ذکر است که گروه دارویی برکت با ۶ شرکت تولید محور خود از جمله البرز دارو، سبحان دارو، سبحان انکولوژی، تولید دارو، ایران دارو و داروسازی ریحانه در دوره‌ ی جامع بازآموزی داروسازان و پزشکان عمومی ایران و سمینار دارو درمانی بیماری‌ های غیر واگیر حضور یافته و میزبان علاقه مندان به آخرین دستاوردهای دارویی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: