کد خبر: ۳۳۹۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 06
مصوبه‌ شورای‌عالی بیمه برای افزایش ۴۶درصدی تعرفه حوزه علوم پزشکی در سال آینده شامل پرستاران هم خواهد شد و به‌گفته عبادی، مجموع اینها می‌تواند اتفاقات بهتری را در آینده رقم بزند.
شفا آنلاین>سلامت>قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری دقیقا 15سال پیش تصویب شد، اما در دولت سیزدهم و از ابتدای فروردین۱۴۰۱ رسما به مرحله اجرا رسید. در ابتدای اجرا هم مشکلاتی داشته اما به‌گفته عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، قرار است این مشکلات به‌تدریج رفع شود.
 به گزارش شفا آنلاین: در ابتدای اجرای این قانون صرفا ۱۷بسته خدماتی پیش‌بینی شده بود و پرستاران براساس آن افزایش کارانه داشتند، اما در ۱۴۰۲ این بسته به ۲۷خدمت افزایش یافت و حالا براساس پیشنهاد معاونت پرستاری وزارت بهداشت به شورای‌عالی بیمه قرار است ۵۰بسته خدمتی در سال آینده مصوب شود. همچنین مصوبه‌ شورای‌عالی بیمه برای افزایش ۴۶درصدی تعرفه حوزه علوم پزشکی در سال آینده شامل پرستاران هم خواهد شد و به‌گفته عبادی، مجموع اینها می‌تواند اتفاقات بهتری را در آینده رقم بزند.

روند صعودی جذب پرستار
معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به توسعه مراکز آموزش عالی پرستاری بیان کرد: «در حال حاضر ۲۱۰مرکز آموزش پرستاری در کشور داریم که این عدد پیش از انقلاب 30مرکز بود. آن زمان کمتر از هزار پذیرش پرستاری وجود داشت اما این رقم در ۱۴۰۲ فقط در کارشناسی پرستاری به 10هزار و 500نفر رسیده ‌است. در 13رشته تحصیلات تکمیلی هم هزار نفر و در دکترای تخصصی ۱۱۵نفر در حال تحصیل هستند. علاوه بر این در رشته‌های اتاق عمل، هوشبری و فوریت‌ها نیز حدود ۵هزار نفر مشغول آموزش هستند که مجموعا بالغ بر ۱۶هزار نفر سالانه در رشته‌های مختلف پرستاری تربیت می‌شوند.»
عبادی با اشاره به افزایش نرخ سالمندی و بیماری‌های مزمن در کشور بر ضرورت آموزش باکیفیت و جذب پرستاران تأکید کرد و گفت: «حدود 48درصد از مجوزهای استخدامی کشور از پایان سال ۹۸ تاکنون درباره پرستاران بوده است. در مجموع طی 2 سال اخیر 3 نوبت جذب گروه‌های پرستاری رخ داده که طی نوبت اول در ۱۴۰۰ حدود ۱۹هزار نفر جذب شدند. در قانون تبدیل وضعیت ایثارگران از مجموع مجوز ۶۸هزار نفری 20هزار و 500پرستار استخدام شدند. همچنین از مجموع ۲۵هزار ظرفیت استخدامی امسال، 50درصد مجوزها به گروه پرستاری اختصاص داشته است.»
او همچنین از تلاش  اصلاح شرح وظایف و ساختار و سازمان حوزه پرستاری هم خبر داد و گفت: «این اقدامات از سال گذشته آغاز شده، برخی به نتیجه رسیده و برخی در مرحله ابلاغ است. طی یک سال گذشته هم ۴ انجمن علمی و پرستاری شامل پرستاری کودکان، سلامت جامعه و سالمندان، مدیریت پرستاری و بزرگسالان و مراقبت ویژه به مجموع انجمن‌های علمی پرستاری افزوده شده است. 2 پروژه هم درباره وضعیت اسکان پرستاران در حال پیگیری است که یکی‌ازآنها مسکن ملی است و دیگری هم پانسیون‌های پرستاری؛ از سال گذشته ساخت پانسیون‌ها آغاز شده ‌است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: