کد خبر: ۳۳۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 05
کودکان زیر 7سال، ساکنان روستاها، عشایر، شهرهای زیر 20هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان بهزیستی همچنین 3 دهک اول درآمدی کشور در قالب نظام ارجاع درمان تحت پوشش درمان رایگان قرار گرفتند؛ جمعیتی حدود 33میلیون نفر به جز کودکان زیر 7سال.
شفا آنلاین>سلامت>سطح دسترسی به ارائه خدمات درمانی در کشور رو به‌افزایش است؛ از توسعه تخت‌های بیمارستانی تا توزیع پزشک در مناطق محروم و توجه به درمان کودکان و اقشار ضعیف. اگر چه هزینه‌های درمان از گرانی‌ها در امان نمانده و بیماران را با مشکلات متعددی مواجه کرده اما براساس سیاستگذاری‌های دولت و وزارت بهداشت نزدیک به 33میلیون نفر در کشور همین حالا درمان رایگان دریافت می‌کنند. سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در نشستی خبری به مناسبت دهه فجر درباره این اقدامات توضیحاتی ارائه کرد. به گفته کریمی برخی از این خدمات برای نخستین‌بار در کشور اجرا می‌شود.‌

درمان‌ رایگان برای 7 گروه
به گزارش شفا آنلاین:کودکان زیر 7سال، ساکنان روستاها، عشایر، شهرهای زیر 20هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و مددجویان بهزیستی همچنین 3 دهک اول درآمدی کشور در قالب نظام ارجاع درمان تحت پوشش درمان رایگان قرار گرفتند؛ جمعیتی حدود 33میلیون نفر به جز کودکان زیر 7سال.

اولین درمان برای هپاتیت‌ c
برای نخستین بار در کشور درمان قطعی هپاتیت c محقق شد و بیماران با کمترین هزینه خدمات درمانی دریافت کردند. هزینه درمانی بیماران هپاتیت چیزی حدود 5میلیون تومان است اما بیماران تحت پوشش بیمه کمتر از 500هزار تومان پرداخت می‌کنند. در حال حاضر ۸۰ هزار بیمار مبتلا به هپاتیت c در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۲۶ هزار نفر درمان قطعی شده‌اند.

خیال بیماران خاص راحت شد
صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در حالی راه‌اندازی شد که سال گذشته با 5هزار میلیارد تومان و امسال با 7هزار میلیارد تومان 57بسته درمانی به بیماران ارائه کرد. بیش از صد بیماری هم تحت پوشش این صندوق قرار دارد. 53مرکز دولتی راه‌اندازی و 150بسته هم به بیمه‌های پایه اضافه شده ازجمله خدمات توان‌بخشی در حوزه اوتسیم، خدمات طب ایرانی و سالمندی و... همچنین 308دستگاه های‌تک در مراکز دانشگاهی و ۱۳۷۳ دستگاه دیالیز در بیمارستان‌ها توزیع شد.

دوراپزشکی استاندارد شد
دوراپزشکی نیاز نظام سلامت است و استاندارد آن ابلاغ شد. در حال حاضر 37مرکز مجوز ارائه خدمات دوراپزشکی دریافت کرده‌اند. در حال حاضر این خدمات تنها مشاوره پزشک(عمومی) از پزشک(متخصص) است تا خدمات تسریع شود.‌

رکورد در پیوند عضو
سال گذشته 3500پیوند عضو موفق در کشور انجام شد که به نوعی رکورد محسوب می‌شود. امسال هم این روند افزایشی یافت. شاخص اهدای عضو(تعداد اهدای عضو در سال به ازای هر یک میلیون نفر) در کشور هم به 13.4افزایش پیدا کرده است.

خدمت به 2هزار کودک ناشنوا
صف انتظار برای کاشت حلزون شنوایی طی 2 سال اخیر صفر شده است. طی این مدت 2هزار حلزون شنوایی به‌صورت رایگان برای کودکان زیر 4سال کاشت شده است. خدمتی که نه‌تنها مشکل شنوایی این کودکان را برطرف کرده که مشکلات مربوط به تکلم آنها هم رفع شده است.

توسعه توریسم درمانی
در حال حاضر 290مرکز گردشگری سلامت در کشور وجود دارد که 147مجوز فعالیت این مراکز طی 2 سال اخیر صادر شده است. سال گذشته هم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای دریافت خدمات درمانی به کشور سفر کردند که منجر به ارزآوری یک میلیارد دلاری برای کشور شد.

توزیع پزشک در مناطق محروم
امسال 2800پزشک در مناطق مختلف کشور توزیع شد که 75درصد این پزشکان به مناطق محروم اعزام شدند. اجرای یکسان‌سازی حرفه‌ای بخش‌های خصوصی و عمومی، حذف سقف کارانه به‌علت ایجاد انگیزه برای حضور پزشکان در مناطق محروم، کاهش مالیات پزشکانی که فقط در مراکز دولتی خدمات‌رسانی می‌کنند هم از دیگر خدمات بود.

سطح جدید برای درمان ناباروری
علاوه بر پوشش 90درصدی ارائه خدمات ناباروری، طی 2سال گذشته 87مرکز سطح 2ارائه‌کننده خدمات ناباروری هم در کشور ایجاد شد که پیش از این مشابه آن وجود نداشت. بخش عمده‌ای از ناباروری‌ها در این مراکز قابل درمان است و نیازی به ارجاع به سطوح بالاتر و تخصیص هزینه‌های بالاتر نیست.

تخت‌ها بیشتر شدند
10درصد از 160هزار تخت موجود در کشور طی 2 سال اخیر افتتاح شده است. تعداد تخت‌های PICU (آی‌سی‌یو اطفال)‌ دو برابر و تخت‌‌های ICU هم نزدیک 3هزار تخت افزایش یافت. در کشور حدود 90تخت توان‌بخشی وجود دارد اما با تدوین بسته ارتقای توان‌بخشی موافقت اصولی برای افزایش به 170تخت گرفته شد./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: