کد خبر: ۳۳۹۲۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 04
ارائه بهترین سن بارداری به این معنا نیست که این موضوع در سنین دیگر امکان‌پذیر نیست، بلکه به این معناست که زنان در این سنین کمتر دچار مشکل خواهند شد و در سنین بالاتر ممکن است به روش‌های کمک‌‌باروری و البته‌ اقدامات پرهزینه‌تری نیاز باشد.
شفا آنلاین>سلامت> اهمیت مشاوره‌های پیش از بارداری، سن طلایی برای بارداری، آمار استفاده از رحم اجاره‌ای، افزایش سن ازدواج، نرخ باروری خراسان‌رضوی و... از جمله موضوعاتی بود که در نشست خبری تشریح اقدامات حوزه سلامت در‌خصوص جوانی جمعیت و ارتقای آگاهی درباره بارداری مطرح شد.
به گزارش شفا آنلاین:مدیر امور بیمارستان‌ها و تعالی خدمات بالینی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به فعالیت پنج مرکز ناباروری در مشهد که یکی از این مراکز تحت‌عنوان مرکز میلاد و دولتی است، اظهار کرد: در این مراکز، خدمات مربوط به ناباروری در سه سطح موردنظر انجام می‌شود و طی سه ماهه پاییز امسال به طور متوسط، 2هزارو500 مراجعه‌کننده برای دریافت خدمات مختلف در مرکز میلاد داشته‌ایم. در ‌مجموع مراکز ناباروری در مشهد در این بازه زمانی، حدود 15‌هزار مراجعه‌کننده داشته‌ایم. این آمار مراجعه به نسبت سال گذشته، افزایش 10 تا 15‌درصدی پیدا کرده است.
رضا وثوقی‌مقدم با اشاره به اینکه به‌طورکلی 30درصد مراجعان به بیمارستان‌های مشهد را افراد غیربومی تشکیل می‌دهند، اضافه کرد: در‌واقع ارائه بهترین سن بارداری به این معنا نیست که این موضوع در سنین دیگر امکان‌پذیر نیست، بلکه به این معناست که زنان در این سنین کمتر دچار مشکل خواهند شد و در سنین بالاتر ممکن است به روش‌های کمک‌‌باروری و البته‌ اقدامات پرهزینه‌تری نیاز باشد.


هر‌ماه، 15 رحم اجاره‌ای
وثوقی‌مقدم درباره آمار و ارقام رحم اجاره‌ای بیان کرد: در مرکز میلاد، هر‌فصل یک مورد تحت‌عنوان رحم اجاره‌ای داریم و درمجموع مراکز خصوصی ماهی 10 تا 15 مورد رحم اجاره‌ای داریم که اقدامات مربوط به آن انجام می‌شود.
استاد گروه زنان دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز با اشاره به اینکه هیچ موضوعی در پزشکی به اندازه رشته زایمان و مامایی وابسته به همه رشته‌های پزشکی نیست، بیان کرد: نکته مهم، مشاوره‌های پیش از بارداری و مراقبت‌های دوران بارداری است که باید در مراکز معتبر انجام شود تا بتوانیم طوری برنامه‌ریزی کنیم که مادر و فرزند سالمی داشته باشیم.


حدود 15‌درصد زوج‌ها نابارور هستند
نفیسه ثقفی با بیان اینکه در مشاوره‌های پیش از بارداری سن، بیماری‌های زمینه‌ای، سابقه بارداری‌های پرخطر و... بررسی می‌شود که با توجه به این نکات، زنان می‌توانند بارداری موفقی داشته باشند، ادامه داد: ممکن است چیزی حدود 13 تا 15‌درصد زوج‌ها نابارور باشند.
وی بیماری‌هایی نظیر دیابت را مانع از بارداری ندانست و افزود: زنان باید مشاوره پیش از بارداری را دریافت کنند و فقط زمانی مادر اجازه بارداری ندارد که این موضوع سلامتش را به خطر بیندازد؛ در این موارد نیز امکان استفاده از رحم اجاره‌ی وجود دارد که این اقدام از نظر قوانین کشور نیز بلامانع است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه سن ازدواج افزایش پیدا کرده است، بیان کرد: بهترین سن برای بارداری بانوان بین 18 تا 35 سال است.
مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اشاره به اینکه قانون جوانی جمعیت در سال‌1400 مصوب شده است، گفت: این قانون در سال‌1401 برای اجرا ابلاغ و جایگاه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز در آن مشخص شد.


نرخ باروری استان درحد بقای نسل
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار شهرآرا و در‌خصوص نرخ باروری در استان، بیان کرد: متوسط تعداد فرزندانی که یک زن در سن باروری خود به جا می‌گذارد یک استاندارد بین‌المللی است که این پیمایش‌ها هر پنج سال یک‌بار انجام می‌شود. آخرین عدد کشوری برای این موضوع حدود 1.9 و در استان 2.5 بوده است.
وی ادامه داد: اکنون این میزان در کشور 1.6 و در شهرستان‌های تحت‌پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد 1.9 است. به‌طور‌کلی زمانی که این نرخ 2.5 باشد، در حد بقای نسل است و زمانی که بیش از این میزان باشد، افزایش جمعیت صورت گرفته است و نرخ کمتر از 1.5 نیز نشان‌دهنده چاله جمعیتی است. متأسفانه سیکل معیوبی در جامعه ما شکل گرفته که سن ازدواج در جامعه بالا رفته و تمایل به فرزندآوری کم شده
است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: