کد خبر: ۳۳۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 04
به روایت وزارت بهداشت، در سال گذشته 803هزار تولد زنده داشته‌ایم که در حوزه خودش یک افتخار محسوب می‌شود. یکی از شاخص‌های بررسی سلامت عمومی در یک جامعه، نرخ تولد زنده نوزادان و همچنین مرگ‌ومیر مادران و کم و زیاد بودن آن است که در این حوزه پیشرفت فوق‌العاده‌‌ای داشته‌ایم.
شفا آنلاین>سلامت>وزارت بهداشت این روزهــا، سلسله نشست‌های خبری به بهانه فرا رسیدن دهه فجر برگزار کرده و برگزار می‌کند. در این نشست‌ها، توسعه پزشکی، سلامت و دارویی ایران در روزهای بعد از انقلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
به گزارش شفا آنلاین:در یکی از این نشست‌ها، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، نکته‌های جالبی درباره حوزه سلامت و پزشکی ایران بعد از انقلاب مطرح کرده است که نگاهی به آنها می‌اندازیم. 
به روایت وزارت بهداشت، در سال گذشته 803هزار تولد زنده داشته‌ایم که در حوزه خودش یک افتخار محسوب می‌شود. یکی از شاخص‌های بررسی سلامت عمومی در یک جامعه، نرخ تولد زنده نوزادان و همچنین مرگ‌ومیر مادران و کم و زیاد بودن آن است که در این حوزه پیشرفت فوق‌العاده‌‌ای داشته‌ایم. از دیگر نکته‌های جالب مطرح شده در این نشست، سن امید به زندگی ایرانیان است. به روایت وزارت بهداشت، این عدد در زنان ایرانی به 78.5سال در سال گذشته رسیده؛ و البته در آقایان 76.2سال بوده. از دیگر نکته‌های مطرح‌شده، موارد مرتبط با بیماری‌های واگیردار بوده است؛ به‌عنوان مثال، مالاریا که هنوز هم در جهان مرگ‌ومیر زیادی دارد، در ایران به‌شدت کم شده است؛ آن‌هم درحالی‌که این بیماری در برخی همسایگان ما وجود داشت و سیل‌های 2 سال پیش نیز، باعث رشد آن شده بود، اما حالا، با کاهش چشمگیر آن روبه‌رو هستیم. از دیگر نکته‌های مطرح شده در این نشست، واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس بود که گفته می‌شود از سال 1390روی میز بوده ولی عملیاتی نمی‌شده است. همچنین از عمده بستری‌های مربوط به بیمارستان‌ها هم صحبت شد که مربوط به بیماری‌های گوارشی هستند. این در حالی است که واکسن‌های مطرح شده، می‌توانند تا 40درصد بیماری‌های گوارشی در بیش از 10 هزار مورد بستری کودکان را کاهش دهند. ریشه‌کنی هپاتیت سی هم که برنامه‌ای اثرگذار در سطح منطقه است، دنبال خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: