کد خبر: ۳۳۹۲۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 04
دلار ۵۶ هزار تومان؛ تورم ۴۵ درصدی
حمید شجاعی: دولت کم کم به 3 سالگی خود نزدیک می‌شود و طی این مدت جامعه با فراز و فرودهای اقتصادی بسیاری مواجه بوده است.

شفا آنلاین>سلامت>این در حالی است که سیدابراهیم رئیسی چه در زمان تبلیغات انتخاباتی و چه پس از تشکیل دولت وعده‌هایی را در جهت حل مشکلات به جامعه ارائه کرد که در این بین وعده‌های اقتصادی نمود بیشتری داشت. وعده‌هایی که با گذشت 2 سال و اندی هنوز در حد همان وعده مانده و کمتر شاهد تحقق این وعده‌ها از سوی دولت بوده‌ایم و به‌نظر تحقق وعده‌ها جای خود را به مفاهیم دیگری داده است.

به گزارش شفا آنلاین: لذا بد نیست که باردیگر نظری بر وعده‌های ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور بیندازیم  و درصد تحقق آنها را بر آورد نماییم. وعده‌هایی همچون «تغییر وضع موجود به نفع مردم، اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، ایجاد سامانه شفافیت و شفاف‌سازی اقدامات، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، ایجاد یک میلیون شغل در هر سال (۴ میلیون شغل در پایان ۴ سال)، رساندن تورم به نصف میزان فعلی و پس از آن، تک رقمی کردن تورم، ایجاد سامانه جامع اطلاعات اقتصادی، کنترل گرانی و مقابله با گران‌سازی متناسب‌سازی حقوق مردم با تورم، رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه و رونق اقتصاد فضای مجازی.» حال سخن اینجاست؛ رئیس‌جمهور که از همان ابتدا از برنامه 7 هزار صفحه‌ای اقتصادی و حل 3 روزه مساله بورس و وعده‌هایی که در بالا ذکر شد سخن می‌گفت چگونه است که امروز در آستانه آغاز سومین سال دولت خود هنوز نتوانسته به آنچه در خصوص وعده‌هایی اقتصادی گفته عمل کند؟ در این میان پرسش‌هایی نیز مطرح است که شاید پاسخ به آنها بتواند تا حدی گره‌گشا باشد و راهکاری پیش‌رو قرار دهد. پرسش‌هایی از این دست که آیا امروز با روی کارآمدن دولت رئیسی و گذشت قریب به سه سال از عمر دولت تغییر به نفع مردم رقم خورده یا نارضایتی‌ها به مراتب بیش از گذشته شده است؟ چه شد که از  ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال صرفا به وعده آن قناعت شد و در پاسخ پرسش‌ها گفته می‌شود مگر قرار است دولت مسکن بسازد؟ ایجاد یک میلیون شغل در سال به کجا رسید؟ از میزان تورم چه‌‌خبر؟ قرار بود میزان تورم وقت ابتدا به نصف رسیده و سپس تک رقمی شود، اما آیا تورم نزدیک به 45 درصد نشانی از نصف شدن تورم دارد و دورنمایی از تک‌رقمی شدن آن را نشان می‌دهد؟ از قیمت سکه، ارز، مسکن و... نیز بهتر است چیزی نگوییم که خود پیداست در این حوزه‌ها شرایط چگونه است. فقط به یاد داریم که رئیسی در انتخابات سال 96 در خصوص قیمت ارز گفته بود: «خدارا شکر ما رئیس‌جمهور نشدیم دلار بشود 5 هزار تومان» محض اطلاع رئیس‌جمهور محترم امروز دلار به 56 هزار تومان رسیده یعنی چیزی بیش از 10 برابر. حال نکته اینجاست که به‌طور مشخص کدام وعده دولت طی این مدت به سرانجام و تحقق رسیده است؟ البته ناگفته نماند که نباید تلاش دولت را در جهت حل مشکلات نادیده گرفت اما چه بهتر که این تلاش هدفمند و منتج به نتیجه باشد.

*جشن عمل به کدام وعده؟!

سفرهای استانی دولت رئیسی پنجشنبه و جمعه با سفر به هرمزگان ادامه یافت و در این سفر با حضور رئیس‌جمهور برخی واحدهای تولیدی از کار افتاده به چرخه تولید و احیا بازگشتند و برخی مصوبات دولت در سفر قبلی به نتیجه رسید. اما برخی رسانه‌ها آنچنان این مساله را برجسته‌سازی می‌کنند گویی اینکه دولت وعده‌‌هایش در حوزه اقتصاد و معیشت کلان جامعه را محقق کرده است. نگاهی به شرایط بغرنج اقتصادی و معیشتی جامعه حکایت‌گر این نکته است که هنوز آنچنان دستاوردی از سوی دولت رئیسی به‌دست نیامده که به قول کیهان‌نشینان دولت جشن عمل به وعده بگیرد. تحقق مصوبات سفرهای استانی و در این مورد خاص هرمزگان در جای خود محفوظ و شایسته توجه، اما اینکه برخی رسانه‌ها این روند را به نحو دیگری تفسیر کنند جای تامل دارد. دولت پیشین نیز در سفرهای استانی دستاوردها و مصوبات محقق شده‌ای داشت و هر پنجشنبه یک افتتاح را در دولت حسن روحانی شاهد بودیم، اما همین رسانه‌ها با سیاه‌نمایی نسبت به عملکردهای دولت وقت آن دستاوردها را به هیچ انگاشتند و انواع هجمه‌ها را به دولت روحانی وارد آوردند. حال اینکه این دولت از حمایت کامل این رسانه‌ها  و همچنین صداوسیما برخوردار است که کوچک‌ترین کارهای دولت را پوشش می‌دهند. اما هنوز انتقادات و پرسش‌ها نسبت به دولت و عملکردهای اقتصادی‌اش بر سر جای خود محفوظ است و مشخص نیست که برخی رسانه‌ها تلاش دارند که چه چیزی را تحت عنوان جشن عمل به وعده‌ها نشان دهند.

تکنیک های حاکمیت بر ذهن و قلب مشتریان

 *دولت در مورد شاخص‌ها شفاف‌سازی کند

یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تحقق وعده‌های دولت اظهار داشت: دولت باید اعلام کند که شاخص‌ها از ابتدای تشکیل تاکنون چه میزان بوده است. یعنی نرخ تورم را از چقدر به چقدر رسانده است. شاخص‌ها به کنار؛ کالاهای اساسی روغن برنج، مرغ، گوشت و شکر ابتدای دولت آقای رئیسی چه قیمتی داشته  و الان چه قیمتی دارد؟ یا نرخ ارز را اگر در نظر بگیریم الان 2 برابر شده در حالی‌که صادرات نفت‌مان بیشتر بوده است. مهدی پازوکی گفت:  برخی نمی‌خواهند بپذیرند که تحریم بر روی اقتصاد ایران تاثیر دارد  و اتفاقا این نپذیرفتن به نفع کاسبان تحریم است. الان وضع عده‌ای در کشور بسیار خوب شده از جمله کاسبان تحریم، رانت‌خواران. مگر این دولت نمی‌گوید که من با فساد مخالفم درباره فساد «دبش» بگوید که چه کسانی را برکنار کرده و میزان دقیق این سوءاستفاده چقدر بود است؟ هنوز افکار عمومی این مساله را نمی‌داند. وی افزود: به‌نظر من دولت رسما اعلام کند که نرخ ارز در مردادماه 1400 که دولت سیزدهم روی کارآمده چقدر بوده و الان چقدر است. ارزش پول ملی چقدر کاهش پیدا کرده است. قیمت کالاهای اساسی کف کوچه و خیابان چقدر بوده و چقدر شده است. این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اکنون مسائل مشخص است که آیا در سیاست خارجی نسبت به دولت قبلی تعامل با منطقه و جهان بهتر شده یا بدتر؛ در سیاست داخلی و اقتصاد نیز می‌بینیم که برای یک معلم اگر ارث پدری نداشته باشد خرید یک اتومبیل آرزو شده است.

انتشار : ۱۴۰۲/۱۱/۱۵ ۰۰:۵۹:۴۱
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: