کد خبر: ۳۳۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 03
رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران، به تشریح دستاوردهای حوزه سلامت در عرصه تربیت پزشک در کشور پرداخت.‌
شفا آنلاین>سلامت>محمد رئیس‌زاده، در مراسم «دستاوردهای ۴۵ ساله نظام سلامت»، گفت: ۱۶۰ هزار و ۹۱۲ پزشک در کشور حضور دارند. در حال حاضر حدود ۶۰ هزار پزشک در مقاطع دکتری عمومی و دستیاری پزشکی مشغول به تحصیل هستند. اگر این افراد را به تعداد پزشکان کشور بیافزاییم تعداد پزشکان حاضر در کشور حدود ۲۰۰ هزار نفر است.

به گزارش شفا آنلاین:وی درباره جامعه آماری پزشکان کشور، افزود: ۹۸ هزار پزشک عمومی در کشور حضور دارند و تعداد پزشکان متخصص نیز حدود ۶۱ هزار نفر است.

رئیس زاده با اشاره به اینکه آمار و ارقام مربوط به تعداد پزشکان در سال ۶۲ در دسترس است، گفت: بررسی مقابله‌ای تعداد پزشکان در سال‌های ۶۲ و ۱۴۰۲ بیانگر این است، تعداد پزشکان کشور در سال ۶۲ حدود ۱۳ هزار نفر بود که این تعداد در حال حاضر حدود ۱۶۰ هزار نفر است. بر اساس آمار و ارقام، تعداد پزشکان کشور حدود ۱۳ برابر شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، درباره تعداد زنان پزشک، افزود: سال ۶۲ حدود ۲۰۰۰ پزشک زن در کشور مشغول به فعالیت بودند اما در حال حاضر تعداد آنها به ۷۱ هزار نفر رسیده است. آمار و ارقام بیانگر این است، تعداد زنان پزشک کشور ۳۵ برابر شده است. ما بر اساس ارزش‌ها و فرهنگ کشور خود به زنان پزشک نیاز داریم.

رئیس‌زاده ادامه داد: تعداد پزشکان مرد در سال ۶۲ حدود ۱۱ هزار نفر بود که این تعداد به ۸۵ هزار نفر رسیده است. همچنین تعداد پزشکان عمومی از ۸۰۰۰ نفر در سال ۶۲ به ۹۶ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی درباره تعداد پزشکان متخصص گفت: تعداد زنان متخصص در سال ۶۲، ۷۱۷ نفر بود که این تعداد در حال حاضر حدود ۲۱ هزار نفر است؛ به عبارتی می‌توان گفت که تعداد زنان متخصص در دوران انقلاب اسلامی ۳۰ برابر شده است. همچنین تعداد پزشکان متخصص آقا حدود ۴۰۰۰ نفر بود که در حال حاضر تعداد آنان ۲۸ هزار نفر است بنابراین تعداد پزشکان متخصص آقا حدود ۷۰ برابر شده است.

رئیس‌زاده ادامه داد: سال ۶۲ تعداد فوق متخصصانی که در کشور حضور داشتند ۷۴ نفر بود اما در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ فوق‌تخصص پزشکی در کشور حضور دارند. به طور قطع تربیت یک پزشک فوق متخصص کار بسیار بزرگی است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اضافه کرد: سال ۶۲ تعداد پزشکان زنی که فوق تخصص داشتند سه نفر بود اما در حال حاضر تعداد آنان حدود ۱۶۰۰ نفر است همچنین تعداد دستیاران تخصصی (فلوشیپ) ۱۴۰۷ نفر است.

وی درباره وضعیت رشته جراحی مغز و اعصاب گفت: سال ۶۲ تعداد پزشکان جراح مغز و اعصاب معادل ۱.۴ در یک میلیون نفر بود. استاندارد جهانی درباره تعداد جراحان مورد نیاز در یک میلیون نفر معادل ۶ است. تعداد جراحان در یک میلیون نفر در کشورهای آمریکا و ترکیه به ترتیب ۱۰ و ۱۳ است. در حال حاضر، تعداد جراحان مغز و اعصاب ایرانی در یک میلیون نفر معادل ۱۳ است.

رئیس‌زاده با بیان اینکه دستاوردهای حوزه سلامت مصداق جهاد تبیین است که در کانون توجه رهبری قرار دارد، افزود: در گذشته حدود ۱۱ هزار بیمار به خارج از کشور اعزام می‌کردیم که سرانه درمان هر کدام حدود ۱۰ هزار دلار بود. همچنین ۵۰۰۰ پزشک خارجی در کشور مشغول طبابت بودند که هر کدام ۱۰۰۰ دلار حق‌الزحمه دریافت می‌کردند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران اضافه کرد: ما در عرصه سلامت به خودکفایی رسیده‌ایم که ماحصل این خودکفایی صرفه‌جویی ۲۰ هزار میلیارد تومانی در سال است. مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان را با توجه به تعداد جمعیت و پزشکان سال ۶۲ محاسبه کردم که با رشد جمعیت به طور قطع مبلغ ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه «فدراسیون جهانی آموزش پزشکی» کیفیت آموزش پزشکی عمومی ایران را تأیید کرده است، خاطرنشان کرد: سال ۸۳ هنگامی که وزیر بهداشت مسئولیت معاونت آموزشی وزارت بهداشت را برعهده داشت، استانداردهای فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را در کشور اجرا کرد. بر اساس اظهارات رئیس فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، آموزش پزشکی ایران می‌تواند یک الگو در سطح جهان باشد.

رئیس‌زاده با بیان اینکه تحلیل جایگاه کنونی از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: ما باید جایگاه کنونی خود را تحلیل کنیم و بدانیم که چرا در چنین جایگاهی قرار داریم.

وی درباره تعداد پزشکان به جمعیت در کشور، گفت: برخی بر این باورند که تعداد پزشکان کشور ۱۱.۸ در ۱۰ هزار نفر است اما آمار و ارقام نشان می‌دهد که این عدد معادل ۱۵ در ۱۰ هزار نفر است. همچنین برخی به دروغ ادعا می‌کنند که تعداد پزشکان کشور طی ۳۵ سال گذشته افزایش نیافته است، اما چنین موضوعی صحت ندارد. همچنین موضوع کیفیت و کمیت برای ما در آموزش پزشکی اهمیت دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: