کد خبر: ۳۳۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۰ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 02
خدمات درمانی ایران طی چهار دهه گذشته به قدری توسعه یافته که هر ساله هزاران مسافر را برای درمان به سمت کشورمان جذب می‌کند.
شفا آنلاین>سلامت>امروز در آستانه چهل و پنج سالگی انقلاب اسلامی وضعیت بهداشت و درمان در اقصی نقاط کشور به‌گونه‌ای تغییر کرده و پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف به ارمغان آورده است که می‌توان به آن بالید و افتخار کرد. یکی از این پیشرفت‌ها، در حوزه بهداشت رقم خورد. براساس آمار، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه‌های مختلف از جمله بهداشت و سلامت، پیشرفت‌های فراوانی حاصل شده است. افرایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، توسعه بهداشتی، افزایش امید به زندگی و کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک سال سال و کاهش مرگ و میر مادران، رشد تعداد پزشکان و متخصصان حوزه سلامت و رشد دانشگاه‌های علوم پزشکی، ارتقا تجهیزات پزشکی و درمانی و ... بخشی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه پزشکی و بهداشت محسوب می‌شود.   
به گزارش شفا آنلایندر یادداشت پیش رو، به یکی از دستاورد‌های نظام سلامت یعنی مراجعه به ایران از سایر کشور‌ها برای درمان و انجام عمل‌های جراحی می‌پردازیم.

نظام درمانی ایران دارای ظرفیت و کیفیت بسیار بالایی بوده و علاوه بر آمادگی برای انتقال تجارب، همکاری در توسعه نظام‌های درمانی، توانمندسازی مدیران درمان کشور‌ها و همکاری در تدوین راهنما‌های بالینی، به جهت در اختیار داشتن پزشکان ماهر و بهره‌مندی از تجهیزات پزشکی پیشرفته، پذیرای بسیاری از بیماران ارجاعی از دیگر کشور‌ها بوده است. طی سال گذشته نظام درمانی کشورمان میزبان بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار مراجعه‌کننده از سایر کشور‌های منطقه بوده است.


طب ایرانی نیز خدمات تندرستی و سایر زمینه‌های طب مکمل نیز از حیطه‌های قابل ارائه نظام گردشگری سلامت در ایران اسلامی است که از رایج‌ترین و محبوب‌ترین خدمات در این حوزه، می‌توان به مواردی همچون جراحی‌های زیبایی، جراحی چشم و قلب، بیماری‌های مرتبط با سرطان، دندان‌پزشکی، درمان ناباروری، پیوند عضو و آب درمانی اشاره کرد.


در سال ۱۴۰۱ از ۱۶۴ ملیت گوناگون و از پنج قاره جهان گردشگر سلامت وارد کشورمان شده است، البته تعداد گردشگران سلامت از برخی ملیت‌ها چند صد هزار نفر و شمار گردشگران سلامت برخی کشور‌ها نیز به ویژه از قاره‌ها و مناطق دوردست محدود بوده است. بیشترین مراجعه کنندگان از کشور‌های افغانستان و عراق بوده و در رتبه‌های بعدی به ترتیب، کشور‌های پاکستان، آذربایجان، عمان، ارمنستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه و بحرین قرار دارند.


براساس گفته سعید کریمی، معاون درمان وزیر بهداشت؛ بیمارانی که از کشور‌های دیگر به ایران سفر می‌کنند، به ترتیب در زمینه‌های درمان ناباروری و خدمات مربوط به بیماری‌های زنان و زایمان، چشم پزشکی، ارتوپدی، جراحی‌های پلاستیک، عروق و اورولوژی خدمت دریافت کرده‌اند.


بنابراین پیشرفت‌های کشورمان در زمینه‌های گوناگون بهداشت و درمان باعث شده، کشورمان به یکی از کشور‌های مستعد گردشگری سلامت تبدیل شود، به طوری که مجید زنگویی، دبیرکل مرکز گردشگری سلامت کشور‌های اسلامی اظهار کرده است؛ سطح خدمات پزشکی و قیمت هزینه‌های درمانی در ایران در سطح خیلی خوبی در جهان قرار دارد.

نقش دولت و بخش خصوصی در توسعه گردشگری سلامت بسیار اهمیت دارد و حرکت نظامند و مستمر مراکز درمانی و بیمارستانی به توسعه هر چه بیشتر آنها کمک می‌کند.


باید در حوزه گردشگری سلامت به تمام دنیا فکر کنیم و انتظار ما از وزارت گردشگری و بهداشت مشارکت جدی‌تر است.


اما اینکه چقدر از این ظرفیت استفاده می‌کنیم، جای بحث و بررسی آن در این مجال ممکن نیست و گزارش مبسوط و مجزایی می‌طلبد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: