کد خبر: ۳۳۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 01
حدود ۴۲۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و ۷۵ میلیون نفر از آنان برای مدیریت سطح قند خون خود به تزریق انسولین وابسته هستند.

شفا آنلاین>سلامت>قرص‌های انسولین با روکش شکلات می‌توانند جایگزین انسولین تزریقی شوند و نتایج آزمایش روی حیوانات نتایج امیدوارکننده‌ای را برای بیماران دیابتی نشان می‌دهد.

به گزارش شفا آنلاین:آیا جایگزینی بدون درد برای تزریق انسولین وجود دارد؟ ممکن است خبرهای خوبی برای افراد مبتلا به دیابت در راه باشد، زیرا یافته‌های تحقیق کنونی بر روی حیوانات نشان می‌دهد که قرص انسولین قابل بلع که در یک تکه شکلات قرار می‌گیرد ممکن است جایگزین تزریق‌های دردناک انسولین در آینده شود.

حدود ۴۲۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و ۷۵ میلیون نفر از آنان برای مدیریت سطح قند خون خود به تزریق انسولین وابسته هستند.

دانشمندان دانشگاه ترومسو (UiT)، دانشگاه قطب شمال نروژ جایگزین‌هایی را برای تزریق انسولین بررسی و قرص محصور شده با نانوحامل‌های ریز انسولین ایجاد کردند که برای تحویل مستقیم به کبد طراحی شده است.

محقق این تحقیق، پیتر مک کورت از دانشگاه ترومسو، دانشگاه قطب شمال نروژ گفت این روش مصرف انسولین دقیق‌تر است زیرا انسولین را به سرعت به مناطقی از بدن می‌رساند که بیشتر به آن نیاز دارند. هنگامی که انسولین را با سرنگ تزریق می‌کنید، در سراسر بدن پخش می‌شود و می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کند.

برخلاف بسیاری از داروهایی که می‌توان آن‌ها را بلعید، انسولین باید تزریق شود زیرا قبل از رسیدن به کبد در معده تجزیه می‌شود، با این حال، محققان این مانع را با ایجاد یک پوشش محافظ حل کردند که تنها زمانی می‌تواند در کبد تجزیه شود که سطح قند خون بالا باشد.

مک کورت توضیح داد: ما پوششی ایجاد کرده‌ایم که از انسولین در برابر تجزیه شدن توسط اسید معده و آنزیم‌های گوارشی در مسیر عبور از سیستم گوارش محافظت می‌کند و آن را تا رسیدن به مقصد، یعنی کبد، ایمن نگه می‌دارد.

محقق ارشد این تحقیق، نیکلاس جی هانت از دانشگاه سیدنی اظهار کرد «برای اینکه انسولین خوراکی را خوش طعم کنیم، آن را در شکلات بدون قند وارد کردیم، این رویکرد با استقبال خوبی مواجه شد».

به گفته هانت، این قرص‌ها روش عملی‌تر و بیمار پسندتری برای مدیریت دیابت ارائه می‌دهند و خطر هیپوگلیسمی (شرایطی که در آن سطح قند خون (گلوکز) پایین‌تر از حد طبیعی می‌شود) را کاهش می‌دهند. این تکنیک برخلاف تزریق‌هایی که در آن تمام انسولین در یک تزریق آزاد می‌شود، امکان آزادسازی کنترل‌شده انسولین را بر اساس نیاز بیمار فراهم می‌کند.

به گفته محققان، روش تحویل انسولین این قرص مشابه عملکرد انسولین در افراد سالم است و عوارض جانبی کمتری خواهد داشت.

زمانی که انسولین را با سرنگ زیر پوست تزریق می‌کنید، مقدار بیشتری از آن به عضلات و بافت‌های چربی می‌رود که معمولا اگر انسولین از لوزالمعده آزاد شود این اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به تجمع چربی شود.

هیپوگلیسمی که به طور بالقوه می‌تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد، با روش جدید شاهد عوارضی کمتر خواهیم بود. علاوه بر این، نیازی نیست با سوزن به بدن خود ضربه بزنید و می‌توانید داروی مورد نیاز خود را کمی بیشتر مصرف کنید.

به گفته محققان، این شکل از انسولین نیازی به نگهداری در یخچال ندارد.

انسولین خوراکی روی کرم‌های لوله‌ای (نماتدها)، موش‌های صحرایی و موش‌های دیابتی آزمایش شده است. در آزمایش اخیر، محققان آنها را روی ۲۰ بابون سالم آزمایش کردند و دریافتند که سطح قند خون آنها کاهش یافته است.

آزمایش‌های انسانی در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهد شد و محققان امیدوارند که این داروی جدید تا دو تا سه سال آینده برای استفاده در دسترس باشد. / هلث

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: