به گزارش شفا آنلاین:وی با تاکید بر اینکه در هر شغلی که مستقیما با ارباب رجوع و مراجعه کننده در ارتباط است ضرورت تدوین و رعایت منشوراخلاقی امری اجتناب ناپذیر است اضافه کرد: بدون شک رعایت الزامات اخلاقی در این مشاغل ونحوه برخورد و ارتباط با مراجعه کنندگان اهمیت زیادی دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه رعایت چارچوبهای اخلاقی از حرفه پرستاری جداشدنی نیست خاطرنشان کرد: بیشترین میزان تماس با دریافت کنندگان خدمت مربوط به شغل پرستاری است و از نظر تنوع کاری هیج بخشی به این اندازه تنوع در مراجعان ندارد.
زالی دریچه آغازین و بیشترین برخورد بیمار و همراه از لحظه ورود به بیمارستان تا لحظه ترخیص را مربوط به پرستاران دانست خطاب به پرستاران توصیه کرد: شما با رعایت اخلاق حرفهای و تکریم بیمار تجربه خوشایندی برای بیماران و همراهانشان رقم خواهید زد.
رئیس دانشگاه در ادامه توضیح داد: بسیاری از بیماران خصوصا افرادی که در شرایط سخت برای اولین بار متوجه ابتلای خود به بیماری میشوند، وارد مکانیسم انکار شده و این درشرایطی است که نسبت به بیماری آگاهی کامل ندارند و تلاش دارند اصل موضوع را نادیده بگیرند، در مرحله دوم و پس از گذشت زمان کوتاهی با مشاهده علامتهای بیماری وارد فاز خشم، سپس چانهزنی، افسردگی و در نهایت پیگیری درمان و کنار آمدن با بیماری میشوند، در تمام این مراحل دشوار این پرستارانند که با صبوری، شفقت، مهربانی و رفتارملاطفتآمیز در زدودن آلام بیماران، کاهش اضطرابها و درمان آنان در تلاشند.
وی با اشاره به اینکه روند خدمت رسانی پرستاران تنها معطوف به زمان اقامت بیمار در بیمارستان نیست توضیح داد: بیماران در زمان ترخیص از بیمارستان نیز درباره روند درمان، مراقبتهای بعد و سایر موارد سوالات متعدد و ابهاماتی دارند، پرستاران در این زمینه نیز نقش موثر خود را ایفا کرده و با صبوری و نشاط، به روند التیام خاطر بیماران و همراهان کمک میکنند.
زالی نقش همراه بیمار در روند خدمت رسانی در مراکز درمانی را مورد توجه قرار داد و افزود: نقش همراه در روند درمان بیمار، ارتباط با کادردرمان و پرستاران و کاهش آلام و التیام بیماران انکار نشدنی است بنابراین باید رعایت اخلاق حرفهای درارتباط با همراهان بیمار نیز مورد توجه باشد.
رئیس دانشگاه با تاکید بر این موضوع که 90 درصد منشورهای اخلاقی حوزه پرستاری در ادبیات جهانی مشترک است اضافه کرد: اصول مشترک در تمام دستورالعملها ضرورت کرامت بیمار، رازداری، حفظ محرمانگی، تلاش برای سلامت بیماران، صلاحیت حرفهای و اعتمادآفرینی است.
وی با بیان اینکه در دانش اخلاق پزشکی، اصل اتونومی مورد توجه است، گفت: این واژه از احترام به استقلال فردی بیماره بهره گرفته؛ به این معنا که پزشکان و پرستاران، پس از قرار دادن اطلاعات لازم در اختیار بیمار از طریق جلب مشارکت وی، در خصوص نحوه درمان او تصمیم میگیرند.
زالی خطاب به پرستاران، در توصیف حرفه مقدس آنان خاطرنشان کرد: شما وسیلهای برای درمان بیماران و به عبارتی دست شفا بخش و توانمند پروردگار متعال هستید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر اینکه در سال 1390 آیین نامه اخلاق و اصول حرفهای در رشته پرستاری تدوین شده، ضرورت بههنگام سازی این آیین نامه را مورد توجه قرار داد .
وی نسبت به مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در قالب طرحهای تحقیقاتی با هدف بههنگام سازی آیین اخلاق حرفهای پرستاری اعلام آمادگی کرد.
زالی قداست حرفه پرستاری در آموزههای دینی وتاریخی را یادآورشد و به برخی روایات و احادیث مبنی بر جایگاه والای پرستاران اشاره کرد.
رئیس دانشگاه با تاکید بر این مهم که اساسا بن مایه منشور اخلاقی بر پایه کرامت انسانی است اذعان داشت: خداوند در قرآن کریم برای تمام انسانها کرامت ویژهای قائل شده، این نگاه مبتنی بر دستورات قرآنی در درمان بیماران فارغ از تفاوتهای نژادی و سلیقهای در دستور کار کادر درمان و خصوصا پرستاران است.
وی به جایگاه ویژه رعایت کرامت انسانی در ادبیات باستانی نیز اشاره کرد و گفت: در اثر فاخر شاهنامه به عنوان عصاره نگاه باستانی ایرانیان، 265 بار نام پرستار صراحتا قید شده و از این تعداد 23 مورد مشخصا متمرکز به اهمیت رعایت اخلاق در حرفه پرستاری است.
زالی به بحران عالم گیر و تلخ کرونا اشاره کرد و افزود: شما پرستاران در کرونا سلحشورانه تن بر آتش زدید و در جبهه پیکاری نامتوازن با کرونا جنگیدید، در این بحران خوش درخشید و پرستاران و کادر درمان سرمایه عظیم اجتماعی را بیش از پیش از آن خود کردند.
رئیس دانشگاه تاکید کرد: پرستاران در سخت ترین روزها با رعایت اصول و موازین اخلاقی و با رویکرد مردم دوستانه و زدودن آلام مردم از سرمایه اجتماعی و مردمی خود به خوبی صیانت کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت آموزشهای اخلاقی حرفهای حوزه پرستاری را مورد توجه قرار داد و افزود: مطالعات بیانگر این موضوع است که در عرصههایی که آموزش اخلاق حرفهای مبنای فعالیت پرستاران بوده، رعایت این مورد از سوی افراد محسوستر است.
زالی خواستار استقرار نظام سیستماتیک ثبت خطاهای پرستاری با هدف بررسی تحلیلی، پیشگیری و ارتقای کیفیت خدمات به بیماران شد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر ضرورت حضور فعال پرستاران در کمیتههای پیشگیری از مرگ و میر و عفونتهای بیمارستانی با هدف شناسایی و کاهش آسیبهای احتمالی به بیماران تاکید کرد.
وی با بیان اینکه مطالبهگری و حل مشکلات معیشتی پرستاران جدا از رعایت اخلاق پرستاری نیست ادامه داد: وظیفه مسئولان است که مطالبات به حق، چالشهای متراکم حوزه پرستاری و عزت بخشی به آنان را احصا کنند، این حق اصلی جامعه پرستاری است و باید پیگیری شود ولی نکته اینجاست که در این میان خدمت رسانی به مردم مخدوش نشود.
وی ادامه داد: هیچ مطالبه و اعتراض مدنی نباید خدمت به بیمار را دچار خدشه کند چرا که عدم صدمه به بیمار از اصول اولیه کرامت بیماران است.
زالی با تاکید بر اینکه هر کسی که برای درمان به بیمارستان مراجعه میکند، نیازمند دریافت خدمت است افزود: تردید ندارم جامعه سلامت، مسئولان و مردم قدردان زحمات شبانهروزی پرستاران هستند ولی بی توجهی و عدم خدمت رسانی به مردم حتی در بازه زمانی کوتاه به هیچ عنوان اخلاقی و حرفهای نیست.
وی خطاب به پرستاران گفت: مهمترین ودیعه شما احترام و کرامتتان نزد مردم است، تردید ندارم تمام مردم ایران برای حل معضلات شغلی شما همراه و مجاب هستند و این سرمایه اجتماعی مهم جامعه پرستاری در بین آحاد شهروندان است.