کد خبر: ۳۳۹۱۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - 2024February 01
برای نخستین بار در شهرستان دشتسان صورت گرفت
متخصص گوش، حلق، بینی و جراح سر و گردن بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: برای اولین بار عمل‌ترمیم پارگی پرده گوش به روش آندوسکوپیک در شهرستان دشتستان انجام شد.
شفا آنلاین>سلامت>محمدسینا گلی متخصص گوش، حلق، بینی و جراح سر و گردن بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان در این رابطه، اظهار داشت: در یک عمل موفقیت‌آمیز پارگی مزمن پرده گوش‌های بیماری که از پارگی پرده هر دو گوش رنج می‌برد به روش آندوسکوپیک مورد عمل جراحی قرار گرفت و ترمیم شد.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: انجام ترمیم پرده گوش به روش آندوسکوپیک روشی جدید بوده و در شهرستان دشتستان تاکنون انجام‌نشده بود که به حمدالله این عمل با موفقیت، تلاش و همکاری سایر همکاران اتاق عمل و بیهوشی در بیمارستان شهید گنجی برازجان انجام گرفت.

گلی، در خصوص این عمل جراحی، تصریح کرد: بیمار خانم ۱۷ ساله به علت انجام عمل وی‌.تی (درمان مزمن التهاب گوش میانی با گذاشتن لوله وی.تی) در کودکی با پارگی بزرگ در قسمت قدامی پرده گوش سمت راست و همچنین پارگی کوچک‌تر در قسمت بالایی گوش سمت چپ، مراجعه و پس از تشخیص و انجام معاینات بالینی تحت عمل جراحی هر دو گوش قرار گرفت.

وی در خصوص مزایای این روش عمل نسبت به روش‌های معمول جراحی، افزود: در این روش پشت گوش برش داده نمی‌شود در نتیجه بیمار درد کمتری را متحمل می‌شود و همچنین احتمال عوارض از جمله خونریزی و عفونت بعد از عمل کمتر خواهد بود.

متخصص گوش، حلق، بینی و جراح سر و گردن بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان ادامه داد: به علت اینکه ساختار گوش خارجی دست نخورده باقی می‌ماند دوره نقاهت بیمار کوتاه‌تر شده و بیمار زودتر بهبود می‌یابد و به روال زندگی عادی خود بر می‌گردد.

گلی، در خصوص کاهش مدت زمان عمل در این روش جراحی، گفت: مدت زمان عمل در مقایسه با روش‌های معمول جراحی به سبک قدیم تقریباً نصف تا یک‌سوم کاهش پیدا خواهد کرد.

 وی به دوره نقاهت بعد از عمل هم اشاره کرد و ابراز داشت: بیمار با حال عمومی خوب ۴ ساعت بعد از عمل از بیمارستان ترخیص و با توجه به اینکه پانسمان‌های انجام شده در گوش بیمار جذبی بوده، لذا حداکثر یک ماه بعد از عمل جراحی جذب خواهند شد.

گلی، در خصوص مراقبت‌های بعد از عمل هم اظهار کرد: بیمار باید تا یک ماه از ورود آب به داخل گوشش جلوگیری کند تا ۱۰ روز پرواز هوایی نداشته باشد، با دهان باز عطسه نموده و در کل نباید به پرده گوش فشار وارد شود.

وی افزود: پارگی پرده گوش ریسک فاکتور (افزایش احتمال ابتلا به یک بیماری یا عفونت) خاصی ندارد و معمولاً در اثر آسیب، ضربه، عفونت و گاهی پس از خروج وی تی به وجود می‌آید.

گلی، در خصوص علائم پارگی پرده گوش هم اظهار داشت: اگر پارگی کوچک باشد ممکن است علامتی نداشته باشد ولی معمولاً با کاهش شنوایی، گاهی وزوز گوش و در صورت عفونی شدن با ترشحات چرکی همراه است.

متخصص گوش، حلق، بینی و جراح سر و گردن بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان از زحمات همه همکاران اتاق عمل و بیهوشی که در حین عمل وی را همراهی کردند از جمله سینا عباسی متخصص بیهوشی، فرزانه سعدآبادی، مهدیه بردبار و نیلوفر نیک‌نام کارشناسان بیهوشی و همچنین فرشته بوستانی، شبنم بیاتی، مینا صمصامی و زهرا گرامی کارشناسان اتاق عمل و الهام زمانی مسئول اتاق عمل تشکر و قدردانی کرد.

این روش عمل جراحی پرده گوش تاکنون فقط در مرکز استان بوشهر انجام شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: