کد خبر: ۳۳۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 31
اگر چرخه رشد جسمی و جنسی فرد به‌طور طبیعی پیش نرود نه‌تنها مثبت شمرده نمی‌شود، بلکه تبعات جسمی و روانی متعددی مثل کوتاهی قد، پرخاشگری، افسردگی، عزت نفس پایین، اضطراب و... خواهد داشت.
شفا آنلاین>سلامت>برخورد با بلوغ نوجوانان در مدارس و خانه ها از چالش هایی است که این روزها و در ایام مدرسه بسیار درباره آن می شنویم . کاهش سن بلوغ و بلوغ زودرس احتمالا در ذهن برخی از افراد مثبت تلقی شود؛ چرا که در نتیجه‌ بلوغ، فرد از کودکی فاصله می‌گیرد و وارد دنیای بزرگسالی شده و به عبارتی دنیایش بزرگ‌تر و وسیع‌تر می‌شود. اما به‌گفته متخصصان، این موضوع به همین راحتی هم اتفاق نمی‌افتد. چرا که اگر چرخه رشد جسمی و جنسی فرد به‌طور طبیعی پیش نرود نه‌تنها مثبت شمرده نمی‌شود، بلکه تبعات جسمی و روانی متعددی مثل کوتاهی قد، پرخاشگری، افسردگی، عزت نفس پایین، اضطراب و... خواهد داشت. 
 به گزارش شفا آنلاین:شاید شما هم دوست داشته باشید در این‌باره اطلاعاتی کسب کنید تا بهتر بتوانید تبعات آن را مدیریت کنید؛ پس این مطلب را از دست ندهید.

  کاهش سن بلوغ موضوعی جهانی است و در دختران بیشتر از پسران رخ می‌دهد اما هنوز علت دقیقی برای بروز آن پیدا نشده است، اما به‌نظر می‌رسد نوعی تغییر همگانی در روند رشد نسل بشر در حال وقوع است.

2  بلوغ، دوره‌ای از رشد است که در آن پسر یا دختر، فرآیند بلوغ جنسی را طی می‌کند. دردوران  بلوغ غدد جنسی فرد فعال و شروع به ترشح می‌کند، همچنین بلوغ شامل یک‌سری تغییرات جسمی است که منجر به باروری و ایجاد خصوصیات جنسی ثانویه، ویژگی‌های جسمی مرتبط با مردان و زنان بالغ می‌شود.

3  به‌گفته روا‌نشناسان، این اتفاق در طول تاریخ رخ داده و موضوع جدیدی نیست. صدها سال پیش سن بلوغ خیلی پایین‌تر بوده و به مرور افزایش یافته و مجددا کاهش پیدا کرده است. دلیلش هم می‌تواند تغییرات اقلیمی باشد و نیز رشد تکنولوژی، در دسترس بودن اینترنت، تغییر سبک زندگی و دیگر عواملی که لزوما ربطی به مسائل روان‌شناختی ندارد.

4   به‌گفته روانشناسان اگر بلوغ زودرس تشخیص داده نشود و از تهدید به فرصت تبدیل نشود، می‌تواند عوارض فراوانی داشته باشد؛ عوارضی که گاه به بزرگسالی فرد هم کشیده می‌شود و زندگی و کار و روابط او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

   تحقیقات نشان داده که سن بلوغ بر حسب نژاد، نوع تغذیه و منطقه جغرافیایی تولد افراد، متفاوت است و باید برای ارزیابی سن بلوغ در هر کشور و منطقه‌ای، تحقیقات خاص خود انجام شود.

6  تحقیقات ثابت کرده که سن بلوغ در دخترانی که مرتب ورزش می‌کنند یا ورزش قهرمانی و حرفه‌ای انجام می‌دهند، بالاتر از سن بلوغ دخترانی است که اصلا ورزش نمی‌کنند.

  متخصصان حوزه تغذیه و روانشناسی نیز معتقدند رژیم غذایی نامناسب، تغییر الگوهای تغذیه و مصرف بیش از اندازه فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌ شده، مصرف بیش از اندازه گوشت قرمز، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، جهش ژنی، استفاده بیش از اندازه کودکان از فضای مجازی  در پدیده بلوغ زودرس اثرگذار هستند و نمی‌توان آنها را ندیده گرفت.

مکث
دکتر علیرضا تبریزی، روا‌نشناس و مشاور

درست است که عوامل محیطی در بلوغ زودرس تأثیر دارد، اما میزان اثربخشی عوامل محیطی در مقایسه با مسائل و عوامل پزشکی و ژنتیک بسیار کم است. یعنی اولویت با مسائل مربوط به حوزه پزشکی و ژنتیک است.
با کاهش سن بلوغ، فرد زودتر از سنی که باید، درگیر مسائل جنسی می‌شود و با توجه به پیشرفت تکنولوژی شاید دسترسی‌اش بیشتر هم شده باشد.
از دیگر تبعات کاهش سن بلوغ این است که ارتباط فرد با خانواده دچار یک‌سری معضلات می‌شود و دلیلش هم این است که والدین اطلاعات کافی درباره این سن ندارند و نحوه برخورد درست با فرزند را نمی‌دانند و مشکلات او را بیشتر می‌کنند. مشکلاتی مثل گرایش فرد نوجوان به خلاف، جذب شدن به هنجارهای مغایر با فرهنگ خانواده، طغیان کردن نوجوانان علیه بسیاری از قوانین و.../همشهری




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: