کد خبر: ۳۳۹۰۶۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 31
جراحان و دانشمندان اولین آزمایش خون در جهان را برای سرطان مغز ایجاد کرده‌اند که به گفته کارشناسان می‌تواند انقلابی در تشخیص، تسریع درمان و افزایش نرخ بقا ایجاد کند.

شفا آنلاین>سلامت>آزمایش ارزان‌قیمت می‌تواند به تشخیص زودهنگام تومورهای غیرقابل دسترس مغز، تسریع درمان و بهبود نتایج کمک کند.

به گزارش شفا آنلاین:جراحان و دانشمندان اولین آزمایش خون در جهان را برای سرطان مغز ایجاد کرده‌اند که به گفته کارشناسان می‌تواند انقلابی در تشخیص، تسریع درمان و افزایش نرخ بقا ایجاد کند.

تشخیص تومورهای مغزی مدت‌هاست بسیار دشوار باقی مانده است، اما این تومورها سالانه صدها هزار نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهند و بیش از هر سرطان دیگری، کودکان و بزرگسالان زیر ۴۰ سال در بریتانیا را می‌کشند.

اکنون یک گروه تحقیقاتی آزمایش خون ساده‌ای طراحی کرده‌ است که می‌تواند به تشخیص سریع‌تر بیماران مبتلا به حتی کشنده‌ترین انواع سرطان مغز کمک کند و به‌طور بالقوه آنها را از نمونه‌ برداری‌های تهاجمی و پرخطر جراحی نجات دهد.

کارشناسان گفته‌اند نمونه‌برداری مایع ارزان‌قیمت می‌تواند به تشخیص زودهنگام منجر شود که به نوبه خود درمان را تسریع می‌کند و به‌طور بالقوه نرخ بقا را افزایش می‌دهد. آنها افزوده‌اند این آزمایش به‌ویژه برای بیماران مبتلا به تومورهای مغزی غیرقابل دسترس مفید است که می‌توانند از شروع درمان در اسرع وقت سود ببرند.

محققان مرکز تحقیقات تومور مغزی که توسط امپریال کالج لندن و مرکز خدمات بهداشتی درمانی امپریال کالج لندن اداره می‌شود، دریافتند که این آزمایش می‌تواند دامنه وسیعی از تومورهای مغزی از جمله گلیوبلاستوما، رایج‌ترین نوع تومور تشخیص داده‌شده مغز با درجه بالا در بزرگسالان، آستروسیتوم و الیگودندروگلیوم را به دقت تشخیص دهد. این گروه تحقیقاتی گزارش کرد این آزمایش حساسیت، ویژگی و دقت تحلیلی بالا داشت.

دن نولز مدیر اجرایی موسسه خیریه تحقیقات تومور مغزی گفت: این تحقیقات پیشگامانه می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام و نتایج بهتر برای بیماران تومور مغزی شود.

دانشمندان در حال برنامه‌ریزی مطالعات بیشتر برای تایید نتایج هستند و در صورت موفقیت، بیماران می‌توانند در مدت دو سال از آزمایش جدید بهره ببرند.

آزمایش خون TriNetra-Glio با جداسازی سلول‌های گلیال که از تومور جدا شده‌اند و در خون در گردش هستند، کار می‌کند سپس سلول‌های جداشده رنگ‌آمیزی می‌شوند و می‌توان آنها را زیر میکروسکوپ شناسایی کرد.

نلوفر سید سرپرست مرکز تحقیقات عالی تومور مغز گفت: روش غیرتهاجمی و ارزان برای تشخیص زودهنگام تومورهای مغزی برای بهبود مراقبت از بیمار حیاتی است. هنوز راه زیادی باقی مانده است، اما این راه‌ حل می‌تواند به افرادی که نمونه‌برداری از مغز یا برداشتن تومور آنها با جراحی به‌دلیل محل تومور یا سایر محدودیت‌ها امکان‌پذیر نیست، کمک کند، از طریق این فناوری، تشخیص تومورهای غیرقابل دسترس می‌تواند از طریق آزمایش خون بدون خطر و مناسب برای بیمار امکان‌پذیر شود. معتقدیم استفاده از این روش اولین‌بار در جهان امکان‌پذیر شده است، زیرا اکنون هیچ آزمایش غیرتهاجمی یا غیررادیولوژیکی برای این نوع تومورها وجود ندارد.

کوین اونیل جراح مغز و اعصاب مشاور در امپریال کالج لندن گفت: این آزمایش فقط یک نشانگر بیماری نیست بلکه یک نمونه‌برداری مایع در واقع تشخیصی است، این روش سلول‌های تومور سالم در حال گردش را از خون تشخیص می‌دهد که می‌توان آن‌ها را با جزئیات سلولی مشابه نمونه بافت واقعی تجزیه و تحلیل کرد. این یک پیشرفت واقعی برای درمان سرطان‌های مغز است که به‌ندرت در بدن پخش می‌شوند، این مورد می‌تواند به تسریع تشخیص کمک کند و جراحان را قادر سازد تا از درمان‌های مناسب در افزایش شانس بقای بیماران استفاده کنند،

دن نولز مدیر اجرایی موسسه خیریه تحقیقات تومور مغزی گفت: این یافته‌ها قابل توجه است، زیرا کمتر از یک درصد بیماران مبتلا به گلیوبلاستوما بیش از ۱۰ سال زندگی می‌کنند و برای بسیاری آگاهی از آن به ۱۲ ماه می‌رسد، تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه‌های بریتانیا در سطح جهانی است و همه ما باید به آن افتخار کنیم؛ اما ما به چیزهای بیشتری نیاز داریم. نیاز فوری به رویکردهای جدید، به‌ویژه در درمان گلیوبلاستوما که در بیشتر موارد کشنده است، وجود دارد، تومورهای مغزی بیشتر از هر سرطان دیگری در بریتانیا افراد زیر ۴۰ سال را می‌کشند و ما باید برای این بیماری ویرانگر درمانی پیدا کنیم.

وی افزود: این رسوایی است که فکر کنیم هیچ پیشرفتی در گزینه‌های درمانی این نوع تومور در دو دهه نشده و استاندارد مراقبت از بیماران گلیوبلاستوما، برداشتن تومور با جراحی و به‌دنبال آن رادیوتراپی و شیمی‌درمانی، بدون تغییر باقی مانده است، به‌ همین دلیل است که ما برای دولت و موسسات خیریه بزرگتر برای سرمایه‌گذاری بیشتر، فعالیت‌های تبلیغاتی می‌کنیم و تا زمانی که بیماران و خانواده‌های‌شان کمکی را که به شدت به آن نیاز دارند دریافت کنند، فشار را ادامه خواهیم داد. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: