کد خبر: ۳۳۹۰۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 30
وقتی زیتون روغن کشی می شود، برخی پسماندهای جامد و مایع به وجود می آید که حاوی مواد موثر با ارزش غذایی و ارزش دارویی بالا هستند. از آنجا که این مواد در روغن حل نمی شوند، وارد فاز روغنی نشده و داخل پسماندها می مانند.

شفا آنلاین>سلامت>یک شرکت دانش بنیان یکی از فناوری های در انحصار کشور آمریکا را از طریق تجربه و علم محققان خود، بومی سازی کرده است. این شرکت برای اولین بار ضایعات مواد غذایی را تبدیل به مکمل های تغذیه ای می کند.

 به گزارش شفا آنلاین:مدیرعامل این شرکت در مورد محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «ما از ضایعاتی که در پروسه تولید مواد غذایی مثل روغن های گیاهی و پسماندهایی که از فرآوری مواد غذایی به وجود می‌آید، مواد دورریز را جداسازی و خالص سازی و تبدیل به مکمل تغذیه ای می کنیم. به عنوان مثال نمونه ای که در حال حاضر روی آن کار می کنیم، پسماند های صنعت روغن زیتون است. کمااینکه وقتی زیتون روغن کشی می شود، برخی پسماندهای جامد و مایع به وجود می آید که حاوی مواد موثر با ارزش غذایی و ارزش دارویی بالا هستند. از آنجا که این مواد در روغن حل نمی شوند، وارد فاز روغنی نشده و داخل پسماندها می مانند.» 

سید مهدی نیک نام ادامه داد: «این یک دانش جدید است و اولین محصولات مشابه آن در سال ۲۰۰۲ در آمریکا تولید شده و حدود ۲۲ سال از عمر این صنعت گذشته است. از آنجا که بنده چندین سال سابغه فعالیت میدانی در این صنعت دارم و در ادامه تحصیلات آکادمیک خود را تکمیل کرده ام، از دو جنبه تئوری و عملیاتی با این قضیه آشنا هستم. از این رهگذر فرصتی را برای تولید این محصول دانش بنیان در نظر گرفتیم، چون در عین حال که مواد اولیه آن یک آلاینده زیست محیطی است، می توان ارزش افزوده خیلی خوبی از لحاظ اقتصادی تولید کرد.» 

وی در خصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه نیز عنوان کرد: «مهم ترین دستاوردی که تا به امروز داشتم همین فرصت هایی است که از چندین سال پیش در خارج از کشور شروع شده و روی آن کار می کنند. این مواد در عین حال که آلاینده زیست محیطی هستند اما می توان از آنها فرصت های اقتصادی خلق کرد و اصطلاحا یک تیر و دو نشان زد.  به عنوان مثال ما در سیستم فعلی دستگاه تصفیه پسماند طراحی و اجرا کردیم و صنعتی سازی آن در حال انجام است. از طرفی با یک سری شرکت ها مذاکره و سرمایه گذار پیدا کردیم و انشالله در یکی دو ماه آینده این رشته صنعتی عملیاتی می شود.» 

نیک نام تصریح کرد: «فرایند استحصال مواد موثر از همان پسماندها به این صورت است که ما ابتدا مشکل زیست محیطی آن را حل و حجم پسماندها را یک پنجم می کنیم و به 20 درصد می رسانیم. در ادامه مواد موثر را از آن 20 درصد استخراج می کنیم که از خود آن 20 درصد باقی مانده هم بتوان با تولید مکمل غذایی، ارزش افزوده تولید کرد. مثلا آنتی اکسیدان های زیتون حداقل 20 برابر ویتامین c قدرت آنتی اکسیدانی دارند. ما در مرحله بعد آنها را استخراج و خالص سازی می کنیم. کمااینکه دانش فنی ما بیشتر در بحث خالص سازی آن است و می توانیم آنتی اکسیدان هایی را به صورت مایع و جامد با گریدهای مختلف و درصد خلوص بین شش درصد تا 60 درصد ارائه دهیم. این محصولات با توجه به گرید آن، قیمت ها و همچنین کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آنها ارائه قرص مکمل های تغذیه ای و موارد مشابهی است که در بازار موجود هستند.» 

وی در خصوص حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه نیز عنوان کرد: «از آنجاکه هنوز به صورت جدی وارد صنعت تجاری سازی نشدیم و به تازگی مذاکرات با شرکت ها را در دستور کار قرار دادیم، به صورت مستقیم دو یا سه نفر به شکل پاره وقت در این مجموعه فعالیت می کنند. اما امیدوارم با توجه به فرایندی که آغاز شده و مذاکراتی که انجام می دهیم، بتوانیم از سال ۱۴۰۳ شروع کار خود را با سه نفر به صورت تمام وقت داشته باشیم و کار را گسترش دهیم.» / پالنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: