کد خبر: ۳۳۹۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 30
اطلاعات خصوصی و سلامتی‌تان هم قرار نیست در اختیار سودجویان قرار بگیرد. یک اتفاق جالب‌تر اینکه حتی خودتان اجازه می‌دهید که پزشکان، داروخانه‌ها و سایر فعالان حوزه سلامت به پرونده پزشکی شما دسترسی داشته باشند و هیچ‌کدام‌شان هم حق ذخیره این اطلاعات را نخواهند داشت.

شفا آنلاین>سلامت>تصور کنید در خانه نشسته‌اید، مشاوره پزشکی دریافت می‌کنید، داروهایتان را در منزل می‌گیرید، نسخه آنلاین برایتان می‌نویسند، وقت ویزیت آنلاین می‌گیرید و هیچ دغدغه‌ای هم ندارید تا گرفتار پزشک‌نماها شوید یا احتمالا داروی تقلبی یا قاچاق به دست‌تان برسد.

به گزارش شفا آنلاین:اطلاعات خصوصی و سلامتی‌تان هم قرار نیست در اختیار سودجویان قرار بگیرد. یک اتفاق جالب‌تر اینکه حتی خودتان اجازه می‌دهید که پزشکان، داروخانه‌ها و سایر فعالان حوزه سلامت به پرونده پزشکی شما دسترسی داشته باشند و هیچ‌کدام‌شان هم حق ذخیره این اطلاعات را نخواهند داشت. تمامی این خدمات قرار است به‌زودی بر بستر اپراتور ملی سلامت به مردم ارائه شود؛ اپراتوری که برای نخستین‌بار در سطح ملی و با بالاترین امنیت حفظ اطلاعات براساس آخرین استانداردها از سوی وزارت بهداشت مدیریت و منجر به تسریع دریافت خدمات بهداشتی و درمانی می‌شود. سیدرضا مظهری، رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت که نقش مهمی در راه‌اندازی این اپراتور دارد، نکات جالبی را درباره سامانه ملی سلامت مطرح می‌کند.

احتمال سوءاستفاده از بیماران صفر می‌شود

اپراتور ملی سامانه‌ای بستری است که تمامی مردم با آن در ارتباط خواهند بود و منحصر به یک اپراتور هم نیست. بیش از 3تا 4اپراتور با دریافت مجوزهای قانونی لازم از وزارت بهداشت در این حوزه فعال می‌شوند.نحوه ورود به این اپراتور وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد در یک صفحه اینترنتی است.


اپراتور استعلام‌های لازم را انجام می‌دهد و هویت شخص مشخص می‌شود و در نهایت میز کاری تحت عنوان میز سلامت شهروندی به شهروندان داده می‌شود.نسخه الکترونیک و فروش داروی آنلاین در این طرح ساماندهی خواهد شد. سامانه‌های مختلف عرضه داروهای اینترنتی در اینجا قرار می‌گیرند و شهروندان می‌توانند با نظارت وزارت بهداشت دارو را جلوی در خانه خود دریافت کنند.


دسترسی ارائه‌کنندگان خدمت به سابقه و پرونده الکترونیک شهروندان تنها در حالتی میسر خواهد بود که شهروندان چنین اجازه‌ای را صادر کنند. این دسترسی هم یک‌بار مصرف خواهد بود و احتمال سوءاستفاده از اطلاعات بیماران را به صفر می‌رساند.خدمات دوراپزشکی هم در این بستر فراهم است. برخی خدمات مثل مشاوره‌های پزشکی یا روانپزشکی می‌توانند از این طریق به بیماران ارائه و منجر به تسهیل و سرعت درمان و نسخه‌نویسی شوند.


موضوع کیف پول هم در اپراتور دیده شده و این روش باعث قانونمند شدن می‌شود چرا که ارائه‌دهنده‌ خدمات نمی‌تواند از بیماران هزینه اضافه‌تر دریافت کند؛ چون کاملا مشخص است که فرد در چه مکانی با چه هزینه‌ای از خدمات سلامت استفاده کرده است. / روزنامه همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: