کد خبر: ۳۳۹۰۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 30
با وجود اینکه اعلام شده است 40‌درصد داروخانه‌ها در آستانه ورشکستگی هستند، شاهد تأسیس داروخانه‌های جدید هستیم
شفا آنلاین>سلامت>«40‌درصد داروخانه‌ها در آستانه ورشکستگی هستند.» این خبری بود که چندی پیش شهرام کلانتری خاندانی، رئیس انجمن داروسازان کشور، اعلام کرد و علت آن را نیز مشکل جدی در تأمین نقدینگی داروخانه‌ها دانست. رئیس انجمن داروسازان خراسان‌رضوی نیز با اشاره به احتمال ورشکستگی تعدادی از داروخانه‌های مشهد، علت را به کمبود نقدینگی نسبت داده است. این خبر به معنای این است که داروخانه‌ها به نقطه پایان رسیده‌اند. این همه در حالی است که باز هم در شرایط فعلی شاهد راه‌اندازی داروخانه‌های جدید هستیم و این مسئله با خبر ورشکستگی داروخانه‌ها در تناقض است؛ زیرا کار در شرایطی که برای داروخانه‌ها توجیه اقتصادی نداشته باشد، منطقی به نظر نمی‌رسد.
 به گزارش شفا آنلاین:رئیس انجمن داروسازان خراسان‌رضوی ، علت تأسیس داروخانه‌های جدید را افزایش ظرفیت دانشجویان و در نتیجه فارغ‌التحصیلان رشته داروسازی می‌داند که به گفته او، در نهایت 5درصد این فارغ‌التحصیلان جذب صنعت و دانشگاه و بقیه آن‌ها وارد بازار کار داروسازی می‌شوند و در‌واقع از روی اجبار داروخانه تأسیس می‌کنند.


بیمه‌ها، یک پای ضرر و زیان داروخانه‌ها
سیدعلی جعفری‌نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از داروخانه‌های مشهد نیز همانند دیگر نقاط کشور در آستانه ورشکستگی هستند، بنابراین بیمه‌ها باید مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت کنند، اظهار کرد: متأسفانه حدود دو سال است که طرح دارویار در حال اجراست؛ بنابراین افزایش پوشش بیمه‌ای داروها و البته افزایش قیمت داروها را شاهد هستیم و این مسئله موجب شده است که حدود 90‌درصد سرمایه داروخانه‌ها دست سازمان‌های بیمه‌گر باشد.
وی ادامه داد: سازمان‌های بیمه‌گر نیز مطابق قانون عمل نمی‌کنند؛ زیرا قانون به آن‌ها تکلیف کرده است که مطالبات داروخانه‌ها و بخش درمانی باید یک‌ماهه پرداخت شود، اما این مسئله معمولا چندماه طول می‌کشد و اکنون آخرین پرداختی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها مربوط به اواسط مهر‌ماه است. تا زمانی که سرمایه داروخانه برنگردد هم امکان خرید دوباره وجود ندارد.
رئیس انجمن داروسازان خراسان‌رضوی افزود: به‌طور‌مثال قیمت شیرخشک دو برابر شده است، اما به داروخانه‌ها اعلام کرده‌اند که شیرخشک را با همان قیمت قبل به مراجعه‌کنندگان ارائه دهند و مابه‌التفاوت آن را بیمه پرداخت می‌کند؛ اما تاکنون پرداختی به داروخانه‌ها صورت نگرفته است.


50 داروخانه دولتی در برابر 800 داروخانه خصوصی
وی با بیان اینکه ظرف سه سال گذشته دویست داروخانه به تعداد داروخانه‌های مشهد اضافه شده است، گفت: اکنون در مشهد هشتصد داروخانه خصوصی و پنجاه داروخانه وابسته به دولت و ارگان‌ها داریم. داروخانه‌ها در این دو بخش، از نظر اقتصادی با هم برابر هستند، یعنی 50‌درصد بازار در اختیار بخش دولتی و 50‌درصد بقیه در دست بخش خصوصی است و در‌صورتی‌که دولت تصدیگری‌اش را کم کند، وضع اقتصادی داروخانه‌های خصوصی خیلی بهتر خواهد شد. جعفری‌نژاد چالش دیگر در حوزه فعالیت داروخانه‌ها را ورود پلتفرم‌ها به بازار دارویی دانست و بیان  کرد: در‌صورتی‌که این اتفاق رخ دهد، شاهد ورشکستگی داروخانه‌ها خواهیم بود و باید بدانیم که این موضوع به‌شدت با سلامت مردم در ارتباط است.
وی در پاسخ به این پرسش که علت افزایش فروش محصولات بهداشتی، پوستی و‌... در داروخانه‌ها چیست، اظهار کرد: داروخانه‌ها نیز ناچارند که هزینه‌هایشان را تأمین کنند، اما دلیل اصلی‌اش این است که در سال‌های اخیر تعداد زیادی مجوز واردات داروهای مکمل صادر شده است؛ بنابراین وقتی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنید، عمده موجودی‌شان مکمل‌های دارویی است؛ ضمن اینکه برخی اوقات شاهد فروش اجباری این مکمل‌ها از سوی شرکت‌های توزیع به داروخانه‌ها هستیم./شهرآرا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: