کد خبر: ۳۳۹۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 30
محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ورود سکوهای اینترنتی به حوزه دارو گفت: تاکید می‌کنیم که با فروش اینترنتی دارو مخالفیم و به هیچ وجه اجازه آن را نمی‌دهیم، چون سلامت مردم را به خطر می اندازد،

شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه با "فروش" اینترنتی دارو مخالفیم گفت: در این باره با تسهیل دسترسی به دارو و دارو رسانی درب منزل بیماران مخالفتی نداریم، ابلاغ آیین‌نامه "عرضه" اینترنتی دارو با محوریت نسخه الکترونیک انجام می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:سید حیدر محمدی در نشست خبری "فجر سلامت" که ظهر امروز دوشنبه ۹ بهمن در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: کارنامه کاری دارو و تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت بیانگر این است سال‌ها در حوزه سلامت و تولید کالاهای سلامت افتخارآفرینی کرده‌ایم. دستاوردهای خود را در سالروزهای مختلف به ویژه ایام دهه فجر رونمایی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دومین دوره نمایشگاه "سلامت‌بنیان" را برگزار کردیم افزود: بررسی‌ها بیانگر این است که در دومین دوره نمایشگاه سلامت بنیان به دستاوردهای متعددی دست یافتیم به نحوی که تعداد داروهایی که در این دوره به سبد دارویی کشور اضافه شد نسبت به دوره گذشته بیشتر است، دستاوردهای نمایشگاه سلامت‌بنیان محدود به ارائه داروی جدید نمی‌شود، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، فرآورده‌های طب سنتی، گیاهان دارویی و محصولات غذایی جدید با محوریت دانش بنیان به سبد محصولات غذایی و دارویی کشور اضافه شدند. 

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص جزئیات محصولات جدید نمایشگاه سلامت‌بنیان گفت: ۱۷ قلم داروی جدید، ۳۳ قلم تجهیزات پزشکی و ۸ قلم محصولات طب سنتی در این نمایشگاه رونمایی شد. تمام محصولاتی که در دومین دوره نمایشگاه سلامت‌بنیان رونمای شدند های‌تک هستند، شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور ارائه دهنده محصولات جدیدی هستند که در نمایشگاه سلامت رونمایی شد.

محمدی با بیان اینکه از حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اهمیت دارد ادامه داد: معاونت علمی ریاست‌جمهوری، معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند از شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنند. میزان حمایت‌ها از شرکت‌های دانش بنیان باید افزایش یابد، به طور قطع شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت تولید محصولات گام برداشته‌اند. اگر شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار گیرند با دغدغه کمتری جهت تولید محصولات جدید گام برمی‌دارند. 

وی در خصوص دیگر دستاوردهای حوزه سلامت اظهار کرد: دو شرکت دانش‌بنیان دست به تولید دستگاه سی‌تی‌اسکن ۱۶ اسلایسی زده‌اند. همچنین تعداد شرکت‌های تولید کننده دستگاه دیالیز افزایش یافته به نحوی که دو شرکت در جهت تولید این دستگاه گام برداشته‌اند. 

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به روزهای کرونایی گفت: ما در دوران پاندمی کرونا با مشکلاتی مواجه بودیم، شرایط به نحوی بود که شرکت‌های تولیدکننده دستگاه ونتیلاتور از ارائه این دستگاه به ما خودداری می‌کردند. اما برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به تولید دستگاه ونتیلاتور و بی‌هوشی اقدام کردند. دستگاه‌های ونتیلاتور تولید شده توسط این شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت ثابت و سیار است.

محمدی گفت: دستگاه شتاب‌دهنده خطی، تلسکوپ جراحی، دستکاه احیا کنده ریوی، دستگاه تست هموگلوبین از دیگر محصولات تولیدی است. این دستگاه می‌تواند هموگلوبین خون را طی چند دقیقه محاسبه کند، یک شرکت دانش‌بنیان نسبت به تولید سمعک اقدام کرده، این محصول تولید شده اما مراحل تجاری‌سازی را سپری نکرده است. 

وی افزود: در گذشته حوزه تولید دارو با مشکلات فراوانی مواجه بود. در حال حاضر توانسته‌ایم مشکلات مربوط به داروی بیماران سرطانی را حل کنیم. همچنین توانسته‌ایم کمبود دارو در حوزه داروی بیهوشی را برطرف کنیم. برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به تولید داروی بیهوشی اقدام کرده‌اند اما این محصولات هنوز تجاری‌سازی نشده است، با همت شرکت‌های دانش‌بنیان مشکلات دارو در زمینه برخی داروهای سرطان و همچنین بیهوشی برطرف شده است. 

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص ورود سکوهای اینترنتی به حوزه دارو گفت: تاکید می‌کنیم که با فروش اینترنتی دارو مخالفیم و به هیچ وجه اجازه آن را نمی‌دهیم، چون سلامت مردم را به خطر می اندازد، در این باره با تسهیل دسترسی به دارو و دارو رسانی درب منزل بیماران مخالفتی نداریم و البته دو سال است که از سوی دو سازمان بیمه‌گر برای خانواده شهدا و جانبازان بالای ۵۰ درصد و همچنین بیماران ام‌اس اجرا می ‌شود.

محمدی در پایان اضافه کرد: حسب وعده داده شده به کمیسیون اصل ۹۰ آیین نامه عرضه اینترنتی دارو یک ماهه تدوین شده و با همفکری ذینفعان و داروخانه ها بزودی ابلاغ می‌شود، هسته اصلی اجرایی این طرح داروخانه‌ها هستند و سکو عامل حمل دارو خواهد بود و قطعا تنها در این زمینه از آنها کمک می‌گیریم و سکوهای متخلف در این زمینه نقشی نخواهد داشت، با اجرای این طرح متقاضیان از طریق نسخه الکترونیک و سامانه مربوطه درخواست خود را اعلام کنند. /ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: