کد خبر: ۳۳۸۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 29
طبق تحقیقات جدید، کاهش وزن ناخواسته که بدون برنامه‌ریزی خاص، رژیم غذایی یا ورزش و فعالیت بدنی باشد، می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان محسوب شود.

شفا آنلاین>سلامت>برخی سرطان‌ها موجب می‌شوند بدن در زمان استراحت، کالری بیشتری نسبت‌به حالت معمول بسوزاند.

به گزارش شفا آنلاین:طبق تحقیقات جدید، کاهش وزن ناخواسته که بدون برنامه‌ریزی خاص، رژیم غذایی یا ورزش و فعالیت بدنی باشد، می‌تواند یکی از نشانه‌های سرطان محسوب شود.

بنا به گزارش یاهولایف،‌ کاهش بدون دلیل وزن همیشه نشانه مشکل در سلامت نیست، اما احتمال دارد یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان باشد.

طبق پژوهشی که در جاما منتشر شده است، کاهش وزن چشمگیری که در فردی رخ می‌دهد، در مقایسه با فردی که این کاهش وزن را نداشته است، با تشخیص سرطان طی ۱۲ ماه آینده پس از کاهش وزن مرتبط است.

محققان چندین سازمان بهداشتی و مراکز سرطان داده‌های نزدیک به ۱۶۰هزار نفر را تجزیه‌وتحلیل کردند. این داده‌ها از یک تحقیق طولانی در مرکز مطالعات سلامت پرستاران به دست آمد که در آن عوامل خطر در بیماری‌های مزمن بررسی شده بودند.

محققان دریافتند افرادی که بیش از ۱۰درصد وزن خود را از دست دادند، به سرطان مبتلا شدند. این میزان هزار و ۳۶۲ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر در سال را - در مقایسه با ۸۶۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر در سال که به‌تازگی وزن کم نکرده بودند - شامل می‌شد.

طبق این نتایج، افراد مبتلا به سرطان دستگاه گوارش، سرطان مری، معده، کبد، مجاری صفراوی یا لوزالمعده، با بیشترین احتمال کاهش وزن زیاد قبل از تشخیص سرطان مواجه شده بودند. همچنین محققان دریافتند افراد مبتلا به سرطان سینه و مغز از قبل با کاهش وزن قابل‌توجهی مواجه نبوده‌اند.

دکتر وائل هارب، سرطان‌شناس از کالیفرنیا، دراین‌باره می‌گوید: «وقتی با این افراد مواجه می‌شویم، باید به سرطان به‌عنوان یک عامل احتمالی فکر کنیم.»

دکتر استیون کلینتون، سرطان‌شناس، به یاهولایف می گوید: «طی قرن‌ها، کاهش وزن یکی از نشانه‌های تشخیص احتمالی سرطان در آینده به شمار می‌رفت.»

به گفته او، کاهش وزن بدون دلیل و غیرقابل توجیه قبل از اینکه ابزارهای تشخیص زودتر سرطان تولید شوند، در بیماران مبتلا به سرطان بسیار مشاهده می‌شد و یک نشانه به شمار می‌رفت.

جیلین کلوگ، متخصص تغذیه، در این زمینه می‌گوید: «به‌طور کلی افراد مبتلا به سرطان با علامت‌های مختلفی از جمله درد، ضعف و خستگی مواجه‌اند که ممکن است باعث کاهش میل به غذا خوردن شود.

او همچنین می‌گوید: «برخی از بیماران ممکن است با حالت تهوع، مشکل در جویدن و بلع غذا و همچنین مشکل در جذب مواد مغذی روبرو شوند که به کاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن منتهی می‌شود.»

به گفته کلوگ، «برخی سرطان‌ها حتی موجب می‌شوند بدن در زمان استراحت، کالری بیشتری نسبت به حالت معمول بسوزاند و همین امر کاهش وزن ناخواسته را موجب می‌شود.»

دکتر هارپ توصیه می‌کند: «کاهش وزن نباید بلافاصله باعث اضطراب و نگرانی شود، اما بهتر است آن را جدی بگیرید و با پزشک و متخصص مشورت کنید.» چراکه کاهش وزن به عوامل بسیاری بستگی دارد و سرطان تنها یکی از نشانه‌های احتمالی است. / ایندیپندنت فارسی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: