کد خبر: ۳۳۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - 2024January 28
کُرد درباره مشکلات و چالش‌های شغل پرستاری، گفت: این مشکلات و چالش‌ها در حرفه پرستاری، شامل تنش‌های روانی، استرس و فشار عصبی، خستگی جسمانی، قرار گرفتن در معرض انواع بیماری‌ها و مواد خطرناک، ارتباطات تنش‌زا و…، است.

شفا آنلاین>سلامت>عضو شورای‌عالی نظام پرستاری، بر ضرورت اصلاح و تدوین قوانین حوزه پرستاری، تاکید و پیشنهادات و راهکارهایی در همین خصوص به مجلس، دولت و وزارت بهداشت ارائه کرد.

به گزارش شفا آنلاین:فرهاد کُرد افزود: پرستاری یکی از مشاغل شریف در دسته‌بندی خدمات درمانی است، هرچند که هر شغل و حرفه‌ای مزایا و معایبی دارد، اما شناخت سختی‌های شغل پرستاری کمک می‌کند تا با آگاهی از مشکلات این حرفه جهت رفع این مشکلات درست و دقیق گام برداریم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در دوره ششم تعامل مؤثری میان شورای‌عالی نظام پرستاری، وزارت بهداشت و رئیس سازمان نظام پرستاری و مسئولان مربوطه برقرار شده که امیدواریم با این اتحاد و همدلی در جهت اهداف درست و حل مشکلات و چالش‌های شغل پرستاری گام برداریم.

کُرد درباره مشکلات و چالش‌های شغل پرستاری، گفت: این مشکلات و چالش‌ها در حرفه پرستاری، شامل تنش‌های روانی، استرس و فشار عصبی، خستگی جسمانی، قرار گرفتن در معرض انواع بیماری‌ها و مواد خطرناک، ارتباطات تنش‌زا و…، است.

وی ادامه داد: خدماتی که گروه پرستاری به طور ۲۴ ساعته و به‌صورت شیفت در گردش با شرایط سخت ارائه می‌دهند، در مقابل حقوق دریافتی‌، کفایت نمی‌کند.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری تصریح کرد: با توجه به عدم کفایت حقوق دریافتی گروه پرستاری نسبت به خدماتی که انجام می‌دهند و همچنین با توجه به شرایط سخت محیط کار، نیاز است تا دولت و وزارت بهداشت مانند سایر مشاغل سخت و زیان‌آور تدبیری در جهت میزان حقوق دریافتی پرستاران بیاندیشند.

کُرد افزود: با دریافت حقوق و مزایای متناسب با سختی کار پرستاران، آنها انگیزه ادامه کار را خواهند داشت تا دچار فرسودگی کاری و از دست‌دادن انگیزه در جهت ارائه خدمت نشوند و همچنین باعث نشود، به دلیل سختی شغل پرستاری در داخل و در نظر نگرفتن حقوق و مزایایی مناسب به مهاجرت روی بیاورند.

وی همچنین راهکارهایی را به دولت و مجلس به منظور اصلاح قوانین و تدوین قوانین درست ارائه کرد و یکی از این راهکارها را برقراری فوق‌العاده خاص و عدالت در پرداخت با توجه به نوع ارائه خدمات کادر پرستاری و سایر اقشار دانست و گفت: لازم است شورای نگهبان از تبعیض و بی عدالتی در تصمیمات، دولت و مجلس در راستای فوق‌العاده خاص نظام سلامت، پیشگیری نماید.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری تأکید کرد: با توجه به عملکرد اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در تصمیم‌گیری جهت کارکنان وزارت کشور زیرمجموعه ۱.۵ برابر حق شغل و شاغل در نظر گرفته شده است و رتبه‌بندی و اعمال فوق‌العاده خاص فرهنگیان نیز در دستورکار قرار گرفت، همچنین برای نیروهای لشکری (نظامی)، افزایش حقوق دو بار در سال و…، در نظر گرفته شد، اما جهت نیروهای کارآمد و نخبه علمی حوزه سلامت، اِعمال امتیاز ۳۰۰ بوده و صرفاً ترمیم حقوق خواهد بود و این عبارت را نمی‌شود فوق‌العاده خاص نامید؛ بلکه عام است.

کُرد همچنین اصلاح استاندارد نیروی انسانی در کادر پرستاری از سوی وزارت بهداشت و اصلاح تشکیلات مراکز درمانی بر اساس تخت‌های فعال و تخت‌های ستاره‌دار که خدمات به مددجویان ارائه می‌کنند را راهکار دیگری برای اصلاح قوانین دانست.

وی اضافه کرد: اصلاح تعرفه‌های خدمات پرستاری بر اساس تعداد خدماتی که پرستاران در بالین بیمار ارائه می‌نمایند و همچنین اصلاح ارزش نسبی برخی از بخش‌هایی که خدمات حساس ارائه می‌کنند؛ مانند بخش‌های اورژانس، درمانگاه‌ها، اتاق عمل، ریکاوری، بخش‌های عمومی و…، از دیگر پیشنهادات برای اصلاح قوانین در حوزه پرستاری است.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری ادامه داد: تعیین تکلیف نیروهای طرحی که در زمان کرونا به‌صورت ایثارگرانه و با توجه به نیاز خدمات آنان در جبهه خدمت به صورت داوطلبانه لبیک گفته بودند و از مقام معظم رهبری تا دولت و وزارت بهداشت جهت جذب این عزیزان قول‌های مساعدی دادند، اما تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند، در دستور کار مجلس، دولت و وزارت بهداشت قرار گیرد و انتظار می‌رود در سال آینده با مجوزهای معاونت پرستاری و معاونت توسعه وزارت بهداشت اقدامات ویژه‌ای برای این عزیزان انجام شود.

کُرد، اصلاح فرمول اضافه‌کاری گروه پرستاری را یکی دیگر از راهکارها در جهت اصلاح قوانین در حوزه پرستاری دانست و گفت: با توجه به اینکه اکثر سازمان‌ها دریافتی اضافه‌کاری نسبت به وزارت بهداشت متفاوت است، اقدام ویژه‌ای از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد و از اضافه‌کاری اجباری نسبت به این قشر، به طور جدی پرهیز تا از فرسودگی شغلی آنها پیشگیری شود.

وی همچنین تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی، قراردادی و تبصره ۳ و ۸۹ روزه به پیمانی و رسمی، حذف مالیات از کادر پرستاری با توجه به سختی مشاغل مانند هیأت علمی، پزشکان و پزشکانی که در مناطق محروم فعالیت دارند، اجرایی شدن مسائل رفاهی کارکنان طبق دستورالعمل هیأت دولت و وزارت مربوطه، پرداخت مطالبات بازنشستگان وزارت بهداشت در کوتاه‌ترین زمان ممکن را از دیگر راهکارها برای اصلاح قوانین در حوزه پرستاری دانست.

عضو شورای‌عالی نظام پرستاری تأکید کرد: پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر به‌صورت جدی و شفاف بر اساس سندهای ارسالی بیمه‌ای بیمارستان‌ها (درآمد حاصل یا احصاء درآمد بیمه‌ای) جهت توزیع درآمد و شفاف‌سازی پرداخت تعرفه، سنوات بازنشستگی در گروه کادر پرستاری ۲۵ سال با ۳۰ روز حقوق، افزایش مطالبات پرستاری از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ بر اساس نرخ تورم مانند حق لباس، مهدکودک، مسکن، تور پرستاری، اضافه‌کاری جزو درخواست‌ها و راهکارها برای اصلاح قوانین در این حوزه است. / مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: